فلسفه لوگو هاوش
فلسفه لوگو هاوش: اهمیت و جایگاه لوگو برای هر کسب و کاری بر همگان آشکار است و ما نیز به شایستگی برای لوگو و نشان کسب و کار خود اندیشیدیم و کار را به یکی از بهترینها سپردیم.
در خلق و طراحی لوگو هاوش، موارد مهمی برای ما وجود داشت که انتظار داشتیم طراح ضمن اهمیت دادن به آنها و با بهکار بستن خلاقیتهای خود، نشانی جاودان برای کسب و کار ما خلق نماید.
پس از تغییر نام شرکت از “آوای رسا” به “هاوش” در سال ۱۳۹۷، نخستین گام خلق نشانی بینظیر برای شرکت بود، در این راه همچون همهی کسب و کارها با طراحان بسیاری جلسهی بحث و بررسی گذاشتیم و در این میان و از همهی پیشنهادها و با توجه به پیشینهی “جناب آقای محمد رضا شالچی” این کار مهم را به آسودگی به ایشان سپردیم. پس از خلق اثر و جلب رضایت مدیران شرکت، از ایشان خواستیم تا فلسفهی طراحی لوگو هاوش را برای ما تشریح نمایند. برهمین اساس و به جهت حفظ امانت داری، بهتر میدانیم که فسلفهی طراحی لوگو هاوش را با زبان خود ایشان که بهصورت نوشتاری و در کتابچه طراحی لوگو به شرکت ما ارائه گردید و بدون هیچگونه تغییر، در وبسایت خود درج نماییم.
متن زیر به انشای جناب آقای محمدرضا شالچی (طراح لوگو هاوش) بوده و ما بر اساس حفظ حقوق مولف هیچ تغییری در آن نداده ایم
بنام خالق بی همتا
مقدمه:
از زمانی که خواندن و نوشتن را آموختم، همیشه مفهوم کلمات و معنی نهفته در آنها برایم اهمیت زیادی داشته است.
روزی در مقالهای یک جمله از گالیله نظرم را بهخود جلب کرد، با این مضمون که ” کتاب آفرینش به زبان ریاضیات نوشته شده است”، در ابتدا درک عمیقی از این جمله نداشتم و ادراکم در حد فیزیک و شکل احجام بود، تا این که با علم اعداد آشنا شدم و دریافتم چگونه کلمات نیز میتوانند از دیدگاه ریاضی و عددی مورد بررسی و استفاده قرار گیرند.
روزی دوست عزیزم، “جناب آقای مهندس علی پارسا” (مدیریت عامل شرکت آوای رسا سابق و هاوش کنونی) با بنده تماس گرفتند و خبر تغییر نام شرکت خود را اعلام کردند.
حال و هوای این مکالمه را هنوز بهخاطر دارم، آقای پارسا دقایقی درمورد نام منتخب و این که چه معنایی در خود داشته و چقدر برای ثبت آن زحمت کشیدهاند صحبت کردند، ایشان بهقدری پرانرژی درمورد نام شرکت و مفاهیم پیرامون آن صحبت میکردند که من نیز به وجد آمدم. در آخر مکالمه ایشان یک جمله کوتاه گفتند که مضمون آن این بود: با توجه به توضیحاتی که دادم، نیاز به لوگویی دارم که این مفاهیم رو در دل خود داشته باشد و این کار تنها از تو بر میآید (البته ایشان به بنده لطف دارند)، من هم شخصا به حدی تحت تاثیر انرژی زیاد صحبتهای ایشان قرار گرفته بودم که با خوشحالی پذیرفتم. ایشان اطلاعات اولیه و نیازهای خودشان را برای بنده ارسال کردند و کار کلید خورد.
فاز صفر – جمع آوری اطلاعات
اطلاعات اولیه کارفرما:
نام شرکت به فارسی: شرکت توسعه فناوری هاوش
نام تجاری شرکت به فارسی: هاوش
نام شرکت به انگلیسی: HAVOSH Technology Development
نام تجاری شرکت به انگلیسی: HAVOSH
زمینه فعالیت: فناوری اطلاعات و ارتباطات (IT & ICT)
نیازهای کارفرما:
طراحی نشان تجاری بهصورت لوگوتایپ باشد
تا حد امکان مینیمال و ساده باشد
لوگو تایپ تا حد امکان خوانا و واضح باشد
نام تجاری HAVOSH نسبت به جزئیات دیگر بهطور کامل خیره کننده و چشمگیر باشد
درصورت امکان نشان تجاری دو زبانه باشد
پیشوند توسعه فناوری در هر دو زبان با قدرت بصری کمتری مورد استفاده قرار گیرد
رنگ سازمانی دو رنگ سرمهای و قرمز هستند

فاز یک – طراحی
کار با بررسی معنی کلمه هاوش آغاز شد:
هاوش یک کلمه پهلوی با ریشه اوستاییست که در لغت نامه مرحوم دهخدا به معنی پیروان یک پیامبر آمده است. همچنین نگارش مشابهی از این کلمه بهصورت هاوشت وجود دارد که به معنی روحانی زرتشتی میباشد.
هاوش = پیروان یک پیامبر
هاوش = روحانی زرتشتی
سپس با بررسی خصوصیات گرافیکی کار ادامه یافت:
با توجه به فعالیت شرکت در حوزه IT و ICT قرار بر این شد که المانهای این دو حوزه در طراحی عناصر میکروی طرح مورد استفاده قرار گیرد.
و بعد نوبت به تلفیق این دو مبحث رسید که در ظاهر هیچ نقطه مشترکی باهم ندارند.
در دنیای طراحی، تبدیل مفاهیم پیچیده فلسفی و انتزاعی به نمادهای گرافیکی، یکی از کارهای دشوار محسوب میشود، البته برای انجام این کار روشهایی نیز وجود دارد. یکی از این روشها تلخیص مفهومی است. در این روش یک مفهوم پیچیده تا حد امکان خلاصه سازی و ساده سازی میشود. پس از بررسی مفاهیم هاوش، مفهوم ساده شدهای که در هر دو مورد مشترک بهنظر رسید، کلمه عبادت یا بندگی بود. بنابراین این مفهوم بهعنوان برداشت اصلی برگزیده شد. در بخش دوم، سمبلهای حوزه IT و ICT مورد بررسی قرار گرفت که از بین آنها سمبلهای دیجیتال (صفر و یک) و همچنین تبادل داده (ارسال و دریافت) بعنوان سمبلهای مشترک هر دو گروه انتخاب شد.
پس از انتخاب ابزارهای کار، نوبت به مرحله ایدهپردازی و ترکیب این مفاهیم رسید. این بخش همان جایی بود که جمله معروف گالیله نجات بخش شد! بنابراین علم اعداد برای تبدیل مفاهیم فلسفی به ریاضی مورد استفاده قرار گرفت. در علم اعداد هر کلمه یک معادل عددی دارد و برعکس هر عدد معادل یک کلمه میباشد. مفهوم انتخابی ما در بخش نخست کلمه “عبادت” و “بندگی” بود که معادل عددی آن عدد ۲۷ است، البته اعداد دیگری نیز میتوانست با معانی مشابه مورد استفاده قرار گیرد ولی عدد ۲۷ در عددشناسی به مفهوم سلطنت و عصای سلطنتی نیز هست که نشانه قدرت بسیار زیاد و حکم فرمایی است و از این دیدگاه نیز معنی خوب و مناسبی را دربر میگیرد. همچنین اجماع اعداد ۲۷ به عدد ۹ میرسد که عددی قدرتمند بوده و به معنی خلق دگرگونی از لحاظ رشد و دانایی، اراده، عزت نفس، آرامش مطلق، فداکاری و از خود گذشتگی است. بنابراین عدد ۲۷ بهعنوان گزینه نهایی برگزیده شد.
در مرحله بعد عدد ۲۷ به مبنای ۲ برده شد تا به یک عدد باینری (صفر و یک) تبدیل شده تا قابلیت استفاده با مفهوم دیجیتال را داشته باشد. عدد ۲۷ در مبنای باینری معادل عدد ۱۱۰۱۱ است. در این مرحله چارچوب کلی طراحی بهدست آمده و کار وارد بخش ایده پردازی شد. در این مرحله به کمک تکنیک اسکمپر ابتدا ۲۰ گروه فرمی طراحی شد که با بسط و گسترش این گروهها در مجموع ۷۴۷ طرح بهدست آمد!
فاز دو – جمع بندی
در نهایت طرح زیر بهعنوان طرح نهایی انتخاب گردید، طرحی مینیمال که دربرگیرنده مفاهیم مورد نظر میباشد:
در این طرح حرف H بهصورت عدد ۱ و حرف O نیز شبیه به صفر طراحی گردیده است، که در مجموع عدد ۱۱۰۱۱ را میسازد:
همچنین حروف A و V نیز بهگونهای طراحی شدهاند بیانگر مفهوم تبادل داده باشند:
در پایان شخصاً به آقای مهندس پارسا و مجموعه موفقشان این تغییر نام را تبریک عرض نموده و آرزو میکنم این تغییر، منشاء خیر و برکت و موفقیتهای بیشتر آتی باشد.
“محمدرضا شالچی”
آذر ماه ۱۳۹۷