
آنچه خواهیم خواند
اپراتور مرکز تماس
اپراتور مرکز تماس یا ایجنت مرکز تماس، شخصی است که مراکز تماس ورودی یا خروجی مشتریان را در یک سازمان یا کسب و کار مدیریت میکند. یک نماینده مرکز تماس وظایفی دارد، مانند: کارهای روزمره، پاسخ به تماسها، ایمیلها و پرسشها و چت وب مشتریان، برقراری تماسهای فروش تلفنی و تحقیقات بازار با مشتریان جدید و فعلی، رسیدگی به سفارشات مشتری، پاسخگویی به انتقادات و شکایات، مشاوره در مورد محصولات و خدمات، پشتیبانی از مشتریان برای رفع مشکلات کامپیوتری. نمایندهای که تماسهای ورودی و خروجی مشتری را مدیریت میکند، ایجنت در مراکز تماس ترکیبی نیز نامیده میشود.
ایجنت مرکز تماس
کارشناس مرکز تماس
اپراتور مرکز تماس، کارشناس مرکز تماس یا ایجنت مرکز تماس (Agent) در کال سنتر (Call Center) عامل فردی مرکز تماس است که وظیفهی او دریافت تماسهای ورودی مشتریان یا برقراری تماسهای خروجی با مشتریان یک کسب و کار است. پاسخگویی به نیازهای مشتریان، ثبت شکایتها یا انتقادها، پیگیری امور مربوط به مشتریان و ثبت رخدادها و اطلاعات در سیستم مدیریت ارتباط با مشتریان از جمله مهمترین وظایف اپراتور مرکز تماس یا همان کارشناس مرکز تماس است.
امروزه نیاز کسب و کارها به راه اندازی مرکز تماس بیش از هر زمانی دیده میشود. یک مرکز تماس میتواند شامل کانالهای متعدد ارتباطی از جمله تماسهای تلفنی، ایمیل، فکس، پیام کوتاه، چت و یا حتی شبکههای اجتماعی باشد. این تماسها توسط مرکز تماس مدیریت و بر اساس نوع و نیاز مشتری توزیع میگردد. اپراتور مرکز تماس دریافت کنندهی این تماسها و نمایندهی کسب و کار در پاسخگویی به مشتریان است. او فردی است که باید دارای خصوصیات ویژهای باشد تا بتواند از عهدهی انجام یکی از مهمترین تعهدهای یک کسب و کار در حفظ و نگهداری مشتریان بر آید.

مرکز تماس
مرکز تماس متشکل از تیمی از متخصصان خدمات مشتری است که به تماسهای تلفنی مشتریان با پرسشهایی درمورد خدمات یا محصولات شرکت کمک میکنند. بسیاری از مراکز تماس بر رضایت مشتری تمرکز میکنند و پشتیبانی جامع ارائه میدهند. برخی نیز ممکن است هدفشان افزایش تولید سرنخ، جذب مشتریان جدید، یا سادهسازی پردازش سفارش و پرداخت باشد. صرف نظر از این، مراکز تماس نقش مهمی در ایجاد یک تجربه عالی برای مشتری ایفا میکنند، بنابراین آنها باید همیشه سطح بالایی از خدمات را برای تقویت روابط حفظ کنند. این بدان معناست که نمایندگان مرکز تماس باید در هنگام تعامل با مشتریان آگاه، صبور و مفید باشند. تفاوت یک مرکز تماس در این است که ارتباطات مشتری را در کانالهای مختلف از جمله ایمیل، چت آنلاین، برنامههای پیامرسان یا رسانههای اجتماعی مدیریت میکند.
الزام های اولیه شغلی اپراتور مرکز تماس
حداقل سن ۲۲ سال (اگرچه بیشتر سازمانها ترجیح میدهند حداقل سن ۲۴ سال باشد)
حداقل مدرک تحصیلی دیپلم (اگرچه متناسب با نوع خدمات قابل ارائه هر سازمانی این حداقل مدرک تحصیلی میتواند بالاتر از آن باشد)
داشتن دست کم یک سال تجربهی ارتباط با مشتری (شامل پیشینههای شغلی مرتبط مانند منشی، روابط عمومی و یا تجربهی فروش تلفنی)
مهارتهای ارتباطی مانند فن بیان، قدرت خوب شنیدن، تمرکز، چند وظیفهای بودن و آرامش
مهارت های اپراتور مرکز تماس
call center agent
از آنجا که عملکرد اپراتور مرکز تماس تاثیر بسزایی در رضایتمندی مشتریان یک کسب و کار دارد، اضافهبر الزامهای اولیه داشتن مهارتهای زیر مهم است:
تجربهی کار در مرکز تماس و یا تجربهی فروش
مهارتهای کامپیوتری مانند توانایی کار با مجموعه نرم افزارهای مایکروسافت آفیس، ایمیل و چت
سرعت تایپ مناسب
توانایی نوشتاری
کارشناس مرکز تماس
البته اضافهبر داشتن مهارتهای بالا در مراکز تماس با توجه به نوع خدمات کسب و کار و گستردگی مشتریان، مهارتهای دیگری نیز مانند تسلط به دو زبان، تسلط به محاسبات عددی و یا مهارتهای فنی نیز لازم است. بعنوان مثال فردی که بعنوان اپراتور مرکز تماس یک بانک یا شرکتهای پرداخت فعالیت میکند باید با امور بانکی نیز آشنا باشد و یا اگر فردی اپراتور مرکز تماس یک بیمارستان است دست کم باید مهارتهای اولیه پرستاری یا حتی پزشکی عمومی را دارا باشد.
آشکار است که مراکز تماس تخصصیتر، به مهارتهای بیشتری نیز دارند. اگر فعالیتهای یک مرکز تماس در راستای ارائه خدمات تخصصی پزشکی باشد، حتما باید اپراتور مرکز تماس با پزشکان مرتبط باشند.
در هر صورت برخی از خدمات قابل ارائه در مرکز تماس تکراری است که سرپرستان یا مدیران مراکز تماس معمولا این خدمات تکراری را بصورت یک فرم پرسش و پاسخ از پیش تعیین شده آماده میکنند و در اختیار ایجنت مرکز تماس قرار میدهند تا اپراتورهای مرکز تماس در پاسخگویی به این موارد از سرعت عمل بیشتری برخوردار باشند. در چنین مواردی حتی نداشتن مهارتهای تخصصی خیلی اهمیت نداشته و سرپرستان مرکز تماس بهطور معمول برای چنین مواردی از کارشناس مرکز تماس تازه کار استفاده میکنند.
امروزه و با توجه به گستردگی مراکز تماس، کسب و کارها و سازمانهای بزرگ روی به طراحی مراکز تماسی نمودهاند که همه یا بسیاری از اپراتورهای آن در خانه فعالیتهای شغلی را انجام میدهند. البته که پیادهسازی مراکز تماس این چنینی الزامهای خاص خود را دارد که در مقالهی دیگری به آن خواهیم پرداخت.
اپراتور مرکز تماس، نقش بسیار مهمی در شرکتها دارد. او باید به تماسهای ورودی پاسخ دهد و به پرسشهای مشتریان پاسخ دهد. او باید با مشتریان همواره در ارتباطات یکپارچه باشد و به درخواستهای آنها پاسخ بدهد. اگر مشتری نیاز به پشتیبانی فنی دارد، اپراتور مرکز تماس باید او را به بخش پشتیبانی فنی هدایت کند. همچنین، اگر مشتری نیاز به تماس با بخش فروش دارد، اپراتور مرکز تماس باید او را به بخش فروش هدایت کند.


شاخص های لازم برای اپراتور مرکز تماس
۱- مهارتهای ارتباطی کارشناس مرکز تماس: اپراتور باید دارای مهارتهای ارتباطی بالا باشد. او باید قادر باشد با مشتریان به خوبی ارتباط برقرار کند و به پرسشهای آنها پاسخ دهد.
۲- مهارتهای گفتاری ایجنت مرکز تماس: اپراتور مرکز تماس باید دارای مهارتهای گفتاری بالا باشد. او باید به خوبی بتواند صحبت کند و به پرسشهای مشتریان پاسخ دهد.
۳- دانش فنی کارشناس مرکز تماس: ایجنت مرکز تماس باید دانش فنی مناسبی داشته باشد تا بتواند به درخواستهای مشتریان پاسخ دهد و مشکلات آنها را حل کند.
۴- مهارتهای حل مسئله کارشناس مرکز تماس: اپراتور مرکز تماس باید دارای مهارتهای حل مسئله باشد تا بتواند در مواقعی که مشکلی وجود دارد، بهدرستی عمل کند و مشکل را حل کند.
۵- مهارتهای تحلیلی ایجنت مرکز تماس: اپراتور مراکز تلفن باید دارای مهارتهای تحلیلی باشد تا بتواند بهدرستی مشکلات مشتریان را تشخیص دهد و راهحلی مناسب برای آنها پیشنهاد دهد.
نتیجه گیری
اپراتور مرکز تماس، نقش بسیار مهمی در شرکتها دارد. او باید به تماسهای ورودی پاسخ دهد و به پرسشهای مشتریان پاسخ دهد. برای این کار، او باید دارای مهارتهای ارتباطی، گفتاری، دانش فنی، حل مسئله و تحلیلی باشد. با توجه به اهمیت این نقش، شرکتها باید به دنبال کارکنانی با این مهارتها باشند تا بتوانند به بهترین شکل ممکن به مشتریان پاسخ دهند و خدماتی با کیفیت بالا ارائه کنند.