آنچه خواهیم خواند
CRM چیست؟ مدیریت ارتباط با مشتری
مدیریت ارتباط با مشتری چیست؟
بسیاری از مدیران پرسشی که دارند این است که تعریف CRM چیست؟ و چه کاربردی برای کسب و کارشان دارد. در پاسخ باید گفت، CRM یا مدیریت ارتباط با مشتری یک فناوری برای مدیریت تمام روابط و تعاملات کسب و کارها با مشتریان بالقوه است.
همچنین سی آر ام به سازمانها و شرکتها کمک میکند تا:
- فرایندهها را ساده کرده
- باعث ایجاد روابط با مشتری شده
- افزایش فروش
- بهبود خدمات مشتری
- سودآوری شوند و...
آنچه از پیش روی شما میگذرد درمورد " CRM چیست؟ " است، ما در شرکت Havosh تلاش میکنیم راهنمای خوبی برای تمام کسب و کارهایی باشیم که قصد دارند از خدمات مرکز تماس و امور مربوط به مشتریان استفاده کنند.
تعریف CRM
اگر بخواهیم تعریف سادهای از CRM داشته باشیم باید بگوییم: مدیریت ارتباط با مشتری است و یک فناوری برای مدیریت تمام روابط و تعاملات شرکتها، کسب و کارهای کوچک و حتی کسب و کارهای متوسط و بزرگ با مشتریانی است که بهصورت بالقوه وجود دارند. یکی از اهداف این سیستم علاوه بر برقراری ارتباطات یکپارچه، بهبود روابط تجاری برای رشد تجارت است. یک سیستم سی آر ام به شرکتها کمک میکند تا با مشتریان در ارتباط باشند، فرایندها را سادهسازی کنند و باعث سودآوری شرکتها شوند. وقتی صحبت از CRM میشود، معمولا به یک سیستم اشاره میکنند که دارای ابزاری برای مدیریت تماس، مدیریت فروش، بهرهوری و موارد دیگر است. ابزارهای سی آر ام میتوانند برای مدیریت روابطی که با مشتری در کل چرخه عمر مشتری است مانند بازاریابی، فروش، تجارت دیجیتال و تعاملات خدمات مشتری مورد استفاده قرار گیرند.
یک راه حل CRM به همه کسب و کارهای کوچک و حتی بزرگ کمک میکند تا درطول چرخه زندگی خود با آنها، از جمله یافتن مشتریان جدید، برنده شدن در کسب و کارها، ارائه پشتیبانی و خدمات اضافی در طول رابطه همکاری و روابط با مشتریان کمک کند.
CRM چیست؟
مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) یک استراتژی است که شرکتها برای مدیریت تعاملات با مشتریان بالقوه استفاده میکنند. CRM به سازمانها کمک میکند تا فرایندها را ساده، روبط با مشتری ایجاد، فروش را افزایش، خدمات مشتری را بهبود داده و باعث سودآوری شوند و در نهایت باعث رضایت مشتری شوند.
سی آر ام مخفف Customer Relationship Managemant و بهمعنای مدیریت ارتباط با مشتری است. این مفهوم به معنای یک راهبرد در کسب و کار و با هدف انتخاب و مدیریت ارتباط با مشتری در بهترین مسیر است. سی آر ام به سازمانها کمک میکند تا با شیوهای سازمان یافته بتوانند مشتریان را مدیریت کند. این روش باعث ارائه روشهایی در تجارت با مشتریان میشود. این روش یک راهحل جامع را پیدا میکند تا در آن با یکپارچه کردن افراد، باعث برقراری یک ارتباط خوب بین فعالیتهای مربوط به مشتری شود.
بهعبارتی، CRM به فرایندهایی میگویند که برای شناسایی، انتخاب، ترغیب، گسترش، حفظ مشتری و خدمت به آنها بهکار گرفته میشود.
CRM برای چه کسانی لازم است؟
یک سیستم CRM به همه - از فروش، خدمات مشتری، توسعه کسب و کار، استخدام، بازاریابی یا هر رشته تجاری دیگری - راه بهتری برای مدیریت تعاملات و روابط خارجی که باعث موفقیت میشود، ارائه میدهد. یک ابزار CRM به شما این امکان را میدهد اطلاعات تماس مشتری و مشتریان احتمالی را ذخیره کنید، فرصتهای فروش را شناسایی کرده، مشکلات خدمات را ثبت و کمپینهای بازاریابی را مدیریت کنید و اطلاعات مربوط به هر تعامل با مشتری را در دسترس افرادی که در شرکت نیاز دارند قرار دهید.
با این ابزارها همه افراد در شرکتها میتوانند ببینند که چگونه با مشتریان ارتباط برقرار شده است، چه مواردی خریداری شده، مشتریان آخرین بار چه خریدی داشتند، پرداختها چگونه انجام شده و موارد دیگر. CRM میتواند به شرکتها در هر اندازه کمک کند تا رشد کسب و کار را هدایت کنند. این موضوع بهویژه برای کسب و کارهای کوچک مفید است.
دلایل اهمیت سی آر ام برای کسب و کارها
نرم افزار CRM، بزرگترین و سریعترین نرمافزار کاربردی سازمانی است که انتظار میرود هزینههای جهانی برای CRM تا سال 2027 به 4/114 میلیارد دلار برسد. اگر قرار است کسب و کارها دوام بیاورند به یک استراتژی خوب برای آینده نیاز هست که حول مشتریان تمرکز داشته و با فناوری مناسب فعال شود. شرکتها میبایست اهداف مدیریت ارتباط با مشتری و همچنین اهداف تجاری و فروش خود را مشخص کنند تا بدانند از ارتباط با مشتری چقدر میتوانند سودآوری داشته باشند.
مدیریت ارتباط با مشتری چیست؟
ولی دریافت اطلاعات به روز و قابل اعتماد درمورد پیشرفت شرکتها میتواند دشوار باشد. پرسش این است که چطور میتوان جریانهای زیادی از دادههای دریافتی از فروش، خدمات مشتری، بازاریابی و نظارت بر رسانههای اجتماعی را به اطلاعات مفید تجاری تبدیل کرد؟
یک سیستم CRM میتواند دید کلی واضحی از مشتریان را در اختیار شرکتها و کسب و کارها قرار دهد. مدیران و کارشناسان میتوانند با این ابزار - یک داشبورد ساده و قابل تنظیم که میتواند سابقه قبلی مشتری را به شما ارائه دهد، همچنین وضعیت سفارشهای آنها، مشکلات خدمات مشتری و موارد دیگر را در اختیار شما قرار دهد. حتی میتوانید انتخاب کنید که اطلاعاتی از فعالیتهای عمومی رسانههای اجتماعی آنها را درج کنید – دوست داشتن و نداشتن آنها و آنچه درباره شرکت شما یا رقبا وجود دارد را به اشتراک بگذارید.
بازاریابان میتوانند از یک راه حل سی آر ام برای مدیریت و بهینه سازی کمپینها و هدایت سفرها با رویکرد داده محور استفاده کنند و خط لوله فروش یا مشتریان بالقوه را بهتر درک کنند و پیش بینی را سادهتر و دقیقتر کنند. این سیستم مسیر روشنی را به کسب و کارها نشان میدهد.
برخی از بزرگترین دستاوردها در بهرهوری و تغییر کل یک کسب و کار یا شرکت بهسمت مشتری محوری میتواند ناشی از حرکت فراتر از CRM بهعنوان یک ابزار فروش و بازاریابی و گنجاندن آن در کسب و کارها – از امور مالی گرفته تا خدمات مشتری و مدیریت... باشد و این کمک را میکند تا اطمینان حاصل شود که نیازهای مشتری در خط مقدم فرایندهای تجاری و چرخههای نوآوری قرار دارند.
گرچه سیستمهای CRM بهطور سنتی بهعنوان ابزار فروش و بازاریابی مورد استفاده قرار میگیرند ولی باید در نظر داشت که خدمات و پشتیبانی مشتری بخش رو به رشد CRM یک موضوع حیاتی در مدیریت ارتباط با مشتری است. مشتری امروزی ممکن است مشکلی را در یک کانال مطرح کند - بهطور نمونه توییتر - سپس به ایمیل یا تلفن تغییر مسیر دهد تا آن را بهصورت خصوصی حل کند.
یک پلتفرم CRM به مدیران و کارشناسان کسب و کارها این امکان را میدهد که بدون از دستدادن مسیر، پرسش و پاسخ هایی که در کانال انجام میشود را مدیریت کنند و به فروش خدمات و بازاریابی یک نمای واحد از مشتریان و فعالیتشان میدهد. توانایی اتصال این سه عملکرد و تیمهایی که آنها را به روی یک پلتفرم و با یک دیدگاه به مشتری ارائه میدهند، برای ارائه تجربیات مرتبط بسیار ارزشمند است.
راهاندازی یک کسب و کار بدون سی آر ام میتواند هزینههای زیادی را برای مدیران داشته باشد. چرا که داشتن اطلاعات مربوط به مشتریان یکی از ملزومات اصلی یک شرکت است.
مشتریان ممکن است از طریق طیف وسیعی از پلتفرمهای مختلف – از جمله تلفن، ایمیل یا رسانههای اجتماعی – با شرکت یا کسب و کار در تماس باشند و پرسشهای خود را بپرسند، سفارشها را پیگیری کنند یا درمورد یک مشکل در تماس باشند. بدون بستر مشترک برای تعامل با مشتری، ارتباطات ممکن است در سیلی از اطلاعات دریافتی از دست برود یا در نهایت منجر به یک پاسخ کوتاه شود.
حتی اگر تمام این دادهها را با موفقیت جمعآوری کنید، با چالش درک آن روبرو هستید. همچنین تهیه و تدوین گزارشات ممکن است سخت باشد و گاهی باعث هدر رفتن زمان فروش شود. مدیران نیز ممکن است از آنچه تیمشان در حال انجام است غافل شوند، بدین معنی که آنها نمیتوانند پشتیبانی مناسب را در زمان مناسب ارائه دهند، در حالی که فقدان نظارت میتواند منجر به عدم پاسخگویی تیم شود.
نتیجه گیری
نتیجه این که مدیریت ارتباط با مشتری سی آر ام CRM، شرکتها و تمام کسب و کارهای کوچک و بزرگ را قادر میسازد تا استراتژی خود را با نیازهای مشتری هماهنگ کنند تا به بهترین شکل بتوانند این نیازها را برآورده کنند و در نتیجه وفاداری طولانی مدت مشتری را برای شرکتها تضمین کند. بنابراین در پاسخ این که CRM چیست؟ باید پاسخ بالا را داد، چرا که در دنیای امروز داشتن مدیریت ارتباط با مشتری یکی از موضوعات مهم و لازمه همه شرکت ها و کسب و کارهاست.