آنچه خواهیم خواند
مدیریت حفظ مشتری در کسب و کار
مدیریت حفظ مشتری
مدیریت حفظ مشتری در کسب و کار چیست؟ و چه عواملی باعث بهبود آن می شود؟ در پاسخ باید گفت، توانایی یک کسب و کار یا شرکت برای تبدیل مشتریان به خریداران دائمی و جلوگیری از رفتن آنها به سمت دیگر رقبا را حفظ مشتری میگویند. حفظ مشتری نشان میدهد که آیا محصول و کیفیت خدماتی که به مشتریان ارائه میشود، کافی است یا خیر. باید دانست که شریان حیاتی بیشتر شرکتها خدماتی است که به مشتریان میدهند که این امر باعث حفظ و ماندن آنها میشود.
آنچه از پیشروی شما میگذرد درمورد مدیریت حفظ مشتری است، ما در شرکت هاوش تلاش می کنیم راهنمای خوبی برای تمام کسب و کارهایی باشیم که قصد دارند از خدمات کال سنتر و امور مربوط به مشتریان استفاده کنند.
مدیریت حفظ مشتری چیست؟
بهبود حفظ مشتری
این مدیریت شامل اقداماتی است که بیشتر مراکز کسب و کار و شرکتها برای تشویق مشتریان خود مبنی بر وفاداری آنها در مدت زمان طولانی انجام میدهند. حفظ مشتریان وضعیتی را بوجود میآورند که در آن مشتری تا مدتها از یک شرکت خرید میکند. این اقدامات اشکال مختلفی دارند، مانند: بهبود محصول برای انعکاس بازخورد مشتری یا برگزاری جلسهای با مشتری مبنی بر تعیین اهدافی که مشتری احساس میکند با محصولات خریداری شده به آن دست مییابند یا بهآن نمیرسند. برای ایجاد بیشترین تاثیر، اقدمات و استراتژیهایی در نظر گرفته شده که بر اساس داده های مشتری استوار است.
حفظ مشتری: معیارها و استراتژی ها
کسب و کارها برای جذب مشتری از طریق ترکیبی از بازاریابی، رسانههای اجتماعی و استراتژیهای فروش سخت کار میکنند. بسیاری از کسب و کارها زمان و تلاش زیادی برای جلب اعتماد مشتریان خود صرف میکنند، باید دانست که سرمایهگذاری روی حفظ مشتری یک حرکت منطقی است. برای بهبود حفظ مشتری، میبایست به تجربه مشتری یا هر موضوعی که مشتریان در هنگام رویارویی با هر برندی نظری ابراز میکنند، توجه ویژه کرد.
مدیران باید بدانند برای نگهداشتن مشتری از هیچ کاری دریغ نکنند و هرکاری که باعث خوشحال شدن مشتری میشود انجام دهند تا آنها بمانند، چرا که جذب مشتری و حفظ آن کار سختی است. اگر کسب و کار شما کمتر از انتظارات مشتری باشد، خطر از دست دادن آن مشتریان را پیش از این که حتی فرصتی برای اصلاح امور داشته باشید، دارید.

چرا حفظ مشتری برای مشاغل مهم است؟
خیلی از کسب و کارها برای بدست آوردن مشتریان جدید حاضر به صرف هزینههای کلان برای بازاریابی، تبلیغات یا فروش هستند که خیلی مواقع این کار منطقی نیست زیرا موفقیت درازمدت معمولا زمانی اتفاق میافتد که شرکتها روابط خود را با مشتریان فعلی در اولویت قرار میدهند. تبدیل مشتریان گذشته به خریداران همیشگی مبنی بر کسب سود آسانتر است، چرا که آنها قبلا از برند شما خرید کردند و به شما اعتماد دارند و حتی ممکن است با کارکنان فروش و پشتیبانی شما روابط خوبی برقرار کرده باشند. بعلاوه، یک تجربه مثبت این احتمال را افزایش میدهد که مشتریان از نام تجاری شما در جامعه حمایت کنند.
چند دلیل دیگر که چرا حفظ خدمات مشتری برای موفقیت کسب و کار بسیار مهم است عبارتند از:
• صرفه جویی در هزینه
• کسب نتیجه بهتر
• وفاداری مشتری
استراتژی های حفظ مشتریان
حفظ مشتری در کسب و کار
حفظ و بهبود خدمات مشتری به معنای بهبود تجربه مشتری است. طبق گزارش بسیاری از شرکتها بیش از نیمی از مشتریان میگویند که به شرکتهایی که درصورت بروز مشکلات، تجربه خوبی برای مشتری ارائه میدهند، وفادارتر هستند.
در ادامه به استراتژیهای که میتوان از آنها برای ایجاد یک تجربه مشتری مفید استفاده کرد، میپردازیم.
• برای دسترسی به مشتریان می بایست از پشتیبانی مراکز تماس omnichannel (مزایای مرکز تماس همه کاناله) استفاده کرد.
پشتیبانی مراکز تماس همه کاناله یا Omnichannel یک ابزار عالی برای حفظ مشتری است. این موضوع به نمایندگان و کارکنان اجازه میدهد تا به اطلاعات متنی درمورد مشتریان در پلتفرمهای مختلف دسترسی پیدا کنند تا تجربیات بسیار شخصیسازی شده را مدیریت کنند.
جدا از توانایی اجرای فروش محاورهای و استراتژیهای پشتیبانی، مدیریت تجربه مشتری CX بهتری نیز برای مشتریان ایجاد میکند. وقتی کسب و کارها پشتیبانی همه کاناله را ارائه میکنند، مشتریان میتوانند با فردی در پلتفرم مورد نظر خود چت آنلاین داشته باشند و پاسخهای سریعتری دریافت کنند.
• به پرسش پشتیبانی مشتری به سرعت پاسخ دهید
دادهها نشان میدهد که اولین پاسخهای سریع منجر به افزایش رضایت مشتری میشود. در حالت ایده آل، پاسخهای سریع با وضوحهای سریعتر همراه خواهند بود. اما کارکنان حتی اگر نتوانند پاسخگوی حتی یک پرسش مشتریان باشند این باعث ریزش مشتری شده، که تنها راه حل آن این است که می بایست تلاش خود را بهکار گیرد تا پاسخگوی پرسش مشتریان باشد.
یک پاسخ سریع میتواند یک پیام کوتاه باشد که به مشتری اطلاع میدهد کارکنان پرسشها را دریافت میکنند. همچنین اگر مشتریان بدانند که کارشناسان در تلاش برای پیدا کردن راهحلی هستند تا بتوانند پاسخ مشتریان را بدهند، مشتریان میپذیرند که اگر پاسخ آنها دیر داده شود، ولی در نهایت پاسخ خود را دریافت خواهند کرد.
• تعاملات پشتیبانی را شخصی کنید
مشتریان زمانی که مجبورند موضوعی را بارها و بارها توضیح دهند احساس ناامیدی میکنند و تعاملات طاقت فرسا و مکرر باعث میشود مشتریان احتمال بیشتری برای ترک آن داشته باشند. مدیران میبایست کارشناسان و نمایندگان را به ابزارهایی که در راه حل خدمات مشتری نیاز دارند مجهز کنند تا به آسانی اطلاعات مشتری را جمعآوری کرده، تاریخچه مکالمه را مشاهده و در نهایت مکالمات را ساده کنند.
• انگیزه وفاداری
یکی از دلایل بهبود حفظ مشتری، انگیزه دادن بهآن هاست. مدیران باید بدانند که با پاداش دادن به مشتریان باعث، وفاداری، نگهداری و حفظ آنها میشوند.
مدیران باید در نظر داشته باشند که برای حفظ مشتریان میبایست به انتقادات و پیشنهادات آنها توجه لازم را داشته باشند، مواردی مانند:
• برنامههای مبنی بر وفاداری
• کدهای تخفیف
• پیشنهادهای ویژه
• رویدادهای VIP
• مزایای دسترسی زودهنگام

برنامه های وفاداری مشتری
انواع مختلفی از برنامههای وفاداری وجود دارد، از سیستمهای مبتنی بر امتیاز گرفته تا پاداشهای کوچک. این مشوقها به جمعآوری اطلاعات دقیق مشتری کمک میکند و به کسب و کارها این اجازه را میدهد تجربیات و پیامهای شخصی سازی شده تری ارائه دهند.
• یک برنامه ارجاع ارائه دهید
برنامههای ارجاع هدف دوگانه تقویت حفظ مشتری و کمک به تلاشهای جذب را دنبال میکنند. این یک استراتژی بازاریابی است که معمولا بصورت دهان به دهان انجام پذیر و موثر است. همچنین این موضوع باعث ایجاد حسن نیت با مشتریان فعلی میشود که باعث میشود تعداد مشتریان بیشتر شود.
برخی از مشوق ها عبارتند از :
• کالا یا محصولات رایگان
• اعتبار فروشگاه
• هدایا
ارائه این مشوق ها به نفع شرکت ها خواهد بود، زیرا مشتریان را تشویق می کند به خرید از شرکت مربوطه ادامه دهند.
• ایجاد یک تجربه مثبت برای کارمندان
کارکنان شاد معمولا تمایل بیشتری به ارائه پشتیبانی و ایجاد روابط طولانی مدت با مشتریان دارند که این امر باعث بهبود و در نهایت باعث حفظ و وفاداری مشتری میشود. انگیزه دادن به کارکنان برای ایجاد ارتباطات میتواند کمک زیادی به ایجاد اعتماد متقابل کند و در نهایت باعث وفاداری مشتریان میشود.
ایجاد یک محیط کاری امن همچنین به کاهش نرخ گردش مالی کمک میکند. این موضوع برای کسب و کارها عالی است زیرا باعث میشود که کارکنان دانش و آگاهی بیشتری نسبت به مشتریان کسب کنند.
• جمع آوری بازخورد مشتریان
بازخورد مشتری یکی از با ارزشترین ابزارها برای افزایش حفظ مشتری و کاهش نرخ ریزش آنهاست. با انجام نظرسنجی مشتریان، می توان اطلاعات مفیدی را در این زمینه کسب کرد.
برای این منظور پرسش موارد زیر لازم و گاهی ضروری است، مواردی مانند:
- تجربه خود را نسبت به محصولات چگونه توصیف میکنید؟
- چه موضوعی برای شما ناخوشایند است و چرا؟
- از کدام یک از کانالهای زیر برای پشتیبانی مشتری استفاده میکنید؟
• ساخت یک فضای آنلاین
مدیران شرکتها یک فضای آنلاین برای مشتریان وفادار ایجاد کنند تا با یکدیگر تعامل داشته باشند و از آن طریق تجربیات خود را به اشتراک بگذارند. این میتواند بعنوان یک موضوع آموزشی برای مشتریان برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد محصولات باشد.
نتیجه گیری
در آخر باید گفت، آنچه که برای بسیاری از شرکتها و سازمانها دارای اهمیت است، این است که بتوانند تا سالها مشتریان خود را حفظ کنند و بهنوعی مدیریت حفظ مشتری داشته باشند. پس بهبود حفظ مشتری یک شرط مهم و اساسی برای بیشتر کسب و کارها محسوب میشود که اگر بتوانند خدمات مناسب به آنها ارائه دهند، علاوه بر این که باعث وفاداری و رضایت مشتریان میشوند، از مراجعه آنها به دیگر رقبا نیز جلوگیری میکنند. پس مدیریت تجربه مشتری یک اصل بسیار مهم در حفظ و نگهداری مشتریان محسوب میشود.