مقاله ها, تجربه مشتری

شاخص های اصلی تجربه مشتری

شاخص های اصلی تجربه مشتری

شاخص های اصلی تجربه مشتری

سه شاخص اصلی تجربه مشتری

آنچه خواهیم خواند

جای تعجب نیست که طی سال های گذشته شرکت ها به طور فزاینده ای بر بهبود تجربه مشتری و مدیریت تجربه مشتری CEM متمرکز شده اند. یکی از شاخص های اصلی تجربه مشتری، بهبود تجربه مشتری است که یک محرک کلیدی برای رضایت، وفاداری و حفظ مشتری محسوب می شود. این موضوع برای بیشتر مراکز داد و ستد و شرکت ها حائز اهمیت است. باید دانست چالش بیشتر شرکت ها در جذب و تبدیل هوش مشتری به تعاملات مرتبط و به موقع مشتری است و طبق تحقیقات انجام شده سازمان هایی که با عملکرد برتر روی روش های سیستماتیک برای خودکار کردن تعاملات با مشتری سرمایه گذاری کرده اند موفق تر هستند. مانند پلتفرم های CEM که از تجربه های دیجیتال منسجم و از طریق مدیریت کمپین، مدیریت محتوای وب و هوش اجتماعی پشتیبانی می کند و یا فعال کردن چند کاناله با مشتری که با سازماندهی کمپین های بازاریابی می توان مشتریان را در چندین کانال از جمله وب تلفن همراه و... ارائه کرد.

آن چه از پیش روی شما می گذرد در مورد شاخص های اصلی تجربه مشتری است، ما در مجموعه هاوش امیدواریم راهنمای خوبی برای تمام کسب و کارهایی باشیم که، قصد دارند از خدمات مرکز تماس و خدمات مربوط به مشتریان استفاده کنند.

بهبود تجربه مشتری

تحقیقات انجام شده نشان می دهد که در مدیریت تجربه مشتری در B2B برای سازمان ها چند عامل نقش محوری دارند مانند: مدیریت چند کاناله، مدیریت محتوای وب و هوش اجتماعی.
بهبود تجربه مشتری دیجیتال به چیزی بیش از تعامل صرف نیاز دارد. این بهینه سازی تجربه مشتری، شخصی سازی شده و با داده ها، اطلاع رسانی می شود. به این ترتیب، نیاز به قابلیت های قوی تر از ایمیل، وب و تعاملات اجتماعی، سرمایه گذاری های فناوری را برای مجریان برتر دیکته می کند.
در ادامه به شاخص های اصلی تجربه مشتری می پردازیم.
• قدرت بخشیدن به تعامل خاص
هر یک از سه پایه فناوری مدیریت تجربه مشتری (CEM) نقش منحصر به فردی را در بهینه سازی و شخصی سازی تعامل در آن کانال ها ایفا می کند. امروزه پلتفرم های CEM می توانند از تجربه دیجیتال منسجم از طریق مدیریت کمپین، مدیریت محتوای وب و هوش اجتماعی پشتیبانی کنند.
مدیریت کمپین چند کاناله این پلتفرم ها، معمولاً مدیریت ارتباطات مشتریان را از طریق دو یا چند کانال دیجیتالی مانند ایمیل، تلفن همراه، تبلیغات جستجو/نمایش، علائم دیجیتال، هماهنگ می کنند. پس اولین مورد از سه شاخص اصلی تجربه مشتری را می توان قدرت بخشیدن به تعامل خاص نام برد.
• فعال کردن تعامل چند کاناله با مشتری
فعال کردن تعامل چند کاناله با مشتری است. آن چه مهم است این است که بهینه سازی تجربه مشتری در دنیای چند کاناله به معنای استقرار زیرساخت فناوری است که می تواند وظایف معمول از جمله توسعه و اجرای کمپین بازاریابی را خودکار کند. شرکت ها باید توانایی این را داشته باشند که یک محتوا ایجاد کنند و آن را در وب سایت، وب سایت های تلفن همراه، سایت های رسانه های اجتماعی، ایمیل و رسانه های چاپی خود را منتشر کنند.

مدیریرت تجربه مشتری

این پلتفرم باید با نوشتن موضوعات قابل استفاده مجدد از فناوری های محتوای ساختاریافته، اطلاعات محصول را در کانال های مورد علاقه مشتریان ارائه دهد.
هم چنین باید کمپین های بازاریابی را سازماندهی کند که مشتریان را در چندین کانال از جمله وب، تلفن همراه، ایمیل و پست مستقیم و دارای قابلیت های تجزیه و تحلیل پیش رفته و گزارش عملکرد ارائه کند.
طبق تحقیقات انجام شده، بیش از نیمی (۵۷٪) از شرکت ها برای مدیریت کمپین هایی که دو یا چند کانال را شامل می شوند، هم چنان به فناوری های خاص کانال اعتماد می کنند. در همین حال، مجریان برتر بیش از دو برابر دیگران (۷۱٪ در مقایسه با ۳۵٪) احتمال دارد از یک فناوری واحد برای پشتیبانی از فعالیت های مدیریت کمپین چند کانالی استفاده کنند.
تیم های مختلف کانال باید به روشی مشترک با یکدیگر کار کنند تا بتوانند از طریق کانال های متعدد با مصرف کننده ارتباطات یکپارچه برقرار کنند. شرکت ها باید منبع و مخازنی که کانال های دیجیتال را از رسانه های اجتماعی و موبایل از بازاریابی ایمیلی و هم چنین از بازاریابی سنتی جدا می کنند را از بین ببرند.
اتخاذ یک استراتژی مدیریت تجربه مشتری جهانی به خودی خود تضمین نمی کند که یک شرکت می تواند یک تجربه مشتری یکپارچه را در سراسر کانال ها ارائه دهد. با این حال، برای کسب و کار در هر مقیاسی، داشتن برخی از فناوری ها ضروری است، البته با پشتیبانی افراد و فرآیندهای مناسب.
• ارائه محتوای بهینه و پویا
بهبود تجربه مشتری و مهارت های بهبود خدمات مشتری به معنای ارائه محتوای مرتبط به مشتریان در چندین کانال است. این بدان معناست که مشتریان را به زبان آنها، در دستگاه مورد نظرشان و بر اساس اطلاعات پروفایل روانشناختی، جمعیت شناختی، رفتاری و زمینه پرس و جو آنها درگیر کنید. هرچه شرکت ها بتوانند روابط خود را با هر مشتری شخصی سازی کنند، احتمال بیشتری وجود دارد که بتوانند رضایت و هم چنین نتایج کلیدی مشتری را از خرید و حمایت به دست آورند.
ارائه محتوای مرتبط، با قابلیت تنظیم پویا محتوا با تغییر تاریخچه مشتری و هم چنین زمانی که مشتری کانال ها را تغییر می دهد، در همه کانال ها، به ویژه وب ضروری است. برای ارائه مؤثر آن به یک راه حل مدیریت محتوای چند زبانه در چندین سایت، جمع آوری و توزیع محتوا، تجزیه و تحلیل رفتار کاربر نهایی و انتشار محتوا در کانال ها و انواع دستگاه های مختلف دارد. راه حل های پیچیده تر شروع به افزودن قابلیت های زمینه ساز کرده اند تا به کاربران امکان ارائه تجربیات شخصی تر را بدهد. این عملکرد شامل موتورهای توصیه، مدیریت ناوبری وب سایت و نمایه سازی پیش رونده برای سفارشی سازی محتوا است.
نتایج یک نظرسنجی نشان می دهد که بیشتر شرکت ها از طیف گسترده ای از ابزارها و قابلیت ها برای فعال کردن مدیریت محتوای وب استفاده می کنند. تنها ۴۳٪ از مجریان برتر در استراتژی محتوای وب خود به شدت به محتوای پویا یا تغییر مکرر متکی هستند. این درصد به طور چشمگیری افزایش می یابد، زیرا شرکت ها به طور فزاینده ای مدیریت ارتباط با مشتری را به یک ابتکار با اولویت بالا تبدیل می کنند.
بهبود تجربه مشتری، شرکت ها را ملزم می کند تا در مورد چندین عامل مهم فکر کنند. بنابراین دادن ارائه محتوای پویا و بهینه از مولفه های اصلی سه شاخص اصلی تجربه مشتری محسوب می شود و باعث افزایش رضایت مشتری می شود.

نتیجه گیری

همان طور که در مقاله های قبل اشاره شد، بیشتر شرکت ها و مراکز تماس و مراکز تلفن آن ها بر روی داد و ستد تنظیم شده است و به طور فزاینده ای بر بهبود تجربه مشتری و مدیریت تجربه مشتری در کسب و کار  متمرکز شده اند. تجربه مشتری برای شرکت ها یعنی یک محرک کلیدی برای رضایت، وفاداری و حفظ مشتریان و این امر یک موضوع حیاتی برای آنها محسوب می شود. طبق تحقیقات انجام شده، نشان می دهد شرکت ها و سازمان هایی که با عملکرد برتر روی روش های سیستماتیک برای خودکار کردن تعاملات با مشتری سرمایه گذاری کرده اند، توانسته اند که یک تجربه مشتری منسجم را در سراسر کانال ها ایجاد کنند. پس شاخص های اصلی تجربه مشتری را می توان به، قدرت بخشیدن به تعامل خاص، فعال کردن تعامل چند کاناله با مشتری و ارائه محتوای بهینه و پویا دانست که از عوامل مهم و ضروری شرکت ها محسوب می شوند و آن ها را ملزم به ارتباط گسترده تر با مشتریان از طریق کانال های مختلف می کند.
  

منتشر شده در تاریخ : 1402.02.11

جهت دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر از محصولات در زیر دیدن نمایید و با کارشناسان شرکت هاوش از طریق دکمه روبرو در ارتباط باشید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید