هوش مصنوعی, مرکز تماس, مقاله ها

مجازی سازی چیست؟

مجازی سازی چیست؟ آشنایی با مجازی سازی و تعریف مجازی سازی

مجازی سازی چیست؟

مجازی سازی چیست؟

آنچه خواهیم خواند

مجازی سازی چیست؟ آشنایی با مجازی سازی و تعریف مجازی سازی و مفاهیم و الگوهای آن از اساسی ترین موضوعاتی است که می بایست کسانی که در حوزه تکنولوژی و فناوری اطلاعات فعالیت می کنند از آن اطلاع داشته باشند. قبل از پرداختن به انواع مجازی سازی لازم است بدانیم مجازی سازی چیست؟ معمولا علت محبوب و پرطرفدار شدن هر تکنولوژی ریشه در کاهش و صرفه جویی هزینه ها دارد؛ این که چگونه از منابع سخت افزاری که در اختیار داریم نهایت استفاده را ببریم و هزینه کمتری در قبال این افزایش بپردازیم. virtualization، منابع سخت افزاری یک کامپیوتر را قادر می سازد، پردازنده ها، حافظه، ذخیره سازی و... به چندین رایانه مجازی که به آن ماشین های مجازی یا VM می گویند، تقسیم شوند.

آن چه از پیش روی شما می گذرد در مورد " مجازی سازی چیست؟ آشنایی با مجازی سازی " است، ما در شرکت Havosh تلاش می کنیم راهنمای خوبی برای تمام کسب و کارهایی باشیم که قصد دارند از خدمات  مرکز تماس مجازی و امور مربوط به مشتریان استفاده کنند.

مجازی سازی

تعریف مجازی سازی

مجازی سازی فرایندی است که امکان استفاده کارآمدتر از کامپیوتر را فراهم می کند و پایه و اساس محاسبات و سرویس های ابری است.
مجازی سازی از نرم افزاری برای ایجاد یک لایه انتزاعی بر روی سخت افزار کامپیوتر استفاده می کند که به عناصر سخت افزاری یک کامپیوتر مانند: پردازنده ها، حافظه، ذخیره سازی و...) اجازه را می دهد تا به چندین ماشین مجازی تقسیم شوند. هر ماشین مجازی سیستم عامل خود را اجرا می کند و مانند یک کامپیوتر مستقل رفتار می کند، حتی اگر فقط بر روی بخشی از سخت افزار واقعی رایانه اجرا شود. در واقع می توان گفت که virtualization استفاده کارآمدتر از سخت افزار فیزیکی کامپیوتر را امکان پذیر مکرده و امکان بازگشت بیشتر سرمایه گذاری سخت افزاری سازمان را فراهم می کند.
امروزه virtualization یک روش استاندارد در معماری فناوری اطلاعات سازمانی است و همچنین این فناوری است که اقتصاد سرویس های ابری را بصورت ارتباطات یکپارچه هدایت می کند. مجازی سازی ارائه دهندگان ابر را قادر می سازد تا با سخت افزار کامپیوتر به کاربران خدمات ارائه دهد. همچنین به آن ها این امکان را می دهد که تنها منابع محاسباتی مورد نیاز خود را در صورت نیاز خریداری کنند و با افزایش حجم کاری، این منابع را افزایش دهد.

آشنایی با مجازی سازی

virtualization ایجاد یک نسخه مجازی از هر چیزی است، مانند یک دستگاه ذخیره سازی. یک راه ساده برای مفهوم سازی مجازی سازی این است که آن را بعنوان نرم افزاری تصور کنیم که تظاهر به سخت افزاری می کند. مجازی سازی از نرم افزار تخصصی استفاده می کند که می تواند عملکردهای سخت افزاری را تقلید کند.
مجازی سازی تکنیکی برای تقسیم منطقی منابع مرتبط با کامپیوتر است. این امر با انتزاعی کردن پیچیدگی اساسی تفکیک منابع به دست می آید. اگرچه یک فناوری قدیمی است، ولی هنوز یک تکنیک محبوب و بسیار مرتبط در این دوره از رایانش ابری است.

مزایای مجازی سازی

مزایای مجازی سازی برای اپراتورهای مرکز داده و ارائه دهندگان خدمات مانند موارد زیر:


• بهره وری منابع
کسب و کارهای متوسط و بزرگ در نظر داشته باشند که قبل از virtualization، هر سرور به CPU اختصاصی خود نیاز داشت. کارکنان فناوری اطلاعات برای هر برنامه ای که می خواستند اجرا کنند، یک سرور جداگانه خریداری و جمع بندی می کردند. همیشه، هر سرور فیزیکی کمتر مورد استفاده قرار می گیرد، در مقابل، مجازی سازی سرور به شما این امکان را می دهد چندین برنامه را اجرا کنید – هر کدام روی ماشین مجازی خود با سیستم عامل خاص خود – بر روی یک کامپیوتر فیزیکی بدون از بین بردن قابلیت اطمینان. این امکان حداکثر استفاده از ظرفیت محاسباتی سخت افزار فیزیکی را فراهم می کند.
• مدیریت آسان تر
جایگزینی رایانه های فیزیکی با ماشین های مجازی تعریف شده توسط نرم افزار، استفاده و مدیریت خط مشی های نوشته شده در نرم افزار را آسان تر می کند. این موضوع به شما امکان می دهد گردش کار مدیریت خدمات فناوری اطلاعات خودکار ایجاد کنید. برای نمونه، ابزارهای پیاده سازی و جمع بندی خودکار، مدیران را قادر می سازد تا مجموعه ای از ماشین های مجازی و برنامه های کاربردی را بعنوان خدمات، در قالب های نرم افزاری تعریف کنند. این بدان معناست که آن ها می توانند سرویس ها را بطور مکرر و پی در پی نصب کنند. مدیران می توانند از سیاست های امنیتی virtualization استفاده کنند تا مجموعه خاصی را بر اساس نقش ماشین مجازی اعمال کنند. سیاست ها حتی می توانند کارایی منابع را با کنار گذاشتن ماشین های مجازی بلا استفاده افزایش دهند تا صرفه جویی شود.
• حداقل خرابی
خرابی سیستم عامل و برنامه می تواند باعث خرابی و اختلال در بهره وری کاربر شود. ادمین ها می توانند چندین ماشین مجازی اضافی را در کنار یکدیگر اجرا کنند و در صورت بروز مشکل، خرابی را تعمیر کنند.
• تهیه سریع تر
خرید، نصب و جمع آوری سخت افزار برای هر برنامه زمان بر است. به شرطی که سخت افزار از قبل در جای خود باشد. تدارک ماشین های مجازی برای اجرای همه برنامه های شما به میزان قابل توجهی سریع تر است. حتی کسب و کارهای کوچک و بزرگی که از این سیستم ها استفاده می کنند می توانند با استفاده از نرم افزار مدیریت آن را خودکار کنند و در جریان های کاری موجود بسازید.
• راه حل ها
باید در نظر داشت که شرکت های زیادی وجود دارند که کارشان ارائه راه حل های مجازی سازی است. فعالیت بیشتر این شرکت ها زیر نظر مایکروسافت فعالیت می کنند.

تعریف مجازی سازی

انواع مجازی سازی

در بالا برای آشنایی بیشتر کسانی که با مفاهیم virtualization آشنا نبودند و پرسش داشتند که مجازی سازی چیست؟ توضیحات مختصری ارائه شد. ولی برای اطلاعات بیشتر لازم است که به ذکر انواع مجازی سازی بپردازیم.
1- مجازی سازی دسکتاپ
2- مجازی سازی شبکه
3- مجازی سازی فضای ذخیره سازی
4- مجازی سازی داده ها
5- مجازی سازی اپلیکیشن
6- virtualization CPU
7- GPU virtualization
8- Linux virtualization
9- مجازی سازی ابری

 

1- مجازی سازی دسکتاپ
مجازی سازی دسکتاپ به شما این امکان را می دهد که چندین سیستم عامل دسکتاپ را اجرا کنید که هر کدام در VM خاص خود در یک کامپیوتر مشابه هستند.


2- مجازی سازی شبکه
virtualization از نرم افزاری برای ایجاد یک نما مورد استفاده قرار می گیرد که مدیران می توانند از آن برای مدیریت شبکه استفاده کنند.


3- مجازی سازی فضای ذخیره سازی
virtualization فضای ذخیره سازی به همه دستگاه های ذخیره سازی موجود در شبکه – خواه روی سرورهای منفرد یا واحدهای ذخیره سازی مستقل نصب شده باشند – بعنوان یک دستگاه ذخیره سازی، مدیریت می شوند. برای آشنایی با این مفهوم می بایست مفاهیم ذخیره سازی ابری بررسی شود.


4- مجازی سازی داده ها
شرکت های مدرن داده ها را از چندین برنامه، با استفاده از فرمت های فایل متعدد، در مکان های مختلف، از ابر گرفته تا سیستم های سخت افزاری و نرم افزاری ذخیره می کنند. virtualization داده ها به هر برنامه ای اجازه می دهند تا به همه داده ها دسترسی داشته باشند، صرف نظر از منبع، قالب یا مکان.


5- مجازی سازی اپلیکیشن
مجازی سازی اپلیکیشن، نرم افزار کاربردی را بدون نصب مستقیم روی سیستم عامل کاربر اجرا می کند. این با virtualization کامل دسکتاپ که در بالا ذکر شد، متفاوت است. چرا که این برنامه فقط در یک محیط مجازی اجرا می شود.


6- virtualization CPU
فناوری اساسی است که هایپروایزر، ماشین های مجازی و سیستم عامل ها را ممکن می کند و این اجازه را می دهد تا یک CPU واحد به چند CPU مجازی برای استفاده چندین VM تقسیم شود.


7- GPU virtualization
یک GPU یا واحد پردازش گرافیکی، یک پردازنده چند هسته ای ویژه است که عملکرد کلی محاسبات را با در اختیار گرفتن پردازش های گرافیکی یا ریاضی سنگین بهبود می بخشد. virtualization GPU به چندین VM اجازه می دهد از تمام یا بخشی از قدرت پردازش یک GPU برای ویدیوهای سریع تر، هوش مصنوعی و سایر برنامه های گرافیکی یا ریاضی استفاده کنند.


8- Linux virtualization
لینوکس دارای هایپروایزر خود به نام ماشین مجازی مبتنی بر هسته است که از پسوندهای پردازنده مجازی سازی اینتل و AMD پشتیبانی می کند تا بتواند VM های مبتنی بر X86 را از داخل یک سیستم عامل میزبان لینوکس ایجاد کند. لینوکس بعنوان یک سیستم عامل منبع باز، بسیار قابل تنظیم است.


9- مجازی سازی ابری
همان طور که در بالا ذکر شد، مدل محاسبات ابری به مجازی سازی بستگی دارد. با virtualization سرورها، ذخیره سازی و سایر منابع فیزیکی مرکز داده، ارائه دهندگان رایانش ابری می توانند طیف وسیعی از خدمات را به مشتریان ارائه دهند.

نتیجه گیری

نتیجه این که آیا می دانید مجازی سازی چیست؟ آشنایی با مجازی سازی چه تاثیر و تغییری در روند ارتباطات یکپارچه و فناوری اطلاعات کسب و کارها دارد. همان طور که در بالا هم گفته شد، مجازی سازی فرایندی است که امکان استفاده کارآمدتر از کامپیوتر را فراهم می کند و اساس محاسبات و سرویس های ابری است. در حالت کلی به سه دسته تقسیم می شود: مجازی ساز سرور، دسکتاپ و شبکه. با استفاده از virtualization این امکان به وجود می آید که مدیریت بهتری بر روی منابع سرور انجام شود، بطوری که بتوان منابع را به چند بخش تقسیم کرد و برای هر قسمت یک سیستم عامل جدا نصب کرد. در مطلب بالا سعی کردیم بطور مختصر به مفهوم مجازی سازی بپردازیم و با انواع آن آشنا بشیم. در آخر باید گفت علاوه بر موارد مطرح شده این موضوع برای مراکز تماس هم بسیار حائز اهمیت است و طی سال های گذشته ما شاهد virtualization مراکز تماس بودیم.


منتشر شده در تاریخ : 1402.05.11

جهت دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر از محصولات در زیر دیدن نمایید و با کارشناسان شرکت هاوش از طریق دکمه روبرو یا فرم در زیر، در ارتباط باشید

نوشته های مشابه