
آنچه خواهیم خواند
تجربه ی بهتری برای مشتریان خود بسازید
مدیریت مرکز تماس به نحوه مدیریت رهبران در این مراکز اشاره دارد و شامل فعالیتهایی مانند: پیشبینی، زمانبندی، مدیریت صف، آموزش و اطمینان از مدیریت حرفهای و کارآمد تماسهای مشتریان است. آنچه که برای بیشتر کسب و کارها و مراکز تماس اهمیت دارد، بهبود تجربه مشتریان است. یعنی مشتری بعد از هر تماس در صورتی که به موقع کارشناسان پاسخگوی آنها باشند و در صفهای طولانی منتظر نمانند، باعث میشود که از نحوه عملکرد کارکنان کال سنتر رضایت داشته باشند و همه این عوامل به نوع مدیریت رهبران مرکز تماس برمیگردد. که در ادامه بیشتر به آن خواهیم پرداخت.
آنچه از پیش روی شما میگذرد درمورد ” تجربه ی بهتری برای مشتریان خود بسازید ” است، ما در شرکت توسعه فناوری هاوش امیدواریم راهنمای خوبی برای تمام کسب و کارهایی باشیم که، قصد دارند از خدمات مرکز تماس و خدمات مربوط به مشتریان استفاده کنند.
مدیریت مرکز تماس
مدیریت مرکز تماس کار آسانی نیست…
همین یک جمله برای این که بدانید چه راه سختی در پیش روی مدیران مراکز تماس قرار دارد کافیست.
مدیران مراکز تماس، همواره اهداف بلند پروازانهای برای مرکز تماس در نظر میگیرند، حال آنکه دریافت بودجههای لازم برای مراکز تماس کار سختی است. یک مدیر مرکز تماس باید همواره سطح آموزشی و انگیزشی ایجنتهای خود را در شرایط خوبی نگه دارد و در عین حال بایستی در جلسههای هیئت مدیره پاسخگوی سطح کیفی مرکز تماس باشد.
یک مدیر مرکز تماس برای این که بتواند در همهی کارهای خود پیروز باشد باید بهترین شیوهها را پیاده نماید.
بهسختی کارتان فکر نکنید و تمرکزتان را برای بهبود عملکرد عوامل نگه دارید.
در استخدام مراقب باشید
شما بیشتر وقت خود را صرف تلفن زدن به مراکز تلفن میکنید و باید با تماس گیرندههایی که گاهی رفتار نامناسبی هم دارند در تعامل باشید و سختتر از همه این که شما باید همیشه آرام و خوب باشید.
در برابر ناملایمتیهای کارتان باید همواره مثبت باقی بمانید و این نگرش را به تماس گیرندهها هم منتقل کنید. شما باید بتوانید بهسرعت پاسخهای مناسب را برای انبوهی از پرسشها پیدا کنید.
شخصیت شما بهعنوان مدیریت مرکز تماس بسیار در دید است، هم تماس گیرندهها شما را ارزیابی میکنند و هم ایجنتهایی که با شما کار میکنند مدام شما را زیر ذره بین خود دارند. آنها باید شما را فردی با نگرش مثبت ببینند و ایمان بیاورند که شما بهسادگی خشمگین یا نا امید نمیشوید. انعطافپذیر هستند و به یادگیری چیزهای جدید و استفاده از تکنولوژیهای روز علاقمندید.
اینها شاخصههای بسیار مهمی در کار مدیریت مرکز تماس است پس بههنگام استخدام عوامل مرکز تماس (ایجنت ها) باید تا آنجا که میتوانید افراد مثبت، منعطف و آموزشپذیر را جذب کنید.
در استخدام عجله نکنید.
آموزش، آموزش و باز هم آموزش
شما بهعنوان مدیریت مرکز تماس بیش از یک موسسه آموزشی به سرفصلها و دورههای آموزشی و تکرار آنها نیاز دارید.
این آموزشها باید شامل تعیین اهداف و انتظارات شما باشد. برنامهی آموزشی شما باید بیشتر وقت شما را در زمان کاری به خود اختصاص دهد و در زمانهایی که آموزش در حال اجرا نیست شما باید یک راهنمای قوی برای عوامل خود باشید. ایجنتها باید بدانند که شما هستید و حتی اگر مطمئن به انجام کاری که از آنها خواستهاید نیستند با اعتماد و ایمان به شما آن کار را انجام دهند.
با گذشت زمان ممکن است اهداف مرکز تماس تغییر کند، ممکن است کمپینهای جدید نیازمند فرآیندهای جدید باشند، برهمین اساس شما نیاز دارید که نه فقط در زمان استخدام بلکه بهطور مداوم آموزش دهید.
این آموزشها میتواند بهصورت آموزشهای دسته جمعی، تعاملهای یک به یک، جلسههای اطلاعاتی، منابع آنلاین و یا سایر روشها باشد.
تجربه ی بهتری برای مشتریان خود بسازید
بر روی عوامل (ایجنتها) خود سرمایهگذاری کنید
هنگامی که ایجنتها مشغول بهکار هستند، آنها تمایل به انجام بهتر امور، ماندن طولانیتر در شغل و بهطور کلی رفتار بهتر هستند، پس لازم است که آنها تشویق کنید.
شما میتوانید این کار را به روش صحبت کردن با ایجنتهای خود در هر زمان انجام دهید ولی لازم است که شنوندهی خوبی باشید و فقط به صحبت کردن خود فکر نکنید. اجازه بدهید که آنها بدانند به حرفهایشان گوش میدهید و شنوندهی خوبی برای انتقادها و پیشنهادهایشان هستید. فرصت بدهید تا بدانند از ورود آنها به تیم خوش حال و قدردان هستید.
در صورت امکان برای زمانهای مشخصی، ایجنتها را از پاسخگویی به تماسها معاف کنید و با آنها گپ بزنید.
وقتی یک کار خوبی انجام میدهند، سخاوتمندانه با ستایش و پاداش دادن آنها را تشویق کنید.
برنامهریزی کنید که عوامل (ایجنتها) موثر، مشارکت بیشتری در امور مرکز تماس داشته باشند و برخی از امور بهعنوان مثال آموزش نیروهای جدید را به آن بسپارید.


بهبود تجربه مشتریان
اهرم اطلاعات و تکنولوژی مهم است
اهداف کسب و کار شما و ارزیابی عملکرد مرکز تماس باید بهروز رسانی شوند و شما همواره از افزایش و کاهش میزان تماسهای مرکز با خبر باشید. باید بدانید چه زمانهایی مدت مکالمهها طولانی میشوند و چه زمانهایی ممکن است مدت زمان انتظار در صف برای تماس گیرندهها طولانی شود. باید هر زمان نسبت به این شاخصها مطلع باشید و اضافهبر اصلاح و بهبود شرایط، عوامل (ایجنتها) مرکز تماس را آماده نگه دارید.
اگر لازم است با افزایش تعداد تماسها، تعداد ایجنتها را افزایش دهید، سریع اقدام کنید تا فشار بیش از حد به عوامل وارد نشود. اگر بخواهید همهی فشار را به آنها منتقل کنید مطمئن باشید که نه تنها به اهداف خود نخواهید رسید بلکه باید راه کاری برای برون رفت از آسیبهای ناشی از این اقدام پیدا کنید. قرار نیست همواره همهی تماسها را تعداد مشخصی پاسخ بدهید.
در نقطهی مقابل اگر با کاهش تماس روبرو هستید سریعا اقدام کنید تا تعداد عوامل کاهش یابد و از ایجنتهای اضافه در امور دیگر مانند مشارکت در کمپینها یا تکرار آموزشها استفاده کنید زیرا اگر ایجنتها بیکار شوند از هدف فاصله میگیرند.
نتیجه گیری
بهبود تجربه مشتریان برای مدیران در مراکز تماس یکی از اصلیترین چالشهایی است که آنها با آن روبرو هستند. با این حال، با توجه به نکاتی که در این مقاله مطرح شد، میتوان یک تجربه بهتر برای مشتریان در مراکز تماس بهوجود آورد. این نکات شامل آموزش نمایندگان مرکز تماس، استفاده از تکنولوژی، پاسخ به مشتریان بهصورت سریع، پرداختن به شکایات و ارائه اطلاعات کامل به مشتریان هستند. در نهایت، با توجه به این که رابطه کارشناسان در مراکز تماس با مشتریان از اهمیت بسیاری برخوردار هستند، باید به بهبود تجربه مشتریان در این مراکز توجه ویژهای داشت.