مقاله ها, تجربه مشتری

بازاریابی تعاملی چیست؟

بازاریابی تعاملی چیست؟
lazy
lazy

آنچه خواهیم خواند

بازاریابی تعاملی چیست؟

بازاریابی تعاملی

بازاریابی تعاملی چیست؟ بازاریابی تعاملی یا Interactive marketing که گاهی اوقات بازاریابی مبتنی بر محرک یا رویداد محور نامیده می شود، یک استراتژی بازاریابی است که از کانال ارتباطی دو طرفه استفاده می کند تا به مشتریان اجازه دهد مستقیماً با یک شرکت ارتباط برقرار کنند. اگر چه این تبادل می تواند شخصاً انجام شود، اما در دهه گذشته به طور فزاینده ای به صورت آنلاین و از طریق شبکه های اجتماعی مانند: ایمیل، وبلاگ و دیگر رسانه ها انجام شده است. با ظهور بازاریابی محتوا طی دهه های گذشته، تعاملات شاهد یک تغییر اساسی از ارتباطات دوطرفه ساده و فراتر از آن بوده است.

این نوع خاص از بازاریابی تعاملی بعنوان بازاریابی محتوای تعاملی شناخته می شوند و بسیاری از شرکت ها برای پاسخ به نیاز مشتریان و درخواست های محصولاتی مانند انواع تلفن های تحت شبکه و تمایز بین رقبا تأسیس و به صورت ارتباطات یکپارچه درآمده اند.

آن چه از پیش روی شما می گذرد در مورد بازاریابی تعاملی چیست؟ است، ما در شرکت هاوش امیدواریم راهنمای خوبی برای تمام کسب و کارهایی باشیم که، قصد دارند از خدمات مرکز تماس و خدمات مربوط به مشتریان استفاده کنند.

مزایای بازاریابی تعاملی و خدمات مشتری

بازاریابی تعاملی چیست؟

پرسشی که ممکن است ذهن پرسشگر بسیاری از افراد را به خود جلب کند در مورد این است که بازاریابی تعاملی چیست؟ بازاریابی تعاملی یا Interactive marketing یک روش بازاریابی یک به یک است که بر روی عملکرد مشتری و یا مشتریان بالقوه و خدمات مشتری متمرکز است. بازاریابی تعاملی شامل ابتکارات بازاریابی است که توسط رفتارها و ترجیحات مشتریان ایجاد می شود. به همین دلیل، این یک تغییر عمده از تلاش های بازاریابی سنتی مبتنی بر کمپین است. یک استراتژی مشتری محور، بازاریابی تعامل شامل واکنش به اقدامات خدمات مشتری و تلاش برای برآورده ساختن انتظارات و خواسته های آن هاست.
برای این که بازاریابان بتوانند تلاش های بازاریابی تعاملی موفقی را انجام دهند، باید به فناوری پیشرفته ای دسترسی داشته باشند که دیدگاه های کاملی از مشتریان را ارائه می دهد.

بازاریابی تعاملی چیست؟

انواع بازاریابی تعاملی

بازاریابی تعاملی Interactive marketing، شامل انواع مختلفی از ابتکارات است. بازاریابان ممکن است از طریق محتوای پویا مانند داستان سرایی بصری، محتوای شخصی شده، اطلاعات لایه ای و تعامل دوطرفه با مشتریان تعامل داشته باشند. مهم نیست که کدام نوع ابتکار بازاریابی تعاملی را اجرا می کنید، هدف این است که محتوا را برای مشتریان جذاب و مرتبط کنید.
• داستان سرایی تعاملی
بازاریابان می توانند فرصت ها را غنمیت بشمارند تا در محتوا تا حد امکان پویا باشند. این ممکن است به معنای افزودن یک انیمیشن یا اینفوگرافیک به یک پست وبلاگ یا ایجاد تبلیغات بومی ریشه در داستان گویی باشد که عناصر رسانه ای ترکیبی را در خود جای داده است. پست های طولانی را با تقسیم بندی متن، کلیپ های ویدیویی و صوتی و اجزای تعاملی که امکان اشتراک گذاری و کشف اطلاعات بیشتر را فراهم می کند، جدا کنید.
• محتوای شخصی سازی شده
از فناوری پیشرفته برای به دست آوردن بینش هایی دربارۀ جمعیت شناسی، داده های جغرافیایی، اطلاعات چرخه عمر مشتریان و موارد دیگر برای ارائه محتوا و پیشنهادات شخصی و مرتبط استفاده کنید. وقتی تا جایی که می توانید در مورد مشتریان خود بعنوان افراد بدانید، می توانید معنی دارترین تجربیات را برای آن ها ایجاد کنید. مشتریان زمانی که محتوا به طور مناسب شخصی سازی شود، ارتباط کامل تری با آن برقرار می کنند و با به اشتراک گذاشتن محتوا، تمایل بیشتری برای تعامل با محتوا خواهند داشت.
• اطلاعات لایه ای
آموزش مشتریان به اولویت اصلی بازاریابان تبدیل شده است و بازاریابی تعاملی Interactive marketing روشی هوشمندانه برای لایه بندی اطلاعات برای مصرف کنندگان با ارائه محتوای دقیق به صورت تدریجی است. بازاریابان این توانایی را دارند که داستان های برند را با ارائه تکه هایی از اطلاعات در برداشت های سریع و آسان و سپس ارائه محتوای دقیق تر و آموزنده در لایه های دیگر به مخاطبانی که می خواهند تا حد امکان دربارۀ یک موضوع بدانند، بیان کنند.
• تعامل دو طرفه
ابتکارات تعامل دو طرفه در قلب بازاریابی تعاملی قرار دارند، زیرا به مصرف کنندگان وسیله ای برای مشارکت فعال می دهند. بعنوان مثال، ابزارهای تعاملی مانند آزمون ها، ماشین حساب ها، محتوای شاخه ای، بازی ها و ویدئوهای تعاملی تجربه قدرتمندتری را بعنوان خدمات مشتری برای مخاطب فراهم می کنند.

چالش های بازاریابی تعاملی

یکی از موانع و چالش های بازاریابی تعاملی که بازاریابان هنگام استفاده باید بر آن غلبه کنند، عدم دسترسی به تمام داده ها و خدمات مشتری است. بدون اطلاعات شخصی مشتری از همه منابع، بازاریابان نمی توانند دید کاملی از مشتریان به دست آورند. در واقع، بازاریابی تعاملی برای سازمان هایی که داده های مشتریان متفاوتی دارند، کاری بسیار دشوار است. داده ها در انبارها، سیستم های CRM، برنامه های مراکز تماس، بخش داده و فعالیت های آنلاین و اجتماعی در حالت ذخیره باقی می مانند و سازمان ها برای شناخت مشتریان در سطح فردی تلاش می کنند. خوشبختانه، این مشکلات را می توان با قابلیت های نرم افزاری، مانند DNA مشتری که دیدگاهی مبتنی بر داده و زمان واقعی را به هر مشتری ارائه می دهد غلبه کرد.
از دیگر چالش های بازاریابی تعاملی و خدمات مشتری می توان به جلب توجه مخاطب بدلیل تمام محتوای موجود امروزی، تبدیل بینندگان به سرنخ ها، متمرکز کردن بیشتر تلاش های بازاریابی، افزایش دسترسی به محتوا و دستیابی به اتوماسیون بازاریابی اشاره کرد.

خدمات مشتری

محتوای تعاملی

در بالا با مفهوم بازاریابی تعاملی Interactive marketing و چالش های بازاریابی تعاملی آشنا شدیم، در ادامه لازم است به مزایای بازاریابی تعاملی و خدمات مشتری بپردازیم. استفاده از بازاریابی تعاملی مزایای قابل توجهی دارد، به ویژه اکنون که مصرف کنندگان انتظار دارند شرکت ها از انتظارات آن ها فراتر روند. با بازاریابی تعاملی، سازمان ها شانس خود را برای برآوردن نیازها و خدمات مشتری افزایش می دهند، زیرا آن ها قبلاً به محصول علاقه نشان می دهند و بازاریابان توانایی پاسخگویی به اقدامات آن ها را دارند. بازاریابی تعاملی ضمن اینکه ریسک را کاهش و باعث افزایش فروش می شود. شخصی سازی مرتبط با بازاریابی تعاملی منجر به تبدیل بیشتر و درآمد بیشتر می شود. به طور کلی، بازاریابی تعاملی می تواند فروش را افزایش دهد، هم چنین باعث افزایش رضایت مشتری شده و در ادامه باعث کاهش هزینه های بازاریابی شود و راه را برای بازاریابی خود باز کند.

بازاریابی تعاملی در مقابل بازاریابی سنتی

با محتوای تعاملی، بازاریابان تلاش واقعی برای دستیابی به مشتریان و درک نیازها و ترجیحات آن ها انجام می دهند، در حالی که بازاریابی سنتی از روش فروش مستقیم محصولات پیروی می کند. بازاریابی سنتی عمدتاً تاکتیک هایی با هدف اطلاع رسانی و روشن کردن مشتریان بدون تلاش برای یادگیری چیزی است که آن ها واقعاً به دنبال آن هستند.

lazy

ارتباط محتوای تعاملی در بازاریابی مدرن

با مدرن سازی بازاریابی دیجیتال، مشتریان اکنون به دنبال متن های طولانی هستند که با آن ها صحبت می کنند. آن ها به جای یک جریان بازاریابی یک طرفه که در آن بازاریابان حجم زیادی از اطلاعات را در اختیار شما قرار می دهند، رویکرد محاوره ای بیشتری می خواهند.
بازاریابی تعاملی بر ایجاد روابط با مشتری و ارائه ارزش از طریق تعاملات معنادار متمرکز است، نقش مهمی در این دوره از بازاریابی مدرن دارد.

محتوای تعاملی چه تفاوتی با محتوای ایستا دارد؟

محتوای تعاملی محتوای ارزش افزوده ای است که مشتریان جذب می کند و به آن ها امکان تعامل با یک تجارت را می دهد. این مکالمه دوطرفه بین بازاریابان و مخاطبان آن هاست. انواع محتوای تعاملی محبوب عبارتند از: تقویم، آزمون ها، نظرسنجی ها، توصیه های تجارت الکترونیک، هدایا و ربات های گفتگو.
محتوای ایستا محتوایی است که کاربران به طور منفعلانه مصرف می کنند. بعنوان مثال می توان از طریق یک وبلاگ، کتاب الکترونیکی یا پست های رسانه های اجتماعی پیمایش کرد.

کسب اطلاعات بیشتر با مطالعه مقاله : (نرم افزار مدیریت تجربه مشتری)

lazy

نتیجه گیری

همان طور که گفته شد، برای رشد یک کسب و کار کوچک باید از شیوه های مختلف بازاریابی استفاده کرد. ‍یکی از این روش ها آشنایی و چیستی بازاریابی تعاملی و خدمات مشتری است. این شیوه بازاریابی یکی از شیوه های مبتنی بر محرک و کانال ارتباطی دو و چند طرفه است و منطبق بر یک نوع تاکتیک بازاریابی مبتنی بر واکنش مستقیم به اقدامات، رفتار، انتظارات، محتوای تعاملی، یا خواسته های مشتریان است. بنابراین مزایای بازاریابی تعاملی و خدمات مشتری منجر به درآمد بیشتر شرکت ها و مراکز داد و ستد می شود. به طور کلی، بازاریابی تعاملی می تواند فروش را افزایش دهد، هم چنین باعث افزایش رضایت مشتری شده و در آخر باید گفت که باعث کاهش هزینه های بازاریابی می شود و راه را برای بازاریابی خود باز می کند.

 کسب اطلاعات بیشتر با مطالعه مقاله (بهبود خدمات مشتریان با هوش مصنوعی)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید