آنچه خواهیم خواند
تجزیه و تحلیل احساسات مرکز تماس
از آنجایی که رهبران خدمات مشتری همچنان بر اهمیت تجربه مشتری تاکید میکنند، مشخص شده است که مراکز تماس باید مشارکت همدلانه و توجه به احساسهای مشتری را که فراتر از پاسخهای متنی و عذرخواهیهای سطحی است، در اولویت قرار دهند.
با ظهور تجزیه و تحلیل احساسات مرکز تماس، دوران رمزگشایی پیامهای رمزآلود و پیمایش در میدانهای مین احساسی در طول تماسهای پشتیبانی به پایان رسیده است.
این ابزار پیچیده فراتر از حدس و گمان است و از مدلهای زبانی برای رمزگشایی دقیق احساسهای مشتری استفاده میکند. در نتیجه، تیمهای پشتیبانی شما میتوانند نیازهای مشتری را پیشبینی کنند و با تجزیه و تحلیل لحنهای ظریف، آهنگها و تفاوتهای زبان، ارتباطهای واقعی را ایجاد کنند.
اگر کنجکاو هستید که چگونه کار میکند، Jayadeep Subhashis در Sprinklr به بررسی تعریف تجزیه و تحلیل احساسات مرکز تماس میپردازد و قابلیتهای اصلی و مزایای ملموس آن را بررسی میکند که با یک نقشه راه عملی برای استقرار به پایان میرسد.
آنچه از پیش روی شما میگذرد در مورد " تجزیه و تحلیل احساسات مرکز تماس " است، ما در شرکت هاوش تلاش میکنیم راهنمای خوبی برای تمام کسب و کارهایی باشیم که قصد دارند از خدمات کال سنتر و امور مربوط به مشتریان استفاده کنند.

تجزیه و تحلیل احساسات مرکز تماس چیست؟
تجزیه و تحلیل احساسات مرکز تماس بهطور سیستمی تعاملهای مشتری را در کانالهای مرکز تماس مانند تماسهای تلفنی، ایمیلها، چت زنده و پلتفرمهای رسانههای اجتماعی برای شناسایی و ارزیابی لحن عاطفی، نگرش و نظرهای مشتریان تجزیه و تحلیل میکند. الگوریتمهای تحلیل احساسات مرکز تماس با استفاده از پردازش پیشرفته زبان طبیعی (NLP)و تکنیکهای یادگیری ماشینی، احساسهای مشتری را براساس زبان مورد استفاده، لحن صدا و زمینه ارتباط بهعنوان مثبت، منفی یا خنثی طبقهبندی میکنند. با تجزیه و تحلیل خودکار احساسها، بینش ارزشمندی در مورد سطوح رضایت مشتری بدست میآورید، مسائل تکراری یا نقاط دردناک را شناسایی میکنید و فرصتهایی را برای بهبود در محصولها، خدمات و فرآیندهای پشتیبانی مشتری کشف میکنید. وقتی تجزیه و تحلیل احساسها با معیارهایی مانند امتیاز خالص پروموتر (NPS)و امتیاز تجربه مشتری (CES)مرتبط باشد، یک دید کلی جامع از رضایت مشتری بهدست میآورید.
انواع روشهای تحلیل احساسات مرکز تماس
رویکرد مبتنیبر فرهنگ لغت
تجزیه و تحلیل احساسها مبتنیبر واژگان از نمرهها احساسهای مشروح از فرهنگ لغت برای تعیین مثبت، منفی یا خنثی بودن متن استفاده میکند. درحالی که از نظر محاسبههای کارآمد هستند، این روشها با احساسهای وابسته به زمینه، طعنه یا کنایه مبارزه میکنند.
تحلیل احساسهای مبتنیبر جنبه
تجزیه و تحلیل احساسهای مبتنیبر جنبه، ویژگیهای مثبت یا منفی خاص یک محصول یا خدمات ذکر شده توسط مشتریان را شناسایی میکند. به شما کمک میکند بفهمید مشتریان از چهچیزهایی استقبال میکنند و چهچیزی را میتوان بهبود بخشید. به عنوان مثال، اگر مشتریان بگویند، "کشف محصولها در داخل برنامه شما دشوار است"، به این معنی است که رابط کاربری برنامه شما نیاز به بهبود دارد.
رویکرد یادگیری ماشینی
یادگیری ماشینی روشی قدرتمند برای پیشبینی احساسهای انسان در مکالمههای مشتری با آموزش خود بر روی مجموعه دادههای بزرگ است. الگوریتمهای یادگیری عمیق مانند شبکههای عصبی مکرر (RNN)و شبکههای عصبی کانولوشنال (CNN)در درک الگوهای پیچیده در دادههای متنی مهارت دارند. با این حال، به منابع محاسبهها و دادههای آموزشی قابل توجهی نیاز دارد.
رویکرد ترکیبی
با این رویکرد بهترینهای هر دو دنیا را بهدست میآورید. این رویکرد ترکیبی، نقاط قوت و مقرون بهصرفه بودن روش مبتنیبر واژگان و پیچیدگی تحلیل احساسهای مبتنی بر ماشین را ترکیب میکند. این به ویژه برای تجزیه و تحلیل احساسهای رسانههای اجتماعی، جایی که ویژگیهای زبان و اصطلاحهای بهصورت مداوم در حال تکامل هستند، موثر است.
روش یادگیری انتقالی
یادگیری انتقالی یک نسخه پیشرفته از تجزیه و تحلیل احساسهای مبتنی بر یادگیری ماشینی است که در آن دانش از مجموعه دادههای آموزشی متفاوت (مانند طبقهبندی متن عمومی) تکرار شده یا به مدل تحلیل احساسات منتقل میشود. این به کاهش نیاز به مجموعه دادههای آموزشی متعدد و بزرگ کمک میکند و از تجزیه و تحلیل سریعتر و دقت بهتر پشتیبانی میکند.
تحلیل احساسهای چند وجهی
تجزیه و تحلیل احساسهای چندوجهی دادهها را از منابع متعدد مانند متن، صدا، ویدئو و تصاویر ترکیب میکند تا یک تحلیل احساسهای جامع ارائه دهد. با تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای مختلف، میتواند دادههای متنی بیشتری را دریافت کند و نتایج دقیقتری ارائه دهد، به ویژه زمانی که نظرهای مشتریان حاوی محتوای چند رسانهای باشد.
تجزیه و تحلیل احساسهای مبتنیبر هیجان
تجزیه و تحلیل احساسهای مبتنیبر هیجان، احساسهای خاصی را فراتر از طبقهبندی مثبت/منفی، مانند شادی، خشم، غم یا تعجب شناسایی میکند. این رویکرد بینش عمیقتری در مورد احساسهای مشتری ارائه میدهد و به درک محرکهای رفتار مشتری کمک میکند. با تجزیه و تحلیل احساسها، میتوانید خدمات بهتری ارائه دهید و محصولها را به طور موثرتری بازاریابی کنید.

مزایای تجزیه و تحلیل احساسات مرکز تماس
پیش از این، اندازهگیری احساسهای تنها به ضبط تماسها متکی بود و تجزیه و تحلیل دستی همه تماسها را عملاً غیرممکن میکرد. با این حال، با ظهور ابزارهای تجزیه و تحلیل احساسهای مرکز تماس، مدیران مرکز تماس اکنون میتوانند احساسهای مشتری را در هر تماس ارزیابی کنند.
علاوه بر این، مزایای بیشتری نیز وجود دارد:
- تصویر جامعتری از رضایت مشتری بدست آورید
نظرسنجیهای سنتی مشتریان اغلب مزاحم هستند که منجر به خستگی نظرسنجی مشتری و نرخ پاسخ پایین میشود. این دادهها را بسمت زیر مجموعهای از مشتریان با انگیزه یا ناراضی سوق میدهد و باعث میشود کمتر نمایندهای از پایگاه کلی مشتری باشد. در مقابل، تجزیه و تحلیل احساسات مرکز تماس ظریف و خودکار است و با ثبت بینشهای احساسی در زمان واقعی، نظرسنجیها را تکمیل میکند.
- افزایش تعامل و حفظ مشتری
تجزیه و تحلیل احساسات در زمان واقعی به عوامل مرکز تماس قدرت میدهد تا استراتژیهای ارتباطی خود را بهویژه در زمانهای درگیری تنظیم کنند. هنگامی که احساسهای منفی مشتری شناسایی میشود، عوامل مرکز تماس میتوانند به سرعت رویکرد خود را تغییر دهند و تعامل خود را با همدلی شدید با مشتریان القا کنند. پعوامل میتوانند احساسها را در زمان واقعی نظارت کنند و هنگامی که احساسهای خنثی/منفی در هنگام تکامل مکالمه شناسایی میشوند، بطور یکپارچه بحثها را تغییر میدهند. این یک تعامل دائمی همدلانه و پاسخگو را تضمین میکند.
- افزایش کارایی خدمات مشتری و بهبود بهرهوری نماینده
تجزیه و تحلیل احساسات مرکز تماس، حدس و گمان در درک احساسهای مشتری را حذف میکند و امکان شناسایی دقیق احساسهای آنها را فراهم میکند. علاوهبر این، مشتریان با مسیریابی خودکار تماسها با مناسبترین نمایندگیها، از زمانهای طولانی نگهداری و نقل و انتقالهای خسته کننده در امان میمانند.
- افزایش نظارت و آموزش کیفیت خدمات مشتری
تجزیه و تحلیل احساسات مرکز تماس به نظارت و ارزیابی کیفیت تعاملهای مرکز تماس کمک میکند. مناطقی را که عوامل برتری دارند یا نیاز به بهبود دارند را مشخص میکند. بازخورد حاصل از تجزیه و تحلیل احساسها میتواند برای ساختن برنامههای آموزشی هدفمند و تاثیرگذار استفاده شود.
- بهبود محصول و خدمات را هدایت کنید
تجزیه و تحلیل احساسهای مرکز تماس با آشکار کردن تفاوتهای ظریف نهفته در بازخورد مشتریان، به شما این امکان را میدهد تا چالشهایی را که مشتریان با آنها مواجه میشوند در زمینه و محتوای تعاملهایشان مشخص کنید. سپس مدیران مرکز تماس میتوانند مسائل مربوط به محصول یا خدمات را که از طریق تجزیه و تحلیل احساسهای برجسته شده است شناسایی کنند. آنها میتوانند یافتهها را برای درون نگری و حل سریع با تیمهای مربوطه به اشتراک بگذارند.

نحوه اجرای تحلیل احساسات در مراکز تماس
بسیار خوب، شما یک رویکرد را انتخاب کردهاید، و اکنون آماده اجرای تجزیه و تحلیل احساسها در مرکز تماس خود هستید. در اینجا یک راهنمای گام به گام است.
مرحله 1. اهداف خود را تعریف کنید
با تعریف واضح اهداف خود برای تجزیه و تحلیل احساسهای مرکز تماس شروع کنید. تعیین کنید که هدف شما چه بینش خاصی است، مانند شناسایی نقاط درد مشتری، بهبود عملکرد نماینده یا اندازهگیری اثربخشی کمپینهای تبلیغی.
مرحله 2. یک ابزار یا سرویس تجزیه و تحلیل احساسها را انتخاب کنید
ساختن یک ابزار تحلیل احساسهای درونی پیچیده است. این نیاز به تخصص در پردازش زبان طبیعی (NLP)، یادگیری ماشین و حاشیه نویسی دادهها، و همچنین الگوریتمهای قوی دارد که در زبانها و کانالهای مختلف به خوبی عمل کند. علاوهبر این، این یک تلاش زمانبر و هزینهبر است.
با توجه به این چالشها، باید از راهحلهای تجزیه و تحلیل احساسهای شخص ثالث استفاده کنید که مدلهای از پیش آموزشدیده، زیرساختهای مقیاسپذیر و پشتیبانی مداوم را ارائه میدهند و به شما امکان میدهند به سرعت قابلیتهای تجزیه و تحلیل احساسها را در کانالهای مختلف خدمات مشتری با حداقل سرمایهگذاری اولیه و تلاش توسعه پیادهسازی کنید.
مرحله 3. دادهها را جمعآوری، ادغام و پاک کنید
دادههای مربوطه را از تعاملهای مشتری، از جمله دادههای ایمیلها، رونوشتهای چت، ضبط تماسها و ذکر رسانههای اجتماعی جمعآوری کنید. این دادهها را با قابلیت تجزیه و تحلیل احساسها در نرمافزار مرکز تماس خود ادغام کنید. اطمینان حاصل کنید که دادههای شما تمیز، سازماندهی شده و به درستی قالببندی شدهاند تا تجزیه و تحلیل دقیق احساسها را تسهیل کنند.
مرحله 4. آموزش مدلهای داده
مدلهای تحلیل احساسهای خود را با استفاده از مجموعه دادههای برچسب گذاری شده آموزش دهید تا احساسهای مشتری را به طور دقیق بهعنوان مثبت، منفی یا خنثی طبقهبندی کنید. به طور مداوم مدلهای خود را اصلاح و به روز کنید تا دقت را بهبود بخشید و با احساسهای مشتری و الگوهای زبانی در حال تحول سازگار شوید.
مرحله 5. با سیستم مدیریت ارتباط با مشتری (CRM)یکپارچه شوید
نتایج تجزیه و تحلیل احساسها را با سیستم CRM مرکز تماس خود ادغام کنید تا سفر مشتری را بهبود ببخشید. این به نمایندگان اجازه میدهد تا در طول تعاملها به دادههای احساسهای مشتری در زمان واقعی دسترسی داشته باشند و بینشهای ارزشمندی را در مورد اولویتها و نگرانیهای مشتری در هر نقطه تماس مشتری ارائه دهند. این رویکرد یکپارچه به ایجاد یک تجربه شخصیتر و بهبود رضایت مشتری کمک میکند.
مرحله 6. یک حلقه بازخورد برای بهبود مستمر ایجاد کنید
یک حلقه بازخورد را برای بهبود دقت مدل تحلیل احساسهای خود بطور مداوم اجرا کنید. بطور منظم نتایج را بررسی و تجزیه و تحلیل کنید، بازخورد را از عوامل جمعآوری کنید و مدل را بر اساس دادههای جدید دوباره آموزش دهید. این فرآیند تکراری تضمین میکند که سیستم تحلیل احساسها در طول زمان موثر باقی میماند.

چگونه میتوان از تجزیه و تحلیل احساسات مرکز تماس توسط مشاغل استفاده کرد؟
از آنجایی که کسبوکارها برای به حداکثر رساندن رضایت مشتری، ایجاد وفاداری و رقابت برای تمایز از خود پیشی میگیرند، پیادهسازی تحلیل احساسها در مراکز تماس میتواند یک تغییر بازی باشد. موارد استفاده زیر را در نظر بگیرید:
بهبود خدمات مشتری
ابزارهای تحلیل احساسهای رضایت مشتری را بر اساس احساسها و قصد در هر مکالمه و تعامل تشخیص میدهند. این به اندازهگیری زمان واقعی CSAT ترجمه میشود. همچنین میتوانید روندهای CSAT را برای برند خود دنبال کنید و اقدامهای لازم را برای تقویت آن انجام دهید.
افزایش عملکرد نماینده کال سنتر
تجزیه و تحلیل احساسها با شناسایی عوامل با عملکرد برتر و زمینههای بهبود، مدیریت عملکرد مرکز تماس را تکمیل میکند. با تجزیه و تحلیل زبان، احوالپرسی و پیروی از متن نمایندههای خود، میتوانید مناطقی را که آنها در آن برتری دارند و ممکن است به آموزش اضافی نیاز داشته باشند را شناسایی کنید. خوب است بدانید: اکنون میتوان مکالمههای روزانه را با استفاده از نرم افزار مدیریت کیفیت مبتنیبر هوش مصنوعی ارزیابی کرد. میتوانید مکالمهای روزانه خود را براساس بیش از 30 پارامتر مرتبط با کیفیت و انطباق، از جمله کیفیت باز/بستن، مقدمه، گوشدادن فعال، همدلی و موارد دیگر امتیاز دهید.
شخصیسازی تعامل با مشتری
تجزیه و تحلیل احساسها به عوامل کمک میکند تا احساسها و مقاصد مشتری را در طول مکالمه درک کنند. این آنها را قادر میسازد تا تعامل را بر اساس ترجیحها فردی و حالتها عاطفی مشتریان تنظیم کنند. به عنوان مثال، وقتی مشتری با شکایت از سرعت پایین اینترنت تماس میگیرد، تحلیل احساسهای ناامیدی را در لحن مشتری تشخیص میدهد. براساس این تجزیه و تحلیل، نماینده یک پیام فوری دریافت میکند که راهحلهای شخصیسازی شده را پیشنهاد میکند، مانند ارائه تخفیف بسته اینترنت ارتقا یافته یا ارائه نکتههای عیبیابی سفارشی شده با سطح دانش فنی مشتری.
بهینهسازی مدیریت نیروی کار
تجزیه و تحلیل احساسها به نظارت در زمان واقعی بر تعاملهای مشتری برای شناسایی سریع مسائل و بهینهسازی مدیریت نیروی کار کمک میکند. با شناسایی هدف مشتریان و ماهیت مکالمه، میتوانید تماسها را به سمت نمایندگان مناسب با مهارتهای مناسب هدایت کنید. علاوه بر این، تجزیه و تحلیل احساسها همچنین به شناسایی عواملی که مکالمههای پر استرس را مدیریت میکنند کمک میکند تا سرپرستها بتوانند وقفههایی را برای آنها برنامهریزی کنند تا از فرسودگی شغلی جلوگیری کنند. شما همچنین میتوانید سطوح کارکنان را براساس احساسها و حجم گفتگو برنامهریزی کنید.
اندازهگیری احساسات مرکز تماس
در چشم انداز امروزی، که در آن تعامل همدلانه و ارتباطهای واقعی مورد توجه مشتریان قرار میگیرد، تجزیه و تحلیل احساسات مرکز تماس به شما این امکان را میدهد که پیچیدگیهای تعامل با مشتری را با دقت و بینش دنبال کنید. این به نمایندگان شما کمک میکند تا فراتر از پاسخهای اسکریپت شده حرکت کنند تا تفاوتهای ظریف پنهان در مکالمههای مشتری را شناسایی کنند و ارزش برتر را ارائه دهند.

پرسشهای متداول
چگونه تجزیه و تحلیل احساسات مرکز تماس با روشهای سنتی بازخورد مشتری متفاوت است؟
تجزیه و تحلیل احساسات مرکز تماس با روشهای سنتی بازخورد مشتری با ارائه تجزیه و تحلیل خودکار و در زمان واقعی از تعاملهای مشتری متفاوت است و سازمانها را قادر میسازد احساسهای مشتری را بطور دقیق و جامعتر درک کنند.
آیا تجزیه و تحلیل احساسات مرکز تماس میتواند در سیستمهای خدمات مشتری موجود ادغام شود؟
بله، تجزیه و تحلیل احساسات مرکز تماس را میتوان در سیستمهای خدمات مشتری موجود ادغام کرد. در حالی که چالشهای پیادهسازی ممکن است شامل یکپارچهسازی دادهها، مدلهای آموزشی و اطمینان از انطباق باشد، استفاده از راهحلهای سازگار و راهنماییهای متخصص میتواند فرآیند را سادهتر کند.
آیا تجزیه و تحلیل احساسات را میتوان در تعاملهای بلادرنگ در مراکز تماس اعمال کرد؟
بله، تجزیه و تحلیل احساسها را میتوان برای تعاملهای زمان واقعی در مراکز تماس اعمال کرد. با تجزیه و تحلیل لحن، زبان و احساسها بیان شده در طول تعامل با مشتری، الگوریتمهای تجزیه و تحلیل احساسها میتوانند بطور خودکار احساسها را بهعنوان مثبت، منفی یا خنثی طبقهبندی کنند. این کارگزاران مرکز تماس را قادر میسازد تا مسائل مشتریان را به طور مؤثرتری شناسایی و رسیدگی کنند، موارد فوری را اولویتبندی کنند، و کمک به موقع برای بهبود رضایت کلی مشتری در زمان واقعی ارائه دهند.