تفاوت ویپ با ارتباطات یکپارچه (UC vs VoIP)



آنچه خواهیم خواند
تفاوت ویپ با ارتباطات یکپارچه (UC vs VoIP)
دو اصطلاح «ارتباطات یکپارچه» (Unified Communications) و «VoIP» به یکدیگر وابستهاند و در بیشتر موارد، در زمینه سامانههای تلفنی در یک زمان مورد استفاده قرار میگیرند.
فناوری VoIP در واقع شیوهای برای انتقال صدا با استفاده از شبکههای IP است، با این تفاوت که «ارتباطهای یکپارچه» یک راهکار کامل(فراگیر) بهشمار میآید که از VoIP در نقش زیرساخت تماسهای صوتی بهره میگیرد و سایر ابزارهای ارتباطی مانند پیامرسانی، ویدئوکنفرانس و حضور را نیز در بر میگیرد.
تعریف پایه
«ارتباطهای یکپارچه» (Unified Communications) واژهای فراگیر است که به راهکار ارتباطیای گفته میشود که چند سرویس جداگانهی ارتباطی را در یک سامانهی یکتا یکپارچه میکند.
از سوی دیگر، VoIP (Voice over IP) یا «انتقال صدا از راهِ پروتکل اینترنت»، فناوریای برای جابهجایی صدا و تصویر از راهِ شبکههای IP است. این فناوری تنها در ارتباطهای یکپارچه بهکار نمیرود، بلکه در زمینههای گوناگونترِ ارتباطی نیز کاربرد دارد.
آنچه از پیشروی شما میگذرد درمورد ” تفاوت ویپ با ارتباطات یکپارچه (UC vs VoIP) ” است، ما در شرکت هاوش تلاش میکنیم راهنمای خوبی برای تمام کسب و کارهایی باشیم که قصد دارند از خدمات VoIP و امور مربوط به مشتریان استفاده کنند.
UC در برابر VoIP
UC در برابر:VoIP تفاوت بین انتقال صدا و ارتباطهای یکپارچه
ارتباطهای یکپارچه (UC) ترکیبی از چندین سرویس ارتباطی است، از جمله:
- تماسهای صوتی سنتی
- تماسهای صوتی و تصویری اینترنتی
- پیامرسانی فوری (Instant Messaging)
- پیامک (SMS)
- پست صوتی (Voicemail)
- ایمیل
- فکس الکترونیکی
- ضبط تماسها
- همکاری آنلاین (Online Collaboration)
و بسیاری سرویسهای دیگر، همه در یک سامانهی یکتا و با یک حساب کاربری مدیریت میشوند.
در سوی دیگر، VoIP شیوهای برای جابهجایی صدا و تصویر در مسیر(با استفاده از) اینترنت است. این فناوری یکی از ابزارهای اصلی در UC بهشمار میرود و تماسهای داخلی و بینالمللی را با هزینهی کمتر ممکن میسازد.
VoIP همچنین میتواند در هر ابزار ارتباطی دیگر، از جمله شبکههای موبایل G4 و 5G، بهکار رود؛ در این شبکهها، تماسها و پیامکها با استفاده از دادههای شبکه مبتنی بر بستهها (Packet-switched network) منتقل میشوند.
شیوهی چینش(همبندی) کالاها برای ایجاد UC
ایجاد یک راهکار UC نیازمند چینش چند سرویس ارتباطی و یکپارچهسازی فناوریهای مختلف است. این کار در بیشتر موارد با استفاده از بسترها و سامانههای نرمافزاری تخصصی انجام میشود.
یکی از پایهایترین مراحل در ایجاد UC، یکپارچهسازی سیستم تلفنی سنتی با شبکههای IP و برنامههای وب است تا کاربران بتوانند تماسها و پیامهای خود را با استفاده از مرورگر یا اپلیکیشن انجام دهند.
UC بهروش سرویس B2B
ارتباطهای یکپارچه (UC) بیشتر یک قابلیت B2B (کسبوکار به کسبوکار) است که مشتریان آن شرکتهای کوچک، متوسط و بزرگ هستند.
شرکت هاوش یکی از برترین عرضهکنندگان UC در ایران است.
UCaaS چیست؟
یکی دیگر از واژههای رایج در زمینه ارتباطهای یکپارچه، UCaaS یا «ارتباطهای یکپارچه در قالب سرویس» است.
در مدل UCaaS، عرضهکننده سرویس مالک و مدیریت تمام سختافزارها و نرمافزارهای شبکه است.
مشتری بر اساس تعداد کاربران یا جایگاههای کاربری (Seats)، هزینه ماهانه پرداخت میکند.
امروزه مدل فضای ابری (Cloud) و UCaaS نزدیک به هم هستند و بیشتر در کنار هم استفاده میشوند.
در این زمینه، شرکت هاوش یکی از قدیمیترین عرضهکنندگان سرویسهای ابری در ایران است.
چرا UC از VoIP استفاده میکند؟
تلفنهای ثابت همواره یکی از اصلیترین راههای برقراری ارتباط با شرکتها بوده است.
از آنجایی که UC برای شرکتها طراحی شده، یکپارچهسازی تلفن ثابت در آن امری طبیعی است.
شبکههای تلفن ثابت یا PSTN (شبکهی تلفن عمومی سوئیچشده) سالهاست که تماسها را با استفاده از فناوری VoIP برقرار میکنند.
در حالی که سامانههای تلفنی سنتی از مدار اختصاصی (Circuit Switching) بهره میبردند،VoIP بر پایهی Packet Switching عمل میکند؛ یعنی صدا به شکل بستههای داده منتقل میشود.
دو نوع VoIP :OTT و Managed
VoIP میتواند به دو شکل عرضه شود:
- OTT (Over-The-Top): کیفیت سرویس (QoS) تضمینشده نیست — مانند تماس با استفاده از Facebook Messenger.
- Managed VoIP : کیفیت صدا از راه پارامترهای مشخص، مانند دیرکرد و پهنای باند، اطمینان داده میشود؛ برای نمونه زمانی که عرضهکننده اینترنت، سرویس تلفن را با استفاده از مودم برای کاربر فراهم میکند.
از PBX تا UC
سیستمهای تلفنی سازمانی قدیمی (PBX – Private Branch Exchange) بر پایهی (TDM) تقسیم زمان و Circuit Switching کار میکردند.
UC نسل جدید PBX است و بر پایهی فناوری VoIP ساخته شده است.
با توجه به اینکه تماسهای VoIP به وسیلهی اینترنت برقرار میشوند، هزینهی تماسها حدود ۵۰٪ کمتر از تماسهای سنتی است.
مزیتهای فنی VoIP در UC
افزونبر صرفهجویی در هزینه، VoIP یکپارچه سازی با اپلیکیشنهای وب و موبایل را آسان میکند.
زیرا زیرساخت IP به شکل طبیعی با نرمافزارهای مدرن سازگار است.
پروتکل (Session Initiation Protocol) SIP یکی از پرکاربردترین استانداردها برای راهاندازی VoIP است.
SIP با فناوری WebRTC نیز سازگار است و امکان تماس مستقیم با استفاده از مرورگر و اپلیکیشن موبایل را فراهم میکند.
با ترکیب SIP و WebRTC، عرضهکنندگان سرویسها میتوانند تماسهای صوتی و تصویری IP را برای دستگاههایی مانند لپتاپ، گوشی موبایل، تبلت و تلفن IP فراهم کنند.
اجزای موجود در یک راهحل UC
هدف UC، عرضهی تجربهای یکپارچه و هماهنگ از ارتباطها در همه دستگاههای کاربر است؛ شامل تلفن ثابت، موبایل و اپلیکیشن.
برای دستیابی به این هدف، UC به پلتفرمهایی نیاز دارد که انواع(گونههای) سیستمها و نرمافزارها را با هم یکپارچهسازی کنند.
نمونههایی از سرویسهای قابل عرضه در UC:
- تماس صوتی و تصویری (موبایل و ثابت)
- کنفرانس صوتی و تصویری
- پیامرسانی فوری
- پیامک (SMS)
- ایمیل و فکس الکترونیکی
- مراکز تماس (Call Center)
- ضبط تماسها
- یکپارچگی با CRM
- یکسانسازی شبکه ثابت و سیار (FMC – Fixed-Mobile Convergence)
FMC یکی از ویژگیهای کلیدی UC است که به کاربر اجازه میدهد شماره تلفن ثابت و موبایل خود را به یک حساب تکی(منفرد) متصل کند — در نتیجه تماسهای مهم از دست نخواهند رفت.
ساختار حسابهای کاربری در UC
در UC، هر کارمند یک حساب کاربری (Seat) دارد.
برای نمونه، شرکتی با ۵ کارمند، ۵ حساب کاربری از عرضهکننده UC تهیه میکند تا همه کارکنان بتوانند از سرویس بهرهمند شوند.
در UC بیشتر دو نوع حساب تعریف میشود:
- حساب کاربران (User Accounts)
- حساب مدیران (Admin Accounts)، که توسط بخش فناوری اطلاعات سازمان مدیریت میشوند.
در شرکتهای بزرگتر، ممکن است مدیران در سطح کل شرکت یا بخشهای مختلف تعریف شوند.
بخشبندی مشتریان UC
مشتریان UC بیشتر در سه دسته تقسیم میشوند:
- SoHo (دفتر کوچک یا خانگی)
- SMB (کسبوکارهای کوچک و متوسط)
- Enterprise (سازمانهای بزرگ)
نیازهای هر دسته بسته به اندازه و زمینهی فعالیت متفاوت است.
برای مثال، یک شرکت لولهکشی دو نفره، نیازهایی بسیار متفاوت از یک شرکت مشاوره IT با ۵۰ نفر دارد.
به همین دلیل، در شرکت هاوش، UC متناسب با نمایه کاربران و صنایع مختلف طراحی و تنظیم میشود.

آیا VoLTE، VoWi-Fi و VoNR بخشی از UC هستند؟
از آنجا که UC میتواند هم با شبکههای ثابت و هم موبایل کار کند، فناوریهای تماس مبتنی بر IP در شبکههای سلولی مانند VoLTE (Voice over LTE) و VoNR (Voice over New Radio) نیز در این چارچوب قابل بهرهگیری هستند.
در شبکههای G4 و 5G، VoLTE و VoNR تماسهای صوتی و پیامکها را با کمک IP منتقل میکنند. همچنین VoWi-Fi (Voice over Wi-Fi) نیز در شبکههای G4 برای تماس با استفاده از وایفای استفاده میشود.
با اینکه همهی این فناوریها مبتنی بر VoIP هستند، اما به کمک شبکه موبایل به شکل کنترلشده مدیریت میشوند تا کیفیت صدا حفظ شود.
یک سامانه UC میتواند با شبکههای موبایل یکپارچه شود و یکسانسازی شبکه ثابت و سیار (FMC) را فراهم کند.
بسته به مدل تجاری عرضهکننده UC، امکان دارد از تماسهای مبتنی بر VoLTE، VoNR، VoWi-Fi یا حتا(؟) شبکههای G2/G3 برای دستیابی به پایداری از کیفیت صدا بهرهگیری شود.
فناوری VoIP (Voice over IP) امکان برقراری تماسهای صوتی و تصویری را با استفاده از اینترنت فراهم میکند، اما راهکار ارتباطهای یکپارچه (UC) مفهومی بسیار گستردهتر دارد. UC تمامی ابزارهای ارتباطی سازمان، از جمله تماس صوتی، ویدئوکنفرانس، پیامرسانی، ایمیل، فکس و همکاری آنلاین را در یک بستر یکپارچه و هماهنگ گردآوری میکند.
در واقع، VoIP یکی از اجزای کلیدی UC است، اما UC تنها به تماس صوتی محدود نمیشود و هدف آن ایجاد تجربهای یکپارچه و سازگار در تمام دستگاهها و کانالهای ارتباطی سازمان است.
سامانههای UC بهویژه برای کسبوکارها و سازمانهایی طراحی شدهاند که به دنبال افزایش بهرهوری، کاهش هزینههای ارتباطی و بهبود همکاریهای درونسازمانی و برونسازمانی هستند. به همین دلیل، بهرهگیری از VoIP در چارچوب یک سامانه UC نهتنها صرفهجویی اقتصادی به همراه دارد، بلکه موجب ارتقای کیفیت ارتباطها و انسجام زیرساختهای ارتباطی سازمان نیز میشود.

نتیجه گیری
امکان برقراری تماسهای صوتی و تصویری را از طریق اینترنت فراهم میکند، راهکار ارتباطات یکپارچه یا Unified Communications (UC) مفهومی بسیار گستردهتر دارد. UC تمامی ابزارهای ارتباطی سازمان از جمله تماس صوتی، ویدیوکنفرانس، پیامرسانی، ایمیل، فکس و همکاری آنلاین را در یک بستر واحد و هماهنگ گردآوری میکند. در واقع، VoIP یکی از اجزای کلیدی در UC است، اما UC تنها به تماس صوتی محدود نمیشود و هدف آن ایجاد تجربهای یکپارچه و سازگار در تمام دستگاهها و کانالهای ارتباطی سازمان است.
راهکارهای UC بهویژه برای کسبوکارها و سازمانهایی طراحی شدهاند که به دنبال افزایش بهرهوری، کاهش هزینههای ارتباطی و بهبود تعاملات درونسازمانی و برونسازمانی هستند. به همین دلیل، استفاده از VoIP در قالب یک سامانه UC نهتنها صرفهجویی اقتصادی به همراه دارد، بلکه موجب ارتقای کیفیت ارتباطات و انسجام زیرساختهای ارتباطی سازمان نیز میشود.