آنچه خواهیم خواند
مدیریت کیفیت مرکز تماس (CQM) چیست؟
کیفیت مرکز تماس (CQM) یا Call Center quality management، یعنی فرایندی که در آن ارتباط و مکالمات بین کارشناسان مراکز تماس و مشتریان با یک استاندارد تعریف شده و بطور صحیح انجام میگیرد. چرا که کسب و کارها بطور فزایندهای برسر تجربه مشتری رقابت میکنند و اگر تماسها با کیفیت خوب باشند و بتوانند مشکل مشتری یا تماس گیرنده را حل کنند میتوانند باعث رضایت مشتریان شوند. در اینجا مدیریت کیفیت تماس اهمیت پیدا میکند چرا که وظیفه دارد مطمئن شوند که مشتری تجربه خوبی از مکالمه بهدست آورده است.
آنچه از پیشروی شما میگذرد درمورد کیفیت مرکز تماس (CQM) است، ما در شرکت هاوش تلاش می کنیم راهنمای خوبی برای تمام کسب و کارهایی باشیم که قصد دارند از خدمات کال سنتر و امور مربوط به مشتریان استفاده کنند.
کیفیت مرکز تماس چیست؟
در مراكز تماس، مديريت كيفيت عبارت است از فرآيندی که در آن مدیران مطمئن میشوند که ارتباط بین کارشناسان و مشتریان بهدرستی انجام شده و مشتریان میتوانند پاسخ پرسشهای خود را از نمایندگان دریافت کنند. از آنجایی که کسب و کارها برسر تجربه مشتری رقابت میکنند، مدیریت کیفیت اهمیت بیشتری پیدا میکند تا اطمینان حاصل شود که کارشناسان مرکز تماس به نرمی و با دقت پاسخ مشتریان را میدهند. علاوه بر این، تلاشهای مدیریت کیفیت میتواند مسائل مربوط به محصول و عملیاتی را که ممکن است طی فرایندی مورد توجه قرار نگیرد، کشف کند و به اصلاح آن بپردازد. مدیریت کیفیت با ایجاد استانداردهای مورد نظر برای هر کانال و سپس ایجاد یک فرم ارزیابی بر اساس این استانداردها شروع میشود که تحلیلگران کیفیت میتوانند در هنگام ارزیابی مخاطبین و مشتریان از آن استفاده کنند.
تحلیلگران مدیریت کیفیت مرکز تماس معمولا درصد معینی از مخاطبین را هر ماه ارزیابی میکنند و تلاش میکنند تا اطمینان حاصل کنند که یک کارشناس مناسب که پاسخگوی خوبی به هر مشتری است گنجانده شده است. تحلیلگران نه تنها مسئول ارزیابی عملکرد کارشناسان هستند، بلکه مسئولیت بازخورد و رضایت مشتریان هم هستند تا بتوانند خدمات مشتری مناسبی را ارئه دهند و در نهایت باعث بهبود تجربه مشتریان شوند.
باید دانست که رویکرد سنتی مدیریت کیفیت که تنها درصدی از مخاطبین را ارزیابی میکند، عموما موثر است، ولی بدلیل حجم بالای تماسهایی که بیشتر مراکز تماس پشتیبانی میکنند و ناتوانی آنها در ارزیابی دادهها، اشکالات زیادی دارد. با ادغام این رویکرد با رویکردهای جدید، تجزیه و تحلیل گفتار و متن در فرآیند کیفیت این اشکالات برطرف شده اطلاعات با کیفیت جامع تری ارائه میکند.
بهبود کیفیت تماس
از آنجایی که سازمانها بطور فزاینده ای بر اساس تجربه مشتری CX رقابت میکنند، عملکرد مرکز تماس به یک تمرکز تجاری مهم تبدیل شده است. راه حلهای مدیریت نیروی کار مرکز تماس (WFM) میتواند به شرکتها کمک کند منابع را به درستی تخصیص دهند تا اطمینان حاصل کنند که میتواند بهموقع پاسخگوی مشتریان و تماس گیرندگان باشند. برای این کار می بایست کارشناسان حرفهای برای پاسخگویی به مشتریان انتخاب شوند. ولی برنامهریزی عامل و سایر عملکردهای WFM تنها بخشی از معادله عملکرد مرکز تماس را پوشش میدهند.
ولی زمانی مدیریت کیفیت مرکز تماس (CQM) مطرح میشود که: راه حل کیفیت مرکز تماس ابزارهایی را در اختیار شرکتها قرار میدهد تا بطور پی در پی عملکرد کارشناسان را نسبت به مشتریان اندازهگیری و نظارت کرده، کیفیت و عمق تعاملات خود را با مشتری ارزیابی کنند و باعث بهبود مداوم با آنها شوند.
اهمیت مدیریت کیفیت تماس
اهمیت مدیریت کیفیت تماس دشوار است: یک تماس واحد بین یک کارشناس یا نماینده مرکز تماس و یک مشتری میتواند تاثیر مثبتی بر برداشت آنها از یک سازمان و شرکت داشته باشد. در واقع، موفقیت یک مرکز تماس اغلب مستقیما به عملکرد متخصصان آن مرتبط است. باید دانست که کیفیت رابطه بین کارشناسان و مشتریان بسیار اهمیت دارد و در صورت اجرای درست آن باعث رابطه قوی بین آنها میشود که در نهایت باعث رضایت مشتری میشود. تعامل مثبت یک به یک بین نمایندگان و مشتریان باعث وفاداری آنها شده و در نهایت باعث رشد درآمد میشود. در اصل، یک برنامه مدیریت کیفیت مرکز تماس موثر بطور مستقیم با موفقیت کسب و کارها مرتبط است. کیفیت تماس یک شاخص کلیدی برای رضایت و وفاداری مشتری و همچنین عملکرد و بهبود و افزایش بهره وری مرکز تماس و در نهایت رضایت کارکنان میشود.
بهترین روش ها و نکات حفظ استانداردهای کیفیت تماس
همانطور که گفته شد کیفیت مرکز تماس (CQM) یکی از مفاهیم مهم و اصلی در مراکز تماس است. یعنی فرایندی که در آن کیفیت تماس بین کارشناسان و مشتریان سنجیده میشود. یکی از لازمههای مدیریت کیفیت تماس این است که مدیران مراکز داد و ستد بتوانند از بهترین روشها و معیارها استفاده کنند تا کیفیت تماس را بالا برده و از این طریق بازخورد مشتریان را دریافت کنند. در نهایت، ضروری است که شرکتها بهدنبال راههایی برای نوآوری و بهبود فرآیندها، روشها و ابزارهای کیفیت تماس با پذیرش تغییرات و چالشها باشند.
نتیجه گیری
پیاده سازی هوش مصنوعی در مرکز تماس و دیگر کسب و کارها طی سالهای گذشته تغییرات شگرفی در جهان بوجود آورده است و زندگی بسیاری را به شدت تحت تاثیر خود قرار داده است. همانطور که در مقاله گفته شد، بیشتر کسب و کارها دارای فرایندی هستند که با استفاده از هوش مصنوعی و اتوماسیونهای موجود، هم باعث بالا رفتن بهرهوری شرکتها میشوند و هم باعث بهبود کارکرد کارکنان و کارشناسان و البته رضایت مشتریان میشوند. بنابراین با استفاده از تکنولوژی و فناوری و پیادهسازی هوش مصنوعی در مراکز تماس، میتوان انتظار داشت مشتریان راضیتری داشته باشیم.