آنچه خواهیم خواند
8 نکته ایجاد انگیزه در نماینده مرکز تماس
8 نکته ایجاد انگیزه در نمایندگان مرکز تماس ( Call Center Agent)
به عنوان یک مدیر مرکز تماس، گاهی اوقات ممکن است احساس کنید که نمایندگان شما در قسمت مرکز تماس انگیزهای برای کار کردن ندارند. این یک توهم نیست. گزارشی در سال 2022 نشان داد که نرخ گردش افراد در مراکز تماس 3/1 برابر میانگین سایر بخشها است در حالی که تحقیقات دیگری نشان میدهد که مشارکت در میان کارگران زیر 35 سال بسیار کمتر است. این خبر بدی برای مدیران مرکز تماس است، که نمایندگان خط مقدم آنها اغلب جوانانی هستند که شغل خود را به عنوان نقطه توقفی در راه رسیدن به چیزی بهتر میبینند. وقتی کارشناسان حس کنند با کارشان ارزش افزوده ایجاد میکنند و سازمان به دانش و تخصصشان اعتماد دارد، فعالیتشان در طول روز از یک مجموعه کارهای تکراری تبدیل به یک فرصت برای ارتباطهای هدفمند میشود.
در ادامه با ما همراه باشید تا بفهمید چرا بسیاری از نمایندگان مرکز تماس ترک کار میکنند، و هشت نکته اثبات شده برای ایجاد انگیزه در نمایندگان مرکز تماس، افزایش تعامل، بهبود، حفظ و نگهداری را کشف کنید.
آن چه از پیش روی شما می گذرد در مورد " ۸ نکته ایجاد انگیزه در نماینده مرکز تماس " است، ما در شرکت هاوش تلاش می کنیم راهنمای خوبی برای تمام کسب و کارهایی باشیم که قصد دارند از خدمات کال سنتر و امور مربوط به مشتریان استفاده کنند.
نماینده مرکز تماس
چرا تعامل بین نمایندگان مرکز تماس بسیار کم است؟
کار در بخش مرکز تماس با مشتریان در نگاه اول ممکن است راحت به نظر برسد، اما اینطور نیست. فشار کاری مراکز تماس ممکن است در برخی موارد منجر به افزایش هزینهها، غیبت یا جابهجایی کارشناسان شود. هر قدر هم که سازمان و زمینهکاری شما منحصر به فرد باشد، چالشهای اصلی در صنایع مختلف ثابت هستند.
بنابراین، کار در مرکز تماس با چالشهای تکراری همراه است: (مطالعه مقاله ی مرتبط: چالش های مرکز تماس )
• کارهای تکراری
• دستمزد کم
• پتانسیل رشد ندارد
• عدم شناخت
• تماس های توهین آمیز
• فشار/استرس بیش از حد
فهمیدن اینکه چگونه نمایندگان مرکز تماس خود را، درگیر نگه دارید میتواند سود زیادی را برای شما به همراه داشته باشد.
8 نکته اثبات شده برای انگیزه دادن به نمایندگان مرکز تماس
انگیزه در نماینده مرکز تماس
هشت نکته زیر میتواند به رفع چالشهای اصلی در مرکز تماس شما کمک کند، نمایندگان شما را در شغل خود با انگیزه نگه دارد، احتمالاً برای مدت طولانیتری در نقش خود باقی بمانند و به ترک کار فکر نکنند.
1) KPI (شاخصهای کلیدی عملکرد) های واضح را تنظیم کنید و آنها را تجسم کنید
کار در مرکز تماس با کارهای تکراری، تماسهای توهینآمیز و بدون هدف یا پاداشهای اندک میتواند ناجوانمردانه به نظر برسد. تنظیم KPI های فردی و تیمی حول معیارهای رضایت مشتری (به عنوان مثال:وضوح اولین تماس، زمان مورد نیاز تا حل و فصل) چالشی را به نمایندگان میدهد تا روی آن کار کنند، که میتواند به رفع یکنواختی کمک کند.
2) موفقیت را جشن بگیرید
تنظیم KPI ها بدون ایجاد انگیزه در آنها میتواند به عنوان یک مدیریت غیر حرفهای باشد. برای اینکه عوامل خود را با انگیزه نگه دارید و به اهداف خود نزدیک شوید، تلاشها و دستاوردهای آنها را به رسمیت بشناسید.
نشان داده شده است که جشن موفقیت، انگیزه را افزایش و حفظ میکند، به ویژه در سازمانهای با گردش مالی بالا مانند مراکز تماس.
3) به نمایندگان خود فرصت دهید تا در سمتشان مهارت کسب کنند
Call Center Agent
ارائه ابزارها و راهحلها به نمایندگان برای بهبود قابلیتهایشان (که باعث میشود ماهرتر شوند و خدمات بهتری ارائه کنند) یک راه خوب برای ایجاد انگیزه در آنها است. مرکز تماسها وخدمات مشتریان نسبت به گذشته پیچیدهتر شدهاند. در گذشته کار کارشناس فقط با تلفن و برگههای راهنما بود. امروزه نمایندهها باید بتوانند تحت وب یا در رسانههای اجتماعی دیگر چت کنند و با مشتری تعامل داشته باشند. آنها باید بتوانند بین کانالهای ارتباطی حرکت کنند و از راهحلهای بینظیری مانند پشتیبانی تصویری برای حل مشکلات فنی کمک بگیرند. ارائه راهحلهای عالی به کارشناسها و تشویق آنها به بهبود کارشان با استفاده از این ابزارها باعث ایجاد حس ارزشمندی و غرور در آنها شده و عملکردشان را نسبت به قبل بهبود میبخشد.
4) روی جدیدترین فناوریها سرمایه گذاری کنید
افراد زیر 35 سال امروزی نسل جدیدی هستند که با فناوری راحتتر اند و انتظار دارند که زندگی و شغل آنها آسانتر شود. Al (هوش مصنوعی)، یک فناوری جدید هیجان انگیز است که خدمات مشتری را متحول میکند. گرایش به ابزارهای سلف سرویس دیجیتال برای خودکارسازی سوالات معمول میتواند به کاهش یکنواختی کار مرکز تماس و کاهش تقاضای نمایندگان کمک کند، در نتیجه استرس را کاهش داده و آنها را درگیر کارهای جالب تر نگه میدارد.
5) فرصت های پیشرفت و تنوع ایجاد کنید
کار در مرکز تماس معمولاً به عنوان یک " بن بست" یا پله ای برای آینده شغلی بهتر دیده میشود. مراکز تماس اغلب سازمانهایی مسطح با فضای کمی برای پیشرفت هستند، اما ایجاد نقشهایی مانند «سرپرست تیم» یا ایجاد فرصتهایی برای تنوع بیشتر میتواند به عوامل مرکز تماس انگیزهای برای تلاش بدهد. اگر بخش شما پشتیبانی همهکاناله را ارائه میدهد، میتوانید با ارائه فرصتی برای کار بر روی کانالهای بیشتر و کانالهای جالبتر، به نمایندگان خود انگیزه بدهید! برای مثال: آنها میتوانند از تلفنها، به تعامل با مشتریان در پلتفرمهای رسانههای اجتماعی شرکت و جایگاههای بالاتر برسند.
6) به نمایندگان خود برای تصمیم گیری قدرت دهید
طبق تحقیقات، عدم توانمندسازی یکی از دلایل اصلی استعفای نمایندگان مرکز تماس و ترک کار آنها است.
توانمندسازی نمایندگان خط مقدم خود با اختیار تصمیمگیری میتواند احساس مالکیت ایجاد کند که غرور را القا میکند و آنها را برای ارائه بهترین خدمات تشویق میکند. این میتواند معیارهای مرتبط با وضوح را با کاهش تعداد مشکلات تشدید شده و به نوبه خود، زمان حل شدن بهبود بخشد. تا زمانی که عوامل شما به اهداف خود ضربه میزنند، دلیلی وجود ندارد که در مورد نحوه برخوردشان با حل مشکل، استقلال نداشته باشند و در این صورت اولین راه برای آنها ترک کار خواهد بود.
7) اولویتهای کاری را رعایت کنید
یک نظرسنجی که اخیرا انجام شد، نشان داد که 63 درصد از نمایندگان مرکز تماس خواهان گزینههای کار از راه دور و همچنین 78 درصد خواهان برنامه کاری انعطاف پذیر هستند. خواه قبلاً شاغل بودهاند یا تازه شروع به کار کردهاند، به تعادل کار و زندگی که با انعطاف پذیری کار از راه دور همراه است، عادت کردهاند. قابل درک است که آنها نمیخواهند این روند را رها کنند. نقشهای خدمات مشتری به خاطر دستمزد کم شهرت دارند، بنابراین اگر نمیتوانید نمایندگان را بر اساس حقوق انگیزه دهید و نگه دارید، انعطافپذیری (مثلاً گزینههای از راه دور یا ترکیبی، هفتههای کاری فشرده) را به عنوان یک جایگزین قوی مورد استفاده قرار دهید.
8) ردیابی رضایت کارکنان یا امتیاز خالص ارتقا دهنده کارمند (eNPS)
امتیاز خالص پارامتر کارمند (eNPS) ابزار قدرتمندی است که به شرکتها کمک میکند رضایت و تعامل کارکنان را اندازه گیری کنند و در صدد بهبود آن اقداماتی انجام دهند. این یک معیار ساده و در عین حال موثر است که به شرکتها اجازه میدهد ارزیابی کنند که کارکنانشان چقدر احتمال دارد سازمانشان را به عنوان مکانی عالی برای کار به دیگران توصیه کنند. با ایجاد حلقههای بازخورد منظم، به کارمندان خود نشان دهید که نظرات آنها اهمیت دارد. اما فقط در صورتی که قصد دارید بر اساس بینشها عمل کنید. اگر یک تیم بزرگ مرکز تماس را مدیریت میکنید، ممکن است استفاده از این روش امکانپذیر نباشد، بنابراین، بهترین گزینه بعدی انجام نظرسنجیهای منظم و به صورت ناشناس است. در حالی که معمولاً برای سنجش رضایت مشتری از این ابزار استفاده میشود، اما رضایت کارکنان را با این پرسش که "در مقیاس 1 تا 10، چقدر احتمال دارد شرکت ما را به عنوان کارفرما به یک دوست توصیه کنید؟" به صورت مستقیم به شما میگوید که آیا انگیزه و تلاشهای نگهداری و حفظ شما تاثیر گذار است یا خیر. همچنین برای رفع مشکلات احتمالی و تصمیم گیری مبتنی بر داده در مورد اینکه چگونه میتوانید محل کار خود را بهبود ببخشید، موثر است.
نتیجه گیری
ایجاد انگیزه در نماینده مرکز تماس
مرکز اصلی خدمات مشتریان، ارتباط است. اطمینان از اینکه نمایندگان خدمات مشتریان در بهترین وضعیت برای آسان کردن یک تعامل موفق با مشتری باشد، کلید توسعه پشتیبانی یک سازمان است. تجربه ما در اجرای تکنولوژی پشتیبانی بصری در مرکز تماسهای کوچک و بزرگ به ما دیدگاه وسیعی در مورد یکی از روشنترین فاکتورها (کارشناسهای با انگیزهای که هر روز با هدف سرکار میآیند) در موفقیت مرکز تماس داد. این کارشناسها هر روز به قصد موفق شدن در تمام بخشها کارشان را شروع میکنند. این بخشها میتوانند یاد گرفتن یک سیستم جدید، ارتباط با همکاران جدید یا حل مشکل یک مشتری باشند. در حالیکه نارضایتی، چالشی است که باید در تمام مرکز تماس ها حل شود، مدیری که قدمهای مؤثری برای کمک به هدفمند کردن نمایندگانش برمیدارد، یک نیروی کار ثابت و راضی خواهد داشت. امیدوارم مطالب بالا برای کسب و کارتان مفید واقع شود. ممنون که تا پایان مقاله با ما همراه بودید.