ارتباطات یکپارچه
ارتباط های هم گرا و تعامل بهتر

ارتباطات یکپارچه

ارتباطات یکپارچه یا UC (برگرفته از Unified Communications) نوع جدیدی از ساختارهای ارتباطی است که از ترکیب ارتباط های مبتنی بر صدا (تماس های تلفنی)، پیام های فوری، چت (IM)، کنفرانس های صوتی و ویدئویی، کنفرانس های مبتنی بر وب، به اشتراک گذاری داده ها، ایمیل، پیام کوتاه و دیگر ارتباط ها پدید آمده است که البته همه ی این کانال ها الزاما نباید از یک سیستم باشند بلکه می توانند محصولات متفاوتی باشند که با یک رابط کاربری هم گرایی داشته و از طریق یک سیستم قابل استفاده هستند.

در ارتباطات یکپارچه کاربر می تواند ابزارهای ارتباطی خود را با هم بصورت هم گرا یکپارچه نماید و یا بعبارتی ساده تر میان ابزارهای ارتباطی خود یک ساختار اشتراکی ایجاد نماید. بعنوان مثال می توان پیامی را از طریق موبایل ارسال نمود و هم زمان در رابط ارتباط های یکپارچه آن را مشاهده کرد.

بطور کلی ارتباطات یکپارچه دستاوردی ارزشمند از سیستم های ارتباطی مبتنی بر شبکه و پدید آمده از تکنولوژی ویپ (VoIP) است. با توسعه سیستم های ویپ (VoIP) و ارتقا ترمینال ها یا همان دستگاه های کاربری در این سیستم، رشد تکنولوژی و نیاز کسب و کارها به ارتباط هایی فراتر از ارتباطی تلفنی باعث شده تا با اتکا به زیر ساخت شبکه و امکان انتقال هر نوع داده ای در این بستر، سایر ارتباط ها نیز در همین ساختار برقرار شود.

یکپارچگی در ارتباطات باعث تحرک بیشتر و چابکی سازمان ها خواهد شد، زیرا استفاده از یک رابط کاربری به جای چندین و چند دستگاه مختلف با کاربران یک سازمان اجازه می دهد بسادگی در محل های مختلف حضور داشته و با استفاده از رابط کاربری ارتباطات یکپارچه، به تمام ارتباط های برقرار شده با خود از هر نوع و شکلی از طریق همان یک رابط پاسخ گو باشند.

ارتباطات یکپارچه

ارتباطات به دو شکل عمومی همگن و ناهمگن می باشند. یک تماس تلفنی یک ارتباط هم زمان و یا همگن است در حالی که یک پیام توییتری یا تلگرام یک ارتباط غیر هم زمان یا ناهمگن است. بطور کلی ارتباط های ناهمگن باعث سادگی در ارتباطات است و به فرد اجازه می دهد تا در زمان دلخواه آن را بشنود یا ببیند.

ارتباطات یکپارچه ترکیب ارتباط های همگن و ناهمگن در یک ساختار است تا کاربران بتوانند در هر زمان و در هر شرایطی و با استفاده از یک رابط کاربری ساده از آن بهره مند شوند.

اجازه بدهید با یک مثال به توضیحات در این باره پایان بدهیم، فرض کنید شخصی با شما یک تماس تلفنی برقرار می کند و البته در همان زمان شما به تلفن خود دسترسی ندارید و نمی توانید پاسخ گو باشید، در سیستم های قدیمی این تماس از بین رفته و ممکن است پیامدهای ناخوشایندی هم برای شما بهمراه داشته باشد. حال به تشریح همین مثال در ارتباطات یکپارچه می پردازیم، تماس گیرنده در صورت عدم پاسخ گویی شما می تواند برای شما یک پیام صوتی ارسال نماید و این پیام از طریق ایمیل به دست شما می رسد و شما با دیدن آن، این فرصت را دارید که پاسخ گو باشید و ممکن است تصمیم بگیرید یک پیام ویدئویی را در پاسخ به همان تماس برای مخاطب خود ارسال کنید.

این یک تعریف ساده از ارتباطات یکپارچه است.

ارتباطات یکپارچه و دستاوردهای شگفت انگیز آن

ارتباطات یکپارچه و دستاوردهای شگفت انگیز آن
  • بهره وری کارکنان

امروزه همه ی کارکنان یک کسب و کار از ابزارهای ارتباطی استفاده می کنند و ارتباطات یکپارچه کمک می کند تا کارکنان یک سازمان در هر لحظه ای از وضعیت هم با خبر باشند که این امر نه تنها موجب صرفه جویی در زمان می باشد بلکه اجازه می دهد تا با دانستن این که کدام یک از اعضا در دسترس هستند در ارجاع کارها بهتر عمل نمود.

  • چابکی سازمان 

هنگامی که کارکنان یک سازمان با استفاده از ارتباطات یکپارچه راحت تر می توانند در هر جایی به انجام امور خود بپردازند، پس کسب و کار هم چابکی بیشتری خواهد داشت. البته برای این که یک سازمان از این چابکی بهره مند شود نباید ارتباطات یکپارچه را تنها برای نیروهای انسانی جوان یا علاقه مند به فن آوری اطلاعات و ارتباطات خود اجرایی نماید بلکه این ساختار بایستی در تمامی سازمان جاری شود و برای همه ی سازمان به یک روال عملیاتی تبدیل گردد.

  • تعامل بهتر تیم های کاری

اضافه بر بهره وری شخصی، کارکنان نیز بهتر می توانند به فعالیت های تیمی در یک کسب و کار بپردازند. با توجه به ساختارهای امروزی تیم های کاری در اندک زمان هایی می توانند با هم جلسه های راهبردی داشته باشند، حال آن که با چنین ساختاری و با استفاده از کنفرانس های ویدئویی می توانند با یکدیگر در تعامل بیشتری باشند و این به بهره وری سازمان کمک شایانی خواهد نمود.

  • بهینه سازی عملیات های فنی

آشکار است که پیاده سازی چنین ساختاری برعهده واحد فن آوری اطلاعات و ارتباطات در یک سازمان است. در نگاه اول پیاده سازی چنین ساختاری برای واحد فن آوری اطلاعات و ارتباطات یک چالش است زیرا ارتباطات یکپارچه یعنی برقراری ارتباط با سازمان در هر زمان و در هر مکانی و این به خودی خود برای واحد فن آوری اطلاعات، چالشی در مدیریت پهنای باند و امنیت شبکه است ولی به هر حال باید در نظر داشت که پیاده سازی و نگهداری چنین سیستمی موجب ارتقا سطح کیفی تیم عملیاتی فن آوری اطلاعات و ارتباطات در یک سازمان خواهد بود که حتما در دراز مدت نتایج شگفت انگیزی در دیگر امور سازمان در پی خواهد داشت.

جهت دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر از طریق لینک های روبرو وارد شوید و با کارشناسان هاوش در ارتباط باشید.