
آنچه خواهیم خواند
دلایل اهمیت مدیریت ارتباط با مشتری
مدیریت ارتباط با مشتری
آنچه که در ارتباط مؤثر میان مدیران و مشتریان (مدیریت ارتباط با مشتری CRM) اهمیت دارد مدیریت ارتباط با مشتری است. مدیران شرکتها لازم است با نیاز مشتریان و خواستههای آنها آشنا باشند و با استفاده از ابزار و راههای مختلف به آنها پاسخ دهند. چرا که مشتریان وفادار و دائمی در موفقیت هر کسب و کاری ضروری هستند. مدیران در نظر داشته باشند که با حفظ روابط عالی با مشتریان (CRM)، میتوانند کسب و کارهای هرچند کوچک خود را به یک شرکت بزرگ مانند دیگر برندهای بزرگ امروزی دنیا تبدیل کنند. همچنین مدیران این شرکتها باید بدانند که حفظ مشتریان از عوامل و اصول بسیار مهم هر تجارتی است. علاوهبر آنچه گفته شد مدیریت ارتباط با مشتری دارای تنوع و گستردگی میباشد که هرکدام کارکرد خود را دارند که از طریق آنها میتوان، علاوهبر شناخت نیاز آنها محصولات بهتری به مشتریان عرضه کنند.
آنچه از پیش روی شما میگذرد درمورد دلایل اهمیت مدیریت ارتباط با مشتری است، ما در شرکت هاوش امیدواریم که بتوانیم راهنمای خوبی برای تمام کسب و کارهایی باشیم که قصد دارند از خدمات کال سنتر و مشتریان استفاده کنند.
سی آر ام - CRM
CRM چیست؟ CRM مخفف مدیریت ارتباط با مشتری است. همانطور که از نام آن پیداست، CRM سیستمی برای مدیریت روابط مدیران با مشتریان است. از نرم افزار CRM میتوان برای تعامل، دادهها و یادداشتهای مربوط به مشتریان استفاده کرد. دادهها در یک پایگاه مرکزی ذخیره میشوند و برای چندین نفر در یک سازمان قابل دسترسی هستند. علاوهبر آن CRM به سادهسازی فروش، خدمات مشتری، حسابداری، مدیریت و برنامههای بازاریابی به شرکتهای درحال رشد کمک میکند. افراد متعددی میتوانند به اطلاعات مربوط به مشتریان دسترسی پیدا کرده و آنرا ویرایش کنند.
یک مشتری ممکن است ابتدا با پرکردن اطلاعات تماس یا فرم نمایشی در وبسایت، CRM شما را وارد کند. مشتریان از طریق ایمیلهایی که به نمایندگان فروش میزنند میتوانند ضمن ارتباط با شرکت یا سازمان مورد نظر نظرات خود را منعکس کنند. سپس کارشناسان بازاریابی میتواند به سرعت تعیین کند که چگونه به بهترین شکل ممکن برای نیازهای مشتریان خود جذابیت داشته باشند.

اهمیت مدیریت ارتباط با مشتری
یکی از دلایل اهمیت مدیریت ارتباط با مشتری، به موفقیت رساندن شرکت به واسطه آنهاست، چرا که مشتریان وفادار و دائمی در موفقیت هر کاری ضروری هستند. مدیران با حفظ روابط عالی با مشتری، میتوانند کسب و کار کوچک خود را به یک شرکت بزرگ مانند دیگر برندهای بزرگ امروزی تبدیل کنید.
همچنین مدیران شرکتها باید بدانند که حفظ مشتریان یک عامل مهم در هر استراتژی تجاری است. در ادامه اهمیت مدیریت ارتباط با مشتری و ویژگی های CRM میپردازیم:
• گوش دادن مداوم به مشتریان
یکی از اولین موارد اهمیت مدیریت ارتباط با مشتری، گوش دادن مداوم به مشتریان است، چرا که مهارت های کارشناسان مرکز تماس با گوش دادن به خواستههای مشتریان، میتوانند محصولهای خود را ضمن معرفی، کیفیت آنرا نیز بهبود ببخشند. همچنین آنها میتوانند از طریق کانالهای رسانههای اجتماعی مانند چت، ایمیل و... با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند. این پلتفرمها به شرکتها کمک میکنند تا به سریعترین شکل ممکن به مشتریان خود پاسخ دهند.
• صداقت در کار
از دیگر انواع مدیریت ارتباط با مشتری، صداقت در کار است. مدیران شرکتها در نظر داشته باشند که برای فروش محصولها حتماً با مشتریان صادق باشند و محصولی را عرضه کنند که کیفیت لازم را دارد. همچنین مدیران میبایست بدانند که با مشتریان خود مانند یک ماشین پولساز رفتار نکنند که در غیر اینصورت ضررهای بسیار سنگینی خواهند خورد.
• بازاریابی مداوم
محصول و برندهای موفق سفیران معتبری دارند که میتوانند از طرق مختلف محصول و خدمات خود را در سرتاسر جهان معرفی کنند. این اتفاق برای شرکتهای کوچک کار آسانی نیست، اما از طریق بازاریابی و استمرار در معرفی محصولات میتوانند به موفقیت برسند.
• تأکید بر نظرات مشتری
برای هر کسب و کاری که با مشتری در ارتباطند نظرات آنها بهعنوان یک نقطه تمرکز حیاتی بسیار اهمیت دارد. مدیران این مراکز و شرکتها با کمک به مشتریان برای آنچه که نیاز دارند میتوانند بازخورد ارزشمندی را از آنها دریافت کنند. بنابراین این موضوع بسیار اهمیت دارد.
• ارتباط مداوم با مشتریان
آخرین مورد در مورد مدیریت ارتباط با مشتری، ارتباط با مشتریان است. مدیران بسیاری از شرکتها در نظر داشته باشند که ارتباط مداوم با مشتری بسیار مهم است. همچنین مدیران باید تمام تلاش خود را انجام دهند تا هم مشتریان قدیمی و هم مشتریان جدید از عملکرد و محصول آنها راضی باشند. معمولاً این کار از طریق ایمیلهای تبریک، ارسال کارتهای هدیه و... انجام پذیر است.
نتیجه گیری
همانطور که گفته شد، از دلایل اهمیت مدیریت ارتباط با مشتری، ارتباط مؤثر میان مدیران و مشتریان است. مدیران کسب و کارها میبایست با نیاز مشتریان و خواستههای آنها آشنا باشند و با استفاده از ابزار و راههای مختلف به آنها پاسخ دهند. چرا که مشتریان وفادار و دائمی در موفقیت هر کسب و کاری ضروری هستند. مدیران در نظر داشته باشند که با حفظ روابط عالی با مشتری CRM، میتوانند کسب و کارهای هرچند کوچک خود را به یک شرکت بزرگ مانند دیگر برندهای بزرگ جهان تبدیل کنند. همچنین مدیران شرکتها و کسب و کارها باید بدانند که حفظ مشتریان از عوامل و اصول بسیار مهم هر تجارتی است که همانطور که گفته شد این امر از طرق مختلف امکانپذیر است. پس اهداف مدیریت ارتباط با مشتری CRM شناخت مشتریان و نیازهای آنها و ارائه محصولات باکیفیت و مناسب به آنها و در نتیجه ماندگاری مشتریان است. بنابراین مدیریت ارتباط با مشتری یا CRM از موضوعات بسیار مهم مدیریت شرکتها، کسب و کارهاست.