اصول پیش بینی و تحلیل فروش با CRM
آنچه خواهیم خواند
اصول پیش بینی و تحلیل فروش با CRM
فروش با CRM : برای هر کسی که با کسب و کار مدرن آشنا است، کاملاً بدیهی است که برای راضی نگه داشتن و تداوم خشنودی مشتریان، چیزی بیش از یک لبخند و تشکر لازم است. رضایت و خشنودی واقعی مشتری به توانایی ایجاد و نگهداری روابط بلندمدت بستگی دارد. این روابط به پشتوانه یک ارتباط مداوم و پیوسته و سودمند دوسویه کمک میکند که بهراستی میتواند برای جذب مشتریان جدید بیشتر بهرهبرداری قرار گیرد. در اصل، با ایجاد یک رابطه سازنده با مشتریان، بهبود کسب و کار را - اکنون و برای سالهای پیشرو گواهی خواهید کرد. با این حال، برای اینکه به مشتریان خود آنچه را که میخواهند نمایش دهید، ابتدا باید تا حد امکان در مورد آنها و در مورد سازمان خود آگاهی کسب کنید. به این ترتیب، گردآوری و گسستن و تحلیل دادهها در قلب هر راهحل اثربخش مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) قرار دارد. در مجموع، این مفهوم، CRM Analytics نامیده میشود.
آنچه از پیشروی شما میگذرد درمورد " اصول پیش بینی و تحلیل فروش با CRM " است، ما در شرکت هاوش تلاش میکنیم راهنمای خوبی برای تمام کسب و کارهایی باشیم که قصد دارند از امور مربوط به مشتریان استفاده کنند.
. پیش از آغاز توضیح این مفهوم پیشنهاد میشود در مورد اینکه crm چیست؟ و crm چه انواعی دارد؟ مطالعه بفرمایید.
تحلیل CRM چیست؟
CRM Analytics که با نام تحلیل و بررسی مشتری نیز شناخته میشود، واژهای جامع و گسترده است که برای توصیف برنامهها روندهای مختلفی که برای گردآوری و بررسی تمام دادههای مرتبط موجود مشتری و نمایش هرگونه یافتهها به روشهای کاربرپسند طراحی شدهاند، استفاده میشود. البته هدف، استفاده از این دادههای بررسیشده برای گزینشهای تجاری آگاهانهتر و مشتریمدارتر است. CRM Analytics برای کسبوکارها در هر اندازهای مفید است، اما بهویژه برای سازمانهای بزرگی که روزانه با هزاران مشتری سروکار دارند، لازم است. با توجه به اینکه به صورت همزمان به بسیاری از مشتریان مختلف راهکار نشان داده میشود، پیگیری جایگاه هر مشتری در قیف فروش میتواند برای افراد شاغل در فروش، سرویسدهی به مشتری، بازاریابی و هر بخشی که ممکن است درگیر باشد، دشوار باشد.
با این وجود، حتی آن دسته از مشتریانی که در گامهای مشابهی از سفر مشتری خود قرار دارند، ممکن است برای پیشبرد خود به راهکارهای بسیار متفاوتی نیاز داشته باشند. نرمافزار CRM Analytics یک پلتفرم واحد و یکپارچه فراهم میکند که با استفاده از آن همه اعضای مجاز تیم میتوانند به دادههای ویژه در مورد مشتریان ویژه دسترسی پیدا کنند تا راهکارهای شخصیسازیشده را به آنها عرضه کنید. و با توجه به اینکه 30٪ از بازاریابان میگویند داشتن منابع دادهای متفاوت دلیل اساسی ناتوانی آنها در گردآوری بینشهای مفید از مشتری است، سیستمی که تمام دادههای موجود را در یک مکان گردآوری کند، شاید مهمترین گام برای ایجاد یک رابطه کارآمد با مشتری باشد.
مزایای ارزشمند تحلیلهای CRM
تحلیل فروش با CRM
حتی اگر صد میلیون مشتری داشته باشید، هیچکدام از این مشتریان نمیخواهند احساس کنند که فقط یک منبع درآمد ناشناس دیگر در میان انبوه مشتریان هستند. دادههایی که از مشتریان خود گردآوری میکنید باید گسترده و دقیق باشند تا بتوانید استراتژی خود را متناسب با افرادی که پایگاه مشتری شما را تشکیل میدهند، سامان دهید، نه اینکه پایگاه مشتری را به صورت یک نهاد منسجم را ارزیابی کنید. باتوجه به این موارد، توانایی شخصیسازی تجربه مشتری تنها یکی از مزایای تجزیه و تحلیل دادههای CRM است.
در اینجا چندین مزیت دیگر فروش با CRM وجود دارد:
- ابزارهای CRM Analytics
همچنین امکان تقسیمبندی آسان مشتریان را به گروههای مختلف، مانند گروههایی بر اساس سن، جنسیت، عادات خرج کردن و غیره، برای مدیریت آسانتر بازاریابی و فروش فراهم میکنند.
- مدلسازی پیشبینیکنندهی اثر بخش
یکی دیگر از مزایای بررسیهای CRM، استفاده از دادههای مشتری برای ارزیابی دقیق میزان موفقیت انتخابها تجاری آینده و کاهش ریسک کلی است. بررسیهای پیشبینیکنندهی CRM، از جمله عوامل دیگر، به فناوری مؤثر، پشتیبانی سازمانی و دسترسی به حجم زیادی از دادههای مشتری و شرکت متکی هستند که همگی با استفاه از راهکارهای اثربخش CRM در دسترس قرار میگیرند. - دگرگونپذیری با سفارشیسازی شخص ثالث
مهم نیست که ابزار CRM شما چقدر دگرگونپذیری باشد، همیشه مرزهایی در کارهایی که میتواند برای کسب و کار شما انجام دهد وجود خواهد داشت. این خبر بد است؛ خبر خوب این است که میتوان با استفاده از برنامههای شخص ثالث سفارشی، بر این مرزها چیره شد. این برنامهها میتوانند برای پر کردن شکافهای موجود در راهحل CRMشما طراحی شوند و به طور بالقوه ممکن است اختلالهای کاری CRM مربوط به سازگاری با مک را برطرف کند. بهترین برنامههای CRM برای رایانههای مک، برنامههایی هستند که به کاربران اجازه میدهند بر اساس سیستم استاندارد و آماده، سیستم خود را بسازند. - بررسی سودآوری شفاف
بررسیها و ارزیابیهای فروش با CRM به گونهای طراحی شدهاند که بتوانند برآورد و شناسایی کنند کدام گروههای مشتریان (به کمک تقسیمبندی مشتریان) ممکن است بالاترین بازگشت سرمایه (ROI) را به همراه خواهند داشت. این امر به کسبوکارها اجازه میدهد تا بیشتر تلاشهای رسانهای، بازاریابی و فروش خود را بر روی ارزشمندترین گروههای جمعیتی متمرکز کنند و در طول زمان سود بیشتری را اطمینان دهند.
- کنترل آسان بر رویدادها
از بسیاری جنبهها، ارتباط با مشتری توسط رویدادها مشخص میشود. این رویدادها، مانند فروشهای تکمیلشده، ثبتنامهای عضویت، مبالغ مشخص خرجشده (میزان مشخص هزینه شده)و غیره...، شاخصهای ارزشمندی برای پیگیری کسبوکارها هستند. ابزارهای CRM Analytics نه تنها میتوانند این رویدادهای مهم مهم را شناسایی و درج کنند، بلکه میتوانند همین که اتفاق بیفتد، بخشهای مربوطه را از آنها آگاه کنند. - تجزیه و تحلیل و بررسی وب کاربردی
زمینههای کمی در تجارت مدرن وجود دارند که به اندازه سایتهای شرکتها، چه صفحههای اصلی، صفحههای رسانههای اجتماعی، سایتهای تجارت الکترونیک یا هر سایت شرکتی دیگری در وب، برای بررسی دادهها به صورت کامل طراحی شده باشند.
CRM Analytics میتواند این دادههای دمدستی را گردآوری کرده و آنها برآیندهای قابل اجرا دربارهی به استفاده مشتری و اثربخشی سایت تبدیل کند. نامهنگاریهای ایمیلی نیز میتوانند بررسی شوند.
یافتن راه کار بررسی مناسب CRM
تحلیل CRM
گفته شده است که کل هزینههای انجام شده برای تجزیه و تحلیل و بررسی بازاریابی در سال ۲۰۱۵، ۶۰ درصد افزایش یافته است. از سوی دیگر، ۵۰ درصد از پاسخدهندگان به نظرسنجی یک کمپانی معتبر آمریکایی در سال ۲۰۱۱ بیان کردند که ارزش کامل سرمایهگذاری در اتوماسیون بازاریابی خود را درک نکردهاند و کمتر از ۲۵ درصد از پلتفرمهای خود به صورت کامل از پتانسیل آنها استفاده میکنند. با توجه به اینکه این همه پول صرف پلتفرمهای بررسی میشود پیداست که به اندازه کافی مورد استفاده قرار نمیگیرند، منطقی است که کسبوکارهایی که به دنبال سرمایهگذاری در CRM Analytics اثر میگذارند هستند، نخواهند در تصمیمگیری عجله کنند. به همین دلیل، یافتن راهحل CRM Analytics مناسب به چند دلیل متفاوت فراتر از تکالیفی که ابزار برای انجام آنها طراحی شده است، بستگی دارد.
در اینجا چندین دلیل وجود دارد که باید در نظر گرفته شود و راهحلهای برتر CRM Analytics و فروش با CRM را از راهحلهای ضعیفتر جداگانه میکند:
آسانی یکی شدن با کسب و کار شما
شما نباید مجبور باشید سیستمها یا فرآیندهای موجود خود را برای سازگاری با ابزار بررسی خود دگرگون کنند. بهترین ابزارهای بررسی، ابزارهایی هستند که میتوانند به سادگی با کسب و کار شما در حال حاضر کسب و کار اکنون شما یکی شوند.
دگرگونپذیری در زمانهای نیاز
شما بهتر از هر کس دیگری میدانید که به CRM Analytics خود برای انجام چه کاری نیاز دارید. به همین دلیل، ممکن است زمانهایی وجود خواهد داشت که سیستم CRM Analytics آمادهی انتخابی شما بهکلی مناسب نباشد. خوشبختانه، CRMهای دگرگونپذیر که امکان سفارشیسازی و سازگاری هستند، راهحلی عرضه میکنند. این دگرگونپذیری همچنین زمانی مفید است که نیاز دارید سیستم بررسی شما با رشد شرکتتان مقیاسپذیر و دگرگونپذیر کند.
قابلیت استفاده سادهشده
هیچ کمبودی در ابزارهای نرمافزاری طراحیشده برای بهبود کارایی کسبوکار وجود ندارد. با این وجود، با معرفی هر برنامه و سیستم جدید به یک سازمان، کارمندان مجبور میشوند مجموعهای جدید از کنترلها و پروتکلها را یاد بگیرند. CRMهایی که دارای کنترلهای شهودی، برنامههای آموزشی داخلی و پشتیبانی چندکاناله هستند، بیشتر به معنای میزان پذیرش بالاتر و بهبود اثربخشی در کل سازمان هستند.
توانایی و گنجایش برای تمام نیازهای دادهای شما
به دلیلهایی به آن کلان داده میگویند. سیستم CRM Analytics شما باید بتواند حجم بزرگی از دادههای دیجیتال را ثبت، پردازش و ذخیره کند، از این رو باید چیزی را پیدا کنید که توانایی انجام این کار را داشته باشد.
تصویرسازی واکنشپذیر
اگر ابزار CRM Analytics شما گزارشهایی به شما میدهد که به اندازه دادههای اصلی گیجکننده هستند، امید اینکه بتوانید آن دادهها را به بینشهای واقعی و قابل استفاده تبدیل کنید، بسیار کم است. به جای آن، گزینههای بررسی را انتخاب کنید که به تصویرسازی دادهها، به شکل نمودارها، چارتها و سایر گزارشهای تصویرمحور تعاملی، متکی هستند.
تحلیل و بررسی دادهها برای آیندهای روشنتر در کسبوکارها
پیش بینی فروش
- CRMها یک فناوری تجاری اثباتشده و قابل باور هستند؛ اما قبل از اینکه بهراستی بتوانید روابط با مشتری خود را به سطح بعدی ببرید، باید بفهمید که مشتریان شما چه کسانی هستند، چه میخواهند و چگونه فکر میکنند و برای این کار، به داده نیاز دارید. برنامهها و روشهای آگاهانه، موفقیت تجاری را به همراه دارند و هرچه دادههای شما دقیقتر و قابل فهمتر باشند، برنامههای شما آگاهانهتر خواهد بود.
- بررسیهای CRM شکاف بین اعداد و مشتریان را پر میکنند و به شما این امکان را میدهند که مهمترین ارتباطها، دلایل و پیامدهای مرتبط با هر اقدام مشتری را ببینید. و هنگامی که بتوانید به صورت اثرگذار از این دادهها استفاده کنید، موفقیت شرکت شما بهراستی به کمک اعداد خواهد بود.
نتیجه گیری
فروش با CRM : موفقیت در کسبوکار مدرن نیازمند فراتر رفتن از عرضه راهکارهای استاندارد و ورود در زمینهی ارتباطات عمیق و آگاهانه با مشتری است. تحلیلهای CRM به درستی این شکاف را پر میکنند و با تبدیل کلان دادهها به بینشهای عملی، سازمانها را قادر میسازند تا نهتنها متوجه شوند مشتریان چه میخواهند، بلکه بتوانند اقدامات آنها و پیامدهای مرتبط را پیشبینی کنند. سیستم CRM با متوسط بازگشت سرمایه یک فناوری اثباتشده است، اما ارزش واقعی آن زمانی محقق میشود که از راه ابزارهای تحلیلی، توانایی پیشبینی فروش و تعیین مسیرهای سودآور را به دست آورید. تمرکز بر انتخاب یک راهحل CRM انعطافپذیر و قابل یکی کردن که تجسم تصویرسازی دادهها را ساده میسازد، اطمینان میدهد میکند که برنامهها تجاری بر مبنای دادههای دقیق بنا شده و موفقیت شرکت شما به درستی به سبب اعداد خواهد بود.