آنچه خواهیم خواند
ارزش داده های مرکز تماس
مرکز تماس ارزشمند
پرسش این است که ارزشمندی دادههای مرکز تماس یعنیچه؟ و چرا در بسیاری از مراکز اهمیت دارد؟ در پاسخ باید گفت؛ استفاده از تکنولوژی و فناوری در مرکز تماس از موضوعات مهم و روز دنیاست. امروزه بسیاری از سازمانها و مراکز داد و ستد، تمام لوازم و تجهیزات خود را به آخرین تکنولوژیهای روز دنیا مجهز کردند تا از دیگر رقبا عقب نمانند. باید دانست که در مراکز تماس، هر تماسی که گرفته میشود، انبوهی از دادهها را بههمراه دارد مانند: اطلاعات مشتری، اولویتهای مشتری، بینش محصولات، امتیازات رضایت مشتری و... کاری که مراکز تماس با این دادهها انجام میدهند اهمیت بسیاری دارد و دادهها توسط هوش مصنوعی و فناوریهای موجود در مرکز تماس انجامپذیر است. بنابراین دادههای مرکز تماس بسیار ارزشمند است.
آنچه از پیشروی شما میگذرد درمورد " ارزشمندی داده های مرکز تماس " است، ما در شرکت هاوش تلاش میکنیم راهنمای خوبی برای تمام کسب و کارهایی باشیم که قصد دارند از خدمات کال سنتر و امور مربوط به مشتریان استفاده کنند.
داده های مرکز تماس
چرا داده های مرکز تماس ارزشمند هستند؟
مدیریت داده های مشتری (CDM): دادههای مرکز تماس اطلاعاتی است که از تعاملات مشتری در مراکز تماس بهدست میآید. از آنجایی که این تعاملات معمولا ضبط میشوند (از طریق تلفن، رسانههای اجتماعی یا پیامک)، استخراج آنها برای دادهها آسانتر است. دادههایی مانند:
• اطلاعات تماس
• زمان اوج تماس
• حجم تماس
• رضایت مشتری
• ترجیحات مشتری
• شکایات/پرسش های رایج مشتریان
برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد میتوانید مقاله "رسیدگی به کار های بعد از هر تماس در مرکز تماس (ACW) " را در بخش مقالههای مرکز تماس وبسایت شرکت هاوش مطالعه نمایید.

اطلاعات مرکز تماس
در عصر دیجیتال، دادهها همهجا هستند و لازم است استفاده از آن را امری بدیهی بدانیم، چرا که بینش و تفکر بسیار زیادی در پشت دادهها پنهان شده است مانند:
• پشتیبانی از استراتژیها
امروزه داده های مرکز تماس مبنایی برای تعیین اهداف و اندازهگیری رشد فراهم میکنند. بعنوان نمونه، یک معیار استاندارد مرکز تماس مانند مدت زمان تماس، موضوعی ارزشمند محسوب میشود که میتوان آنرا با میانگینهای دیگر مقایسه کرد. دادههای مرکز تماس همچنین به تصمیم گیریهای شرکت کمک میکنند تا مدیران حرکات هوشمندانهتری انجام دهند.
• بینش عمیق تری در مورد مشتریان ارائه می دهند
آیا میخواهید مشتری محور شوید؟ لازمه آن این است که مشتریان خود را در سطح عمیقتری بشناسید - نه فقط اطلاعاتی مانند: نام، اطلاعات تماس و محصولات خریداری شده داشته باشید، بلکه آنچه اهمیت دارد علاقهمندیها، دوست نداشتنها و تمایلات مشتریان، برای خریدهای آینده است. همه تعاملات مانند (پرسشهای متداول، شکایات و...) میتواند اطلاعات خوبی درمورد مشتریان ارائه دهد.
• کاهش هزینه های مرکز تماس
زمانی که کارکنان مجبور به استفاده از راهحلهای دستی یا چندین سیستم از هم گسیخته برای انجام کارهای خود هستند، هزینه و زمان برای تیم ایجاد میکنند که در نهایت ممکن است منجر به جدایی از مجموعه شود. همچنین هر بار که مشتری ناامید میشود، ممکن است که از سیستم جدا شود و این برای شرکتها هزینه بردار است.
داده های مرکز تماس میتوانند فرصتهایی را برای بهبود سرعت، دانش و کارایی به نمایش بگذارند.
مانند موارد زیر:
- سیستم یکپارچه خدمات مشتری
- کمپین های فروش مناسب تر
- جلوگیری از خروج مشتریان
مدیران شرکتها و کسب و کارها باید بدانند که هرگز نباید از فرسایش مشتری غافل شوند. کارشناسان میتوانند از دادههایی که جمع آوری میکنند برای پیش بینی رفتار و اصلاح مسائل قبل از شروع استفاده کنند. مدیران باید در نظر داشته باشند که یکی از راههای شناخت نیاز مشتریان، کانالهایی مثل عوامل پشتیبانی هستند که با شناخت آنها میتوان به نیاز مشتریان پاسخ داد. بسیاری معتقدند که حفظ مشتریان باعث صرفهجویی در هزینههای شرکت میشود، زیرا جذب مشتری جدید هزینه بیشتری دارد.
برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد می توانید مقاله " تجزیه و تحلیل رسیدگی به هر تماس (CHA) " را در بخش مقالههای مرکز تماس وبسایت شرکت هاوش مطالعه نمایید.
تعامل مشتری در مراکز تماس
چگونگی استفاده از داده های جمع آوری شده
به گفته بسیاری از پژوهشگران، چند دسته از KPI مدیریت تجربه مشتری وجود دارد که میتواند عملکرد مرکز تماس را بهبود بخشد مانند: مشارکت و رضایت کارکنان، عملیات با کیفیت، رضایت مشتری، وفاداری مشتری، حفظ و حمایت مشتری و شهرت برند. باید دانست که همه دادههای جمع آوری شده در دستههای بالا قرار میگیرند.
تعهد شغلی
نظرسنجیهای کارکنان روش خوبی برای جمعآوری بازخورد کارشناسان و شناسایی آن هاست. از دادهها می توان استفاده کرد و مشکل کارشناسان و کارکنان را پیدا کرد و این که برای رفع آن از چه فرایند و نرم افزارهایی باید استفاده کرد.
برای برطرف کردن این مشکل میتوان با استفاده از دادههای مرکز تماس برای پشتیبانی مکالمات استفاده کرد. یعنی مدیران می بایست اطمینان حاصل کنند که کارکنان ضمن دسترسی به دادهها و معیارهای مهم میتوانند مشکلات مشتریان را برطرف کنند. یکی از بهترین راهها برای انجام این کار (استفاده از داده ها)، ایجاد داشبوردهای عملیاتی است که مهمترین KPI مراکز تماس را ترسیم میکنند، تا همه بتوانند از پیشرفت کار اطلاع پیدا کنند.
مدیران می بایست کارمندان را با معیارها و چرایی اهمیت کار آشنا کنند. برای کمک به آنها، مربیانی که در توسعه برنامههای آموزشی فعالیت میکنند در نظر گرفته شود. علاوه بر آن میبایست، سیستمهای مرکز را بمنظور توانمندسازی کارشناسان با اطلاعات کامل مشتری و تاریخچه تعامل مجهز کرد، تا از این طریق مشکلات مشتری حل شود.همچنین مدیران میتوانند با تغییر مسیر تماسها با عوامل مختلف، به نمایندگان مرکز تماس کمک کنند تا سرعت متوسط پاسخدهی خود را افزایش دهند و مطمئن شوند که مسیریابی آنها بطور دقیق کار میکند یا خیر. از دادهها میتوان برای اطلاع رسانی تصمیمات و کارآمدتر کردن امورات داخلی استفاده کرد.
رضایت مشتری
یکی از بهترین راههای رضایت مشتریان، استفاده از دادهها، مبنی بر تعامل با مشتری برای شناسایی نگرانیهای کلیدی آنهاست – که برای رفع آن میبایست، برنامهای طراحی کرد. برای کم شدن انتظار مشتریان و جلب رضایت آنها میبایست از هوش مصنوعی و مرکز تماس آن استفاده کرد. این موضوع به حل سریعتر مشکلات پیشرو کمک میکند.
وفاداری و حفظ مشتری
مدیران باید در نظر داشته باشند که با تجزیه و تحلیل دادهها میتوانند پی به رضایت یا نارضایتی مشتریان برد. برای جلب و رضایت و وفاداری مشتریان میبایست قسمتی را به نظرخواهی از مشتریان در نظر گرفت. در داشبوردهای مورد نظر پرسشهای مختلفی مطرح شود از جمله موارد زیر:
- محصولات و خدمات مورد علاقه مشتریان
- علاقمندی مشتریان برای بهترین راه و کانال مبنی بر تماس با کارشناسان
- بهترین قسمت برای تعامل با شرکت
- رضایت از ارائه محصولات و خدمات
- و...
مدیران باید در نظر داشته باشند که اگر مشتری از محصولی راضی نباشد، تقصیر کارشناسان مربوطه نیست. مدیران می بایست قبل از هرچیزی به آنها در رفع مشکلات پیش آمده کمک کنند.
برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد میتوانید مقاله " تفاوت بین داده ها و مدیریت مشتری " را مطالعه نمایید.
نتیجه گیری
در آخر باید گفت که ارزشمندی داده های مرکز تماس یعنی مدیران و کارشناسان با تجزیه و تحلیل اطلاعاتی که از طرق مختلف توسط مشتریان بدست میآورند، بتوانند ضمن تعامل با مشتریان باعث رضایت و وفاداری آنها نیز شوند. چرا که درصورت افزایش رضایت مشتریان شرکتها، هم میتوانند در بازارهای رقابتی از دیگر رقبا پیشی بگیرند و هم نام خود را بعنوان یک برند تثبیت کنند. بنابراین مدیران اگر بدرستی نمیدانند چگونه از دادهها استفاده کنند، کافی است با استفاده از استراتژیهای مشخص مانند؛ استفاده از هوش مصنوعی و آخرین فناوری و تکنولوژیها در مرکز خود، عملکرد خود را بهبود و ارتقا دهند.