مرکز تلفن تحت شبکه
(IP Telephony – IPPBX – VoIP)
مرکز تلفن VoIP
PBX (برگرفته از Private Branch eXchange) که با نام سانترال (Central) نیز خوانده می شود، یک سیستم قابل اتصال به مرکز تلفن مخابراتی یا PSTN (برگرفته از Public Switch Telephony Network) برای توزیع خطوط مخابراتی در سازمان ها یا کسب و کار ها میان داخلی های آن سازمان می باشد.
مرکز تلفن تحت شبکه، مرکز تلفن VoIP یا IP-PBX (برگرفته از Internet Protocol – Private Branch eXchange) که البته با نام های IP Telephony یا VoIP نیز خوانده می شود، همان مرکز تلفن یا PBX بوده که بر اساس ساختار شبکه طراحی شده است، یا بعبارتی دیگر قابلیت اتصال در بستر شبکه را داشته و با پروتکل های شبکه برای انتقال صدا، تصویر و یا پیام های چند رسانه ای سازگاری دارد.
VoIP
* لازم به ذکر است که دو نام گذاری یاد شده یعنی IP Telephony و VoIP، بطور تخصصی بیان گر مفاهیم دیگری هستند که به اشتباه رایج مترادف با IP-PBX خوانده می شوند.
یک مرکز تلفن تحت شبکه که البته با نام مرکز تلفن آی پی هم خوانده می شود، بطور کامل از تمام قابلیت های مرکز تلفن سنتی پشتیبانی می کند و اضافه بر آن خود نیز دارای قابلیت های بسیار می باشد که برخی از مهم ترین آن ها عبارتند از:
- پشتیبانی از صدا، تصویر و پیام های چند رسانه ای
- یکپارچگی مراکز تلفن یک سازمان در نقاط مختلف
- حذف محدودیت های جغرافیایی کاربران
- کاهش هزینه های اتصال با حذف سیم کشی مستقل برای ارتباط های تلفنی با استفاده از بستر شبکه
- مدیریت متمرکز و یکپارچه
- کاهش هزینه های توسعه با امکان به اشتراک گذاری منابع مخابراتی در گستره سازمان
- کاهش فضای فیزیکی محل نصب
- امکان اتصال و مدیریت از راه دور
- امکان یکپارچگی ساختار ارتباطی با منابع اطلاعاتی مانند بانک های اطلاعاتی
- کاهش هزینه های نگهداری
- انعطاف پذیری و قابلیت توسعه آسان
امروزه استفاده از مراکز تلفن تحت شبکه برای سازمان ها و کسب و کارها با توجه به مزایای اشاره شده در بالا یک ضرورت است. با توجه به این که مراکز تلفن تحت شبکه موجب یکپارچگی در ساختار های ارتباطی و اطلاعاتی می شود و هم چنین با در نظر گرفتن دیگر مزایا از جمله چابکی سازمان که بسیار مورد توجه مدیران امروزی می باشد، ما استفاده از مراکز تلفن تحت شبکه را به کسب و کارها پیشنهاد می کنیم.
اجزای مرکز تلفن تحت شبکه
( SERVER - GATEWAY - TERMINAL )
SERVER
مرکز تلفن
سرور مرکز تلفن تحت شبکه مهم ترین بخش از این راه کار است که وظیفه ی آن مدیریت سایر اجزا و ساختارهای ارتباطی می باشد که برخی از مهم ترین آن ها عبارتند از تعریف خطوط و داخلی ها، ارائه ی مجوزهای دسترسی، دریافت و مدیریت تماس های ورودی و توزیع آن ها بر اساس ساختار طراحی شده و یا ارسال آن ها به مقصدی دیگر، ارائه دسترسی های لازم برای ایجاد تماس های خروجی کاربران، تعریف سطوح دسترسی ها، زمان بندی های کاری و بطور کلی تمامی پردازش هایی که در یک ساختار ارتباطی مورد نیاز است.
در حال حاضر و متناسب با نوع ساختار های ارتباطی و حجم تماس های یک سازمان دو دسته سرور برای مرکز تلفن تحت شبکه وجود دارد که مزایا و ویژگی های هر کدام بطور جداگانه مختص به شرایطی است که از آن ها استفاده می شود.
نوع اول نرم افزارهایی مدیریت ارتباطات هستند که توسط افراد متخصص بر روی سرور نصب و راه اندازی می شوند. بطور عمومی این سرور متناسب با میزان و حجم تماس ها و گستردگی ساختار ارتباطی می تواند از یک سرور با مشخصاتی نزدیک به یک PC تا یک سرور واقعی با مشخصات و ویژگی های یک سرور، انتخاب شود. با نصب نرم افزار مدیریت ارتباطات که می تواند با نام هایی مانند Communication Manager یا Call Manager یا Call Server (و یا حتی نام های دیگر) نیز خوانده شود، امکان تعریف داخلی ها و بطور کلی راه اندازی یک سیستم ارتباطی تحت شبکه (Full IP) وجود دارد. آشکار است که دریافت خطوط شهری مخابراتی از نوع آنالوگ (خطوط معمولی که می شناسیم) یا دیجیتال (خطوط PRI یا E1) نیازمند تجهیزات دیگری است که به آن ها گیتوی (Gateway) گفته می شود ولی با در اختیار داشتن یک سرور مرکز تلفن تحت شبکه استفاده از خطوط مخابراتی مبتنی بر IP یا SIP Trunk (سیپ ترانک) امکان پذیر است.
سرور های مرکز تلفن تحت شبکه می توانند برای مراکز تلفن خیلی کوچک با قابلیت های اندک و حجم ارتباطات پایین با استفاده از نرم افزارهایی که عمدتا رایگان هستند و با نام عمومی استریسک (Asterisk) خوانده می شوند و یا مراکز تلفن متوسط و بزرگ با قابلیت های متنوع و بسیار و حجم ارتباطات بالا که بطور کلی بر پایه لایسنس بوده و تجهیز آن ها نیازمند هزینه ی بیشتری است راه اندازی گردند که بعنوان نمونه می توان به راه کارهایی مانند AVAYA (آوایا) یا Cisco (سیسکو) اشاره نمود.
نوع دوم سرور های مرکز تلفن تحت شبکه، سرور های سخت افزاری ویژه مرکز تلفن هستند که آن را با نام Appliance معرفی می کنند. Appliance ها سرورهای از پیش طراحی شده و مختص به انجام کار مشخصی هستند که خود دارای مرکز کنترل (CPU)، حافظه (RAM) و دیگر اجزای مورد نیاز مشابه یک سرور می باشند. Appliance ها بطور عمومی دارای یک ظرفیت حداقلی هستند یعنی برای تعدادی داخلی و خطوط شهری دارای مجوز یا سخت افزارهای لازم می باشند که ظرفیت آن ها متناسب با نوع نیاز سازمان تا اندازه ی مشخصی قابل توسعه و افزایش می باشد ولی آن چه با سرور های نرم افزاری شباهت دارد این است که حتی Appliance ها نیز برای توسعه خطوط مخابراتی آنالوگ یا دیجیتال نیازمند استفاده از گیتوی ها می باشند.
استفاده از Appliance ها معمولا با مدیریتی آسان تر همراه است ولی آشکار است که با توجه به منابع مشخص آن ها برای ظرفیت های بالا و یا حجم ارتباطات بسیار بالا طراحی نشده اند.
استفاده از Appliance ها در سازمان هایی که متناسب با ظرفیت آن هستند هیچ گونه تفاوت چشم گیری نسبت به استفاده از سرورهای نرم افزاری ندارند یا بعبارتی سازمان هایی که منابع مخابراتی و ترافیک ارتباطی آن ها متناسب با استفاده از یک Appliance هستند در استفاده از آن بجای سرور های نرم افزاری چیزی را از دست نمی دهند.
بطور کلی تعیین نوع سرور با دریافت اطلاعات فنی و نیازمندی های ارتباطی یک سازمان توسط کارشناسان فنی در این حوزه صورت می پذیرد.
GATEWAY
مراکز تلفن
هنگام استفاده از مراکز تلفن تحت شبکه نیازمند وجود خطوط شهری آنالوگ (خطوط مخابراتی که می شناسیم) یا دیجیتال (خطوط PRI یا E1) و یا داخلی های آنالوگ (تلفن های معمولی و سنتی یا دستگاه هایی نظیر فکس (Fax) یا POS) استفاده از گیتوی ها الزامی است.
همان طور که از معنای واژه گیتوی (Gateway) بر می آید، دستگاهی است برای ورود به ساختاری دیگری یا دروازه ای است میان دو سیستم متفاوت.
سرورهای مراکز تلفن تحت شبکه بر اساس ساختار IP با اصول و پروتکل های این ساختار طراحی شده اند، در حالی که تجهیزاتی مانند تلفن های آنالوگ رومیزی یا خطوط شهری مخابراتی آنالوگ و دیجیتال دارای معماری متفاوتی هستند، آشکار است که برقراری ارتباط میان دو سیستم با ویژگی های متفاوت نیازمند استفاده از ابزاری است که بتواند این دو سیستم متفاوت را با هم مرتبط نموده و یا بعبارتی ساده تر درخواست های دریافت شده از هر کدام را ترجمه کرده و به دیگری ارائه نماید. این کار وظیفه Voice Gateway ها می باشد.
گیتوی های صدا (Voice Gateway) دارای پورت های FXS (برگرفته از Foreign eXchange Subscriber) و FXO (برگرفته از Foreign eXchange Office) می باشند که پورت FXS برای اتصال تلفن های آنالوگ یا POTS (برگرفته از Plain Old Telephone Service) که همان تلفن های آنالوگ رومیزی سنتی می باشد استفاده می گردد و پورت های FXO برای اتصال به خطوط مخابراتی که از مرکز مخابرات ارائه می گردد مورد استفاده واقع می شود.
گیتوی های صدا می توانند شامل ترکیبی از FXS ها و FXO ها باشند و یا این که بصورت اختصاصی دارای یکی از این نوع پورت ها باشد.
بطور کلی همانند سایر تجهیزات مورد استفاده در ساختارهای مخابراتی یا شبکه های کامپیوتری و متناسب با ظرفیت های طراحی شده گیتوی ها نیز در دو نوع کلی طراحی شده اند که برخی از آن ها که دارای ظرفیت پایین تری هستند با نام کارت و برخی دیگری که ظرفیت بالاتری دارند با نام ماژول شناخته می شوند.
کارت ها این قابلیت را دارند که در برخی از سرور های مرکز تلفن تحت شبکه بصورت مستقیم از طریق اسلات های موجود بر روی سرور متصل شوند ولی تمامی کارت ها بهنگام استفاده از Appliance ها باید بصورت مستقیم بر روی Appliance نصب شوند. ولی ماژول ها ماهیت مستقلی داشته که بصورت یک جز از ساختار شبکه و از طریق بستر شبکه با رابط های شبکه متصل شده و از طریق ترانک های IP مانند SIP Trunk به سرور مرکز تلفن تحت شبکه متصل می شوند و البته در مورد Appliance ها این تفاوت وجود دارد که ماژول گیتوی بصورت مستقیم و از طریق کابل شبکه به Appliance متصل می شود.
TERMINAL
voip
نقطه پایانی در یک راه کار مرکز تلفن تحت شبکه ترمینال ها هستند که به دو صورت سخت افزاری و نرم افزاری می باشند.
ترمینال ها همان ابزارهای در دسترس کاربر در یک ساختار تلفن تحت شبکه می باشند که بر اساس نوع نیاز کاربران انتخاب می شوند.
نوع سخت افزاری یا همان نوع رایج ترمینال ها، تلفن های تحت شبکه یا آی پی فون ها (IP Phone) هستند که دارای مدل های متعدد و مختلف بسیاری است ولی آن چه در همه ی آن ها یکسان می باشد این است که باید بر اساس دست کم یکی از پروتکل های استاندارد تلفن تحت شبکه (IP Telephony) طراحی شده باشند. پروتکل هایی مانند H.323، SIP، IAX یا سایر موارد که البته در بعضی مدل ها هستند تلفن هایی که از دو یا چندین پروتکل پشتیبانی می نمایند.
تلفن های تحت شبکه یا آی پی فون ها متناسب با نوع نیاز کاربران انتخاب می شوند که می توانند دارای قابلیت های متنوع از جمله پشتیبانی از تماس های تصویری (Video Call) باشند.
تلفن های تحت شبکه یا آی پی فون ها، در مدل های بیسیم DECT یا Wi-Fi نیز وجود دارند که در شرایط متفاوت و متناسب با نوع نیاز کاربران مورد استفاده واقع می شوند.
نوع دوم ترمینال ها، سافت فون ها (Softphone) هستند که نرم افزارهای قابل نصب بر روی کامپیوتر یا تلفن های هوشمند می باشند که بعنوان یک ترمینال مورد استفاده واقع می شوند. امروزه استفاده از سافت فون ها بدلیل پرتابل (قابل حمل) بودن بسیار مورد توجه قرار گرفته است و البته در مواردی هم مانند کاربری اپراتورهای (Agent) مرکز تماس (کال سنتر – Call Center) استفاده از سافت فون ها بعلت آزادی عمل که به اپراتور می دهد (با توجه به این که تعداد تماس ها در کال سنتر زیاد است) بسیار مورد توجه است.
استفاده از سافت فون بر روی کامپیوتر همواره نیازمند استفاده از هدست های مناسب می باشد ولی استفاده از سافت فون ها بر روی گوشی های هوشمند به ابزار دیگری نیاز ندارد.
تقریبا بیشتر سافت فون ها از تماس های ویدئویی هم پشتیبانی می کنند که این خود یک ویژگی بسیار مهم بشمار می آید.
در دسته بندی ترمینال ها، البته موارد دیگری نیز وجود دارند که ما بجهت سادگی در معرفی از آن ها صرف نظر کردیم ولی در بخش های دیگر سایت به آن ها پرداخته ایم.
دیگر مواردی که خود نیز یک ترمینال بحساب می آیند شامل IVR در سیستم هایی است که ساختار IVR از ساختار مرکز تلفن تحت شبکه مجزا می باشد، یا دیگر موردی که وجود دارد سرورهای مرکز تماس (کال سنتر – Call Center) امروزی هستند که معمولا مستقل از سرور های مرکز تلفن تحت شبکه هستند.
در کنار این موارد باید ترمینال هایی مانند فکس تحت شبکه (FoIP برگرفته از Fax over Internet Protocol) را نیز نام برد.
تلفن تحت شبکه VoIP
شرکت هاوش (آوای رسا سابق) با نزدیک به دو دهه پیشینه فعالیت در این حوزه یکی از ارائه دهنده های تخصصی مراکز تلفن تحت شبکه می باشد.
ما اضافه بر این که سال ها تجربه ی فعالیت در این حوزه را داریم و به ارائه ی راه کارهای مختلف پرداخته ایم، نخستین شرکت ارائه دهنده ی محصولات آوایا (AVAYA) در ایران هستیم و با اجرای بیش از ۴۵۰ پروژه در این زمینه افتخار داریم که بعنوان برترین ارائه دهنده ی راه کارها و محصولات آوایا (AVAYA) نیز در کشور خدمت گزاری نماییم. در کنار اجرای صدها پروژه ی موفق در این زمینه نسبت به انتقال دانش به بسیاری شرکت های دیگر در این زمینه نیز فعالیت کرده ایم.
برای آشنایی بیشتر با مراکز تلفن تحت شبکه قابل ارائه توسط این شرکت از شما دعوت می کنیم که با محصولات ما در این زمینه از طریق همین سایت آشنا شوید و یا جهت کسب اطلاعات بیشتر با ما در ارتباط باشید.
جهت دریافت مشاوره و کسب اطلاعات تکمیلی از لینک روبرو وارد شوید و با کارشناسان هاوش در ارتباط باشید.