مقاله ها

فلسفه لوگو هاوش

فلسفه لوگو هاوش

فلسفه لوگو هاوش

اهمیت و جایگاه لوگو برای هر کسب و کاری بر همگان آشکار است و ما نیز به شایستگی برای لوگو و نشان کسب و کار خود اندیشیدیم و کار را به یکی از بهترین ها سپردیم.

در خلق و طراحی لوگو هاوش، موارد مهمی برای ما وجود داشت که انتظار داشتیم طراح ضمن اهمیت دادن به آن ها و با بکار بستن خلاقیت های خود، نشانی جاودان برای کسب و کار ما خلق نماید.

پس از تغییر نام شرکت از “آوای رسا” به “هاوش” در سال ۱۳۹۷، نخستین گام خلق نشانی بی نظیر برای شرکت بود، در این راه هم چون همه ی کسب و کارها با طراحان بسیاری جلسه ی بحث و بررسی گذاشتیم و در این میان و از همه ی پیشنهاد ها و با توجه به پیشینه ی “جناب آقای محمد رضا شالچی” این کار مهم را به آسودگی به ایشان سپردیم. پس از خلق اثر و جلب رضایت مدیران شرکت، از ایشان خواستیم تا فلسفه ی طراحی لوگو هاوش را برای ما تشریح نمایند. بر همین اساس و به جهت حفظ امانت داری، بهتر می دانیم که فسلفه ی طراحی لوگو هاوش را با زبان خود ایشان که بصورت نوشتاری و در کتابچه طراحی لوگو به شرکت ما ارائه گردید و بدون هیچ گونه تغییر، در وب سایت خود درج نماییم.

 متن زیر به انشای جناب آقای محمدرضا شالچی (طراح لوگو هاوش) بوده و ما بر اساس حفظ حقوق مولف هیچ تغییری در آن نداده ایم.

Shalchi

بنام خالق بی همتا

مقدمه:

از زمانی که خواندن و نوشتن را آموختم، همیشه مفهوم کلمات و معنی نهفته در آن ها برایم اهمیت زیادی داشته است.

روزی در مقاله ای یک جمله از گالیله نظرم را بخود جلب کرد، با این مضمون که ” کتاب آفرینش به زبان ریاضیات نوشته شده است”، در ابتدا درک عمیقی از این جمله نداشتم و ادراکم در حد فیزیک و شکل احجام بود، تا این که با علم اعداد آشنا شدم و دریافتم چگونه کلمات نیز می توانند از دیدگاه ریاضی و عددی مورد بررسی و استفاده قرار گیرند.

روزی دوست عزیزم، “جناب آقای مهندس علی پارسا ” (مدیریت عامل شرکت آوای رسا سابق و هاوش کنونی) با بنده تماس گرفتند و خبر تغییر نام شرکت خود را اعلام کردند.

حال و هوای این مکالمه را هنوز بخاطر دارم، آقای پارسا دقایقی در مورد نام منتخب و این که چه معنایی در خود داشته و چقدر برای ثبت آن زحمت کشیده اند صحبت کردند، ایشان بقدری پرانرژی در مورد نام شرکت و مفاهیم پیرامون آن صحبت می کردند که من نیز به وجد آمدم. در آخر مکالمه ایشان یک جمله کوتاه گفتند که مضمون آن این بود: با توجه به توضیحاتی که دادم، نیاز به لوگویی دارم که این مفاهیم رو در دل خود داشته باشد و این کار تنها از تو بر می آید (البته ایشان به بنده لطف دارند)، من هم شخصا به حدی تحت تاثیر انرژی زیاد صحبت های ایشان قرار گرفته بودم که با خوشحالی پذیرفتم. ایشان اطلاعات اولیه و نیاز های خودشان را برای بنده ارسال کردند و کار کلید خورد.

 

فاز صفر – جمع آوری اطلاعات

اطلاعات اولیه کارفرما:
نام شرکت به فارسی: شرکت توسعه فناوری هاوش
نام تجاری شرکت به فارسی: هاوش
نام شرکت به انگلیسی: HAVOSH Technology Development
نام تجاری شرکت به انگلیسی: HAVOSH
زمینه فعالیت: فناوری اطلاعات و ارتباطات (IT & ICT)

نیازهای کارفرما:

طراحی نشان تجاری بصورت لوگوتایپ باشد
تا حد امکان مینیمال و ساده باشد
لوگو تایپ تا حد امکان خوانا و واضح باشد
نام تجاری HAVOSH نسبت به جزئیات دیگر بطور کامل خیره کننده و چشم گیر باشد
در صورت امکان نشان تجاری دو زبانه باشد
پیشوند توسعه فناوری در هر دو زبان با قدرت بصری کمتری مورد استفاده قرار گیرد
رنگ سازمانی دو رنگ سرمه ای و قرمز هستند

فاز یک – طراحی

کار با بررسی معنی کلمه هاوش آغاز شد:

هاوش یک کلمه پهلوی با ریشه اوستاییست که در لغت نامه مرحوم دهخدا به معنی پیروان یک پیامبر آمده است. هم چنین نگارش مشابهی از این کلمه بصورت هاوشت وجود دارد که به معنی روحانی زرتشتی می باشد.

هاوش = پیروان یک پیامبر
هاوش = روحانی زرتشتی

سپس با بررسی خصوصیات گرافیکی کار ادامه یافت:

با توجه به فعالیت شرکت در حوزه IT و ICT قرار بر این شد که المان های این دو حوزه در طراحی عناصر میکروی طرح مورد استفاده قرار گیرد.

و بعد نوبت به تلفیق این دو مبحث رسید که در ظاهر هیچ نقطه مشترکی با هم ندارند!

در دنیای طراحی، تبدیل مفاهیم پیچیده فلسفی و انتزاعی به نمادهای گرافیکی، یکی از کارهای دشوار محسوب می شود، البته برای انجام این کار روش هایی نیز وجود دارد. یکی از این روش ها تلخیص مفهومی است. در این روش یک مفهوم پیچیده تا حد امکان خلاصه سازی و ساده سازی می شود. پس از بررسی مفاهیم هاوش، مفهوم ساده شده ای که در هر دو مورد مشترک بنظر رسید، کلمه عبادت یا بندگی بود. بنابراین این مفهوم بعنوان برداشت اصلی برگزیده شد. در بخش دوم، سمبل های حوزه IT و ICT مورد بررسی قرار گرفت که از بین آن ها سمبل های دیجیتال (صفر و یک) و هم چنین تبادل داده (ارسال و دریافت) بعنوان سمبل های مشترک هر دو گروه انتخاب شد.

پس از انتخاب ابزارهای کار، نوبت به مرحله ایده پردازی و ترکیب این مفاهیم رسید. این بخش همان جایی بود که جمله معروف گالیله نجات بخش شد! بنابراین علم اعداد برای تبدیل مفاهیم فلسفی به ریاضی مورد استفاده قرار گرفت. در علم اعداد هر کلمه یک معادل عددی دارد و برعکس هر عدد معادل یک کلمه می باشد. مفهوم انتخابی ما در بخش نخست کلمه “عبادت” و “بندگی” بود که معادل عددی آن عدد ۲۷ است، البته اعداد دیگری نیز می توانست با معانی مشابه مورد استفاده قرار گیرد ولی عدد ۲۷ در عددشناسی به مفهوم سلطنت و عصای سلطنتی نیز هست که نشانه قدرت بسیار زیاد و حکم فرمایی است و از این دیدگاه نیز معنی خوب و مناسبی را در بر می گیرد. هم چنین اجماع اعداد ۲۷ به عدد ۹ می رسد که عددی قدرتمند بوده و به معنی خلق دگرگونی از لحاظ رشد و دانایی، اراده، عزت نفس، آرامش مطلق، فداکاری و از خود گذشتگی است. بنابراین عدد ۲۷ بعنوان گزینه نهایی برگزیده شد.

در مرحله بعد عدد ۲۷ به مبنای ۲ برده شد تا به یک عدد باینری (صفر و یک) تبدیل شده تا قابلیت استفاده با مفهوم دیجیتال را داشته باشد. عدد ۲۷ در مبنای باینری معادل عدد ۱۱۰۱۱ است. در این مرحله چارچوب کلی طراحی بدست آمده و کار وارد بخش ایده پردازی شد. در این مرحله به کمک تکنیک اسکمپر ابتدا ۲۰ گروه فرمی طراحی شد که با بسط و گسترش این گروه ها در مجموع ۷۴۷ طرح بدست آمد!

فاز دو – جمع بندی

در نهایت طرح زیر بعنوان طرح نهایی انتخاب گردید، طرحی مینیمال که دربرگیرنده مفاهیم مورد نظر می باشد:

HAVOSH هاوش لوگو شرکت هاوش

در این طرح حرف H بصورت عدد ۱ و حرف O نیز شبیه به صفر طراحی گردیده است، که در مجموع عدد ۱۱۰۱۱ را می سازد:

Base Of HAVOSH

همچنین حروف A و V نیز بگونه ای طراحی شده اند بیان گر مفهوم تبادل داده باشند:

Base Of HAVOSH

در پایان شخصاً به آقای مهندس پارسا و مجموعه موفقشان این تغییر نام را تبریک عرض نموده و آرزو می کنم این تغییر، منشاء خیر و برکت و موفقیت های بیشتر آتی باشد.

“محمدرضا شالچی”

آذر ماه ۱۳۹۷

 


منتشر شده در تاریخ : 1399.08.19

جهت دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر از محصولات در زیر دیدن نمایید و با کارشناسان شرکت هاوش از طریق دکمه روبرو در ارتباط باشید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید