مقاله ها, تجربه مشتری, مرکز تماس

میانگین زمان انتظار (AWT) چیست؟

میانگین زمان انتظار AWT

میانگین زمان انتظار (AWT) چیست؟

میانگین زمان انتظار

آنچه خواهیم خواند

میانگین زمان انتظار یا AWT (Average Wait Time)، معیاری است برای اندازه گیری میانگین زمانی که مشتری در صف انتظار، صرف می‌ کند. AWT یک شاخص عملکرد کلیدی است که به سازمان ها کمک می کند تا عملکرد مرکز تماس خود را ارزیابی کرده و تلاش خود را برای جلب و رضایت مشتری داشته باشند. باید در نظر داشت که زمان انتظار طولانی باعث می شود که شرکت ها مشتریان خود را از دست بدهند.

آن چه از پیش روی شما می گذرد در مورد میانگین زمان انتظار AWT چیست؟ است، ما در شرکت هاوش تلاش می کنیم راهنمای خوبی برای تمام کسب و کارهایی باشیم که قصد دارند از خدمات مرکز تماس و امور مربوط به مشتریان استفاده کنند.

محاسبه میانگین زمان انتظار

AWT

فرمول محاسبه AWT بسیار ساده است :
مجموع زمان انتظار مشتریان در صف تقسیم بر تعداد کل مشتریان.
AWT= مجموع زمان انتظار مشتریان در صف
تعداد کل مشتریان

بطور نمونه:

*اگر مجموع زمان انتظار مشتریان در صف برای یک روز 1000 دقیقه باشد و تعداد کل مشتریان در یک روز 600 نفر بوده باشد، 1000 را تقسیم بر 600 می کنیم*

 1.6 = 600 ÷ 1000

*حدود 2 دقیقه مجموع زمان انتظار مشتریان در یک روز است.*

میانگین زمان انتظار AWT به چه معناست؟

میانگین زمان انتظار چیست؟

 میانگین زمان انتظار،AWT نشان دهنده متوسط زمانی است که مشتریان در صف انتظار قرار می گیرند تا کارشناسان به آن ها پاسخ دهند. باید در نظر داشت که این میانگین و معیار در سنجش و بهبود عملکر مراکز تماس بسیار اهمیت دارند.
مدیران سعی می کنند تا حد امکان زمان انتظار را کاهش دهند، زیرا مشتریان معمولا پاسخ های خود را در اسرع وقت می خواهند. برخی از مشتریان اصلا تمایلی به صبر کردن ندارند و این امر باعث کم شدن اعتماد آن ها می شود و البته ریزش مشتریان را به همراه دارد. سازمان ها در نظر داشته باشند که برای افزایش و رضایت مشتری می بایست زمان انتظار تجربه مشتریان را بهبود ببخشند.
در بحث مزایای مدیریت تجربه مشتری، هرچه تجربه مشتری بهتر باشد، کسب و کارها رونق گرفته و درآمد بیشتری دارند. به همین دلیل است که مراکز تماس بر ارائه خدمات استثنایی به مشتریان برای حفظ آن ها تمرکز دارند.
مدت زمانی که مشتری باید منتظر بماند تا یک نماینده به تماس او پاسخ دهد، بعنوان میانگین زمان انتظار شناخته می شود. به همین دلیل AWT به یک شاخص کلیدی عملکرد  KPI تبدیل می شود.
طبق یک پژوهش انجام شده، بیشتر تماس گیرندگان می گویند که در صورت طولانی شدن تماس، ارتباط خود را قطع می کنند و هرگز به آن مرکز تماس نمی گیرند.
اگرچه ممکن است نتوانید مشکل زمان انتظار را از مرکز تماس خود برطرف کنید، ولی ممکن است زمان آن را کاهش دهید. پس میانگین زمان انتظار، بعنوان یک معیار کلیدی در سنجش و بهبود عملکرد مراکز تماس، نقش مهمی در عملکرد بهتر تجربه مشتریان، افزایش رضایت آن ها و بهبود عملکرد کارشناسان دارد. سازمان ها باید در نظر داشته باشند، بطور مداوم می بایست این معیار را بهبود دهند تا نتیجه بهتری از طرف مشتریان ببینند.

عوامل کاهش میانگین زمان انتظار

میانگین زمان انتظار AWT

• گزینه سلف سرویس
مشتریان دوست ندارند در حالت تعلیق بمانند، به همین دلیل است که شرکت ها می بایست از گزینه های سلف سرویس مانند: ربات‌ های چت، ایمیل و... برای پاسخ گویی به مشتریان استفاده کنند. همه این موارد راه‌ هایی هستند که می‌ تواند به مشتریان کمک کند تا بدون این که منتظر بمانند، پاسخ ‌ها را دریافت کنند.
شرکت ها می بایست اطمینان حاصل کنند که این گزینه های سلف سرویس، پاسخ های مرتبط و آسانی دارند، چرا که مسیریابی و یافتن پاسخ برای مشتریان نباید دشوار باشد. پرسش های متداول را شناسایی و پاسخ هایی را برای آن ها آماده کنید. این موضوع باعث کاهش زمان انتظار می شود.

• تلفن گویا
تلفن گویا IVR، باید به درستی بهینه شود تا در مرکز تماس مورد استفاده قرار گیرد. مطمئن شوید که تلفن گویا، تماس گیرندگان را به سمت کارشناس مناسب هدایت می کند. تماس گیرندگان وقتی به نماینده اشتباه فرستاده می شوند یا به حالت تعلیق در می آیند، ناامید می شوند. این امر در نهایت خطوط تلفن مرکز شما را مختل می کند و تجربه وحشتناکی را برای مشتریان به ارمغان می آورد.
برای اطمینان از داشتن یک تلفن گویا موثر، گزینه های منو را ساده و کوتاه نگه دارید. لیست طولانی، مشتری را گیج می کند و آن ها چندین گزینه را برای یافتن یک پاسخ فشار می دهند. این موضوع بیشتر باعث ایجاد مشکلاتی در تلفن گویا می شود و مشتری به نمایندگی اشتباه هدایت می شود.

• توانمندسازی نمایندگان
برای ارائه بهترین خدمات به مشتریان، نمایندگان باید آماده پاسخ گویی به هرگونه پرسشی داشته باشند. در حالی که دانستن همه چیز برای همه عوامل ممکن نیست، آن ها می توانند از پایگاه دانش خود برای دسترسی به اطلاعات مورد نیاز خود استفاده کنند.
دسترسی سریع تر به اطلاعات می تواند به نمایندگان کمک کند تا تماس ها را بهتر مدیریت کنند. پایگاه دانش می تواند به یک نماینده در دسترسی به هر اطلاعاتی برای ارائه پاسخ به پرسش مشتری کمک کند. نمایندگان می توانند اطلاعات خود را به روز نگه دارند.

• کاهش سطح خدمات مرکز تماس
استاندارد صنعت برای سطح خدمات 20 به 80 است. این بدان معناست که کارشناسان و نمایندگان مرکز تماس سعی می کنند 80 درصد تماس ها را در عرض 20 ثانیه پاسخ دهند. البته این زمان ها بر اساس میزان تماس در مراکز تغییر می یابد.
بسیاری از کارشناسان و نمایندگان عجله ای در پاسخ دادن ندارند، بلکه از طریق راه های گسترده مثل چت، ایمیل و... به مشتریان پاسخ می دهند.
مشتریان انتظار دارند پاسخ های دقیقی را از کارشناسان دریافت کنند. ولی برعکس آن، عجله برای تکمیل یک تماس تلفنی می تواند منجر به ارائه راه حل های ناکارآمد توسط نماینده شود.

• استخدام کارکنان بیشتر
مدیران ممکن است فکر کنند تعداد کارشناسان برای پاسخ گویی تماس ها کافی باشد، ولی این موضوع ممکن است برعکس شود و در طول فصل اوج و افزایش تماس ها، با مشکل روبرو شوند.
مدیران می توانند بر اساس تجزیه و تحلیل ها و پیش‌ بینی تقاضای تماس ها با برنامه ‌ریزی درست به حل مشکل کارکنان اقدام کنند. مدیران  همواره فناوری مراکز تماس و خدمات مشتری را به سایر BPO (برون سپاری فرآیند کسب و کار) ها گسترش می دهند یا افراد بیشتری را برای فصل های شلوغ، استخدام می کنند.

• ارائه گزینه پاسخ به تماس ها
ارائه گزینه پاسخ به تماس می تواند حجم تماس و زمان انتظار را کاهش دهد و باعث شود مشتریان احساس ارزشمندی کنند. این کار ساده است، یک ربات به جای تماس گیرنده در خط ارسال می شود و منتظر می ماند. هنگامی که زمان برنامه ریزی شده فرا برسد، ربات با مشتری تماس می گیرد و تماس بصورت سیستماتیک به یک نماینده متصل می شود. از این طریق و با استفاده از ربات های مختلف می توان زمان تخمینی انتظار را به مشتریان اطلاع داد و از این طریق به آن ها اعلام کرد که برای آن ها احترام ارزش قائل هستند.

نتیجه گیری

همان طور که گفته شد، میانگین زمان انتظار یا AWT، معیاری است برای اندازه گیری میانگین زمانی که مشتری در صف انتظار صرف می‌ کند. AWT یک شاخص عملکرد کلیدی است که به سازمان ها کمک می کند تا عملکرد مرکز تماس خود را ارزیابی کنند. باید در نظر داشت راه هایی مانند: ارائه گزینه استفاده از سلف سرویس، استخدام کارشناسان بیشتر، تلفن گویا و بهبود تجربه مشتری و... باعث جلوگیری و کاهش زمان انتظار مشتریان می شود. بنابراین کاهش زمان انتظار مشتری باعث جلب و رضایت آن ها می شود.


منتشر شده در تاریخ : ۱۴۰۲/۰۷/۱۵

جهت دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر از محصولات در زیر دیدن نمایید و با کارشناسان شرکت هاوش از طریق دکمه روبرو یا فرم در زیر، در ارتباط باشید

نوشته های مشابه