آنچه خواهیم خواند
دورکاری
دورکاری یا (telecommuting) به کارمندانی اطلاق میشود که از خانههای خود یا سایر مکانهایی غیر از محل کار، فعالیت میکنند و از طریق پلتفرمهای آنلاین با همکاران خود در ارتباط هستند. درحالی که برخی بهصورت تمام وقت از راه دور کار میکنند، برخی دیگر این کار را در روزها یا مناسبتهای خاصی انجام میدهند.
آنچه از پیش روی شما میگذرد درمورد " دورکاری " است، ما در شرکت هاوش تلاش میکنیم راهنمای خوبی برای تمام کسب و کارهایی باشیم که قصد دارند از خدمات مرکز تماس و امور مربوط به مشتریان استفاده کنند.
دورکاری چیست؟
دورکاری در سازمانها یعنی زمانی که به کارمند اجازه میدهد تا با استفاده از ابزارهای مخابراتی مانند ایمیل، پیام رسانهای مختلف، تلفن، چت و برنامههای ویدئویی، وظایف کاری خود را از خارج از محل کار انجام دهد. رشد فراگیر اینترنت، همراه با پیشرفت در ارتباطات یکپارچه، هوش مصنوعی و رباتیک، انجام بسیاری از وظایف مرتبط با کار را در خارج از محل کار عادی آسانتر از همیشه کرده است. کارشناسان و کارمندان با استفاده از دانشی که دارند برای کار از خانه یا سایر مکانهای دور مناسب هستند. اما مشاغلی که نیاز به تعامل چهره به چهره با مشتریان دارند – مانند مشاغل مراقبت شخصی یا مشاغلی که نیاز به عملکرد فیزیکی تجهیزات ویژه دارند – برای دور کاری ایدهآل نیستند. هنگامی که کارمندان بیشتر از اینکه بهطور فیزیکی به دفتر مراجعه کنند به محل کار رفت و آمد میکنند، به آنها کارمندان دورکار گفته میشود. این تمایز میتواند در برخی از کشورها مهم باشد زیرا کلمه remote به این معنی است که کارمند خارج از فاصلهای معقول از کارفرمای خود زندگی میکند و میتواند مشمول الزامات مالیاتی و قانونی متفاوتی باشد.
انواع دورکاری
بسته به نیاز یک شرکت، کارفرمایان به روشهای مختلفی به دورکاری میپردازند.
موارد زیر رایجترین انواع گزینههای دورکاری هستند:
- دورکاری تمام وقت یا معمولی: این ترتیب به یک کارمندان اجازه میدهد هر روز کاری برنامهریزی شده را در یک دفتر خانه یا مکانهای دورافتاده دیگری مانند کافیشاپ کار کند. درحالی که آنها ممکن است گهگاه به دفتر بیایند، کل کار آنها از راه دور تکمیل میشود. دورکاری تمام وقت برای کارمندانی که به حداقل نظارت نیاز دارند، اتصال به اینترنت پایدار دارند و از هر مکانی راحت با ابزارهای کار مجازی کار میکنند ایدهآل است.
- دورکاری پاره وقت: کارمندانی که این گزینه ترکیبی را انتخاب میکنند زمان خود را بین کار در خانه و دفتر شرکت تقسیم میکنند. بهعنوان مثال، یک کارمند ممکن است سه روز از خانه کار کند و دو روز باقی مانده را به دفتر بیاید.
- ترتیب موقت یا ویژه دورکاری: این نوع دورکاری مستلزم کار از راهدور برای مدت کوتاهی است، مانند یک دوره طولانی آب و هوا، یک بلای طبیعی یا در حین بهبودی از یک بیماری.
- دورکاری آزاد: این نوع دورکاری بیشتر توسط فریلنسرها یا پیمانکاران مستقل انجام میشود که کارمند تمام وقت یک شرکت نیستند.
مزایای دورکاری
مزایای دورکاری
مزایای زیادی برای دورکاری وجود دارد که از جملهی آنها میتوان به موردهای زیر اشاره کرد:
به کارکنان در ساعات کار و محل کار خود آزادی بیشتری میدهد و همین امر انعطافپذیری بیشتری را برای کارکنان در حفظ تعادل میان کار و تعهدهای شخصی مانند انتخاب مدرسه یا مراقبت از یک عضو بیمار خانواده میدهد.
بهطور کلی کار کردن از خانه بهعلت حضور در محیط تحت مسئولیت کارکنان حواس پرتی کمتری را بهمراه دارد.
کاهش زمان رفت و آمد خود عامل مهمی است که البته باید به آن صرفهجویی اقتصادی را هم اضافه کرد.
دورکاری همچنین مزایای زیادی را هم برای کارفرمایان بههمراه خواهد داشت. بهطور کلی اجازه دادن به کارکنان برای دورکاری، آنها را برای سازمان مفیدتر میسازد و این به شرکت سود میرساند. به احتمال خیلی زیاد، کارکنان با دورکاری شادتر خواهند بود و در نتیجه بیشتر در کنار شرکت میمانند. دورکاری یا Telecommuting باعث صرفهجویی در هزینههای اداره شرکتها خواهد بود.
- بهرهوری بالاتر: با برنامهای انعطافپذیرتر، حواس پرتیهای کمتر در محل کار و عدم پرداختن به حمل و نقل، کارگران دورکار میتوانند بهرهوری کار را بالا ببرند.
- افزایش وفاداری و استقلال: دورکاری وفاداری کارکنان را افزایش میدهد، زیرا کارمندان احساس میکنند بیشتر مورد اعتماد کارفرمایان خود قرار میگیرند، که منجر به بهبود نرخ حفظ کارمندان میشود. همچنین به کارمندان احساس استقلال میدهد، زیرا بهدلیل زمان اضافی که با رفت و آمد نکردن به محل کار صرفهجویی میکنند، بهتر میتوانند سایر علایق را در زندگی متعادل کنند.
- تعادل زندگی کاری: کارمندانی که از راه دور کار میکنند میتوانند به تعادل بین کار و زندگی دست یابند، زیرا مجبور نیستند قرار ملاقاتها و سایر رویدادهای مهم زندگی را منحصرا قبل یا بعد از ساعت کاری برنامهریزی کنند زیرا هیچ رفت و آمدی در کار نیست.
- تاثیر مثبت بر محیط زیست: دورکاری همچنین به نفع کره زمین است. کارگران کمتری که سفر میکنند بهمعنای انتشار کمتر دی اکسید کربن است. براساس تحقیقات انجام شده در سال ۲۰۱۹، افراد دور کار فقط ۵۰ درصد از مواقع از راه دور کار میکنند و این معادل حذف کل نیروی کار از جاده خواهد بود. به این دلیل است که طبق مرکز راه حلهای آب و هوا و انرژی، ۲۹ درصد از انتشار گازهای گلخانهای در ایالات متحده از بخشهای حمل و نقل منشاء میگیرد.
- صرفه جویی در هزینه: دورکاری همچنین میتواند تاثیر مثبتی بر امور مالی هم برای کارفرمایان و هم برای کارمندان داشته باشد. کارمند مجبور نیست هر هفته برای حمل و نقل و سایر موارد جانبی مانند پارکینگ پول خرج کند. این کارفرما مجبور نیست یک فضای اداری را برای کارگران نگهداری کند یا برای املاک و مستغلات و سایر هزینههای سربار بپردازد. این ماشین حساب دورکاری تخمینی از میزان صرفهجویی یک فرد در هزینههای تعمیر و نگهداری بنزین و وسایل نقلیه با دورکاری ارائه میدهد.
- تداوم کسب و کار: درصورت وقوع بلایای طبیعی، سازمانی با چارچوب کار از راه دور مشخص میتواند بهطور بالقوه با ادامه فعالیت در طول بحران، مزیت رقابتی کسب کند.

چالش های مراکز تماس
دورکاری مرکز تماس
درحالی که کار از راه دور میتواند مزایای بیشماری را برای مراکز تماس بههمراه داشته باشد، چالشهایی نیز به همراه دارد. کارکنان از راه دور ممکن است احساس انزوا و قطع ارتباط با تیم کنند، که میتواند منجر به کاهش روحیه و تعامل شود. علاوهبر این، کار از راه دور میتواند چالشهایی را از نظر ارتباط و همکاری ایجاد کند، و کسبوکارها را ملزم به اتخاذ فناوریها و فرآیندهای جدید برای اطمینان از مدیریت ارتباط با مشتری و هماهنگی مؤثر میکند.
چه کسانی میتوانند دورکاری کنند؟
بدون درنگ میتوان به این پرسش این گونه پاسخ داد: “همه”
بر اساس گزارشهای FlexJobs و Workplace بین سالهای ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۷ تعداد افراد دورکار به میزان ۱۵۹% رشد داشته است. در این گزارش ۴٫۷ میلیون نفر در آمریکا که معادل ۳٫۵% نیروی کار هستند را کارکنان دورکار تشکیل میدهند که البته این میزان در سالهای ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ بهشدت افزایش یافته است و دلایل این رشد بسیار آشکار است: برای کارکنان اداری، فنآوری و ستادی، کار کردن از خانه آسانتر است. آنها با در اختیار داشتن اینترنت مناسب، بهطور فعال در یک ارتباط یکپارچه با هم هستند. تعدادی از کارکنان بهصورت تمام وقت از راه دور کار میکنند و تعدادی دیگر ممکن است برخی روزها دورکاری کنند و برخی از روزهای دیگر را در محل کار حاضر شوند که البته همهی این موارد به نوع کار و شرح وظایف آنها بستگی دارد.
ایرادهای دورکاری
با همهی مزایا و دستاوردهای دورکاری، ایرادهایی هم وجود دارد که توجه به آنها بسیار مهم است. نخست آن که کارکنان دورکار باید بهشدت با انگیزه باشند و به آسانی دچار حواس پرتی نشوند. همچنین باید یک مکان امن برای انجام کار خود پیدا کنند مانند یک اتاق کار در منزل یا میزی در یک کافیشاپ. همچنین برخی از افراد هم ترجیح میدهند تا بیشتر منزوی باشند و بههمین دلیل میخواهند تا از خانه کار کنند و ممکن است این موضوع بر منزوی شدن بیشتر آنها تاثیر بگذارد.
به هر حال در تعیین استراتژیهای دورکاری مهم است تا تمامی این نکتههای مثبت و منفی در نظر گرفته شود.

چه کارهایی با دورکاری انجام پذیرند؟
بسیاری از شغلها از جمله فروش، خدمات مشتری، بازاریابی، روابط عمومی و بسیاری از شغلهای مرتبط با فنآوری مانند برنامه نویسی، طراحی و … را میتوان از راه دور انجام داد. البته امروزه مشاغل پیچیدهتری نیز مانند پزشکی و امور بهداشتی نیز بهصورت دورکاری انجام میشود.
اگر میخواهید درمورد انجام دورکاری از کارفرمای خود بپرسید، لازم است تا برای انجام کار بهصورت دورکاری یک برنامه استراتژیک داشته باشید و مشخص کنید که میخواهید بهصورت تمام وقت دورکاری کنید یا پاره وقت و البته مطمئن شوید که:
آیا انجام دورکاری میتواند بنفع شرکت باشد؟
آیا این روش موجب صرفهجویی برای شرکت میشود؟
آیا دورکاری میتواند میزان بهرهوری را افزایش دهد؟
به هر روی باید تمام این موردها را بسنجید و همچنین نوع و روال ارتباط خود با سایر همکاران را هم مشخص کنید.
بهیاد داشته باشید از آنجا که بهطور معمول کارکنان درخواست دورکاری دارند ما مسئولیت بررسی و پیشبینی همهی این مسائل را برعهدهی کارکنان گذاشتیم ولی اگر کارفرمایان قصد ایجاد بستر دورکاری برای کارکنان خود دارند باید پیش بینیهای لازم را برای این امر بهخوبی در نظر داشته باشند.
کاهش هزینهها
کار از راه دور همچنین میتواند منجر به کاهش هزینه برای مراکز تماس شود. بدون نیاز به دفتر فیزیکی، مراکز تماس میتوانند در هزینههای اجاره، آب و برق و سایر هزینههای مربوط به نگهداری دفتر صرفهجویی کنند. علاوهبر این، کارگران از راه دور اغلب از تجهیزات و فناوری خود استفاده میکنند که هزینههای مراکز تماس را بیشتر کاهش میدهد.
نتیجه گیری
همانطور که گفته شد دورکاری یعنی کارمندانی که در محل کار حاضر نمیشوند و از راه دور کار میکنند. در این مواقع کارمندان احساس و رضایت شغلی بالاتری دارند همچنین بهبود تعادل بین کار و زندگی و کاهش استرس دارند. بسیاری از کارشناسان معتقدند دورکاری دارای مزایای مانند: انعطافپذیری برنامه، عدم رفت و آمد (صرفهجویی در زمان/هزینه)، تمرکز بهبود یافته و احساس توانمندی برخوردار هستند. پس دورکاری علاوهبر چالشها دارای مزیتهایی است که در مقاله به آن پرداخته شد.