مقاله ها, تجربه مشتری

تفاوت بین داده ها و مدیریت مشتری

تفاوت بین داده ها و مدیریت مشتری

تفاوت بین داده ها و مدیریت مشتری

پلتفرم داده ها و مدیریت مشتریان

آنچه خواهیم خواند

امروزه بسیاری از شرکت ها برای ارتقاء و سهولت مدیریت داده های مشتری(CDM) در کار خود از ابزارهای مختلفی استفاده می کنند. یکی از ابزارهای مورد استفاده این شرکت ها پلتفرم داده ها و مدیریت مشتریان یا CDP است، که بسیاری از سازمان ها و شرکت ها برای ارتباط بهتر و بهینه تر با مشتریان از آن استفاده می کنند. CDP پلتفرم داده های مشتری است و ابزاری است مناسب بازاریابان برای ارتباط با مشتریان. این پلتفرم باعث یکپارچه سازی کانال های مختلف به منظور بهینه سازی زمان بندی و هدف گیری پیام ها و پیشنهادهای مشتریان در کسب و کارها می شود. بطور خلاصه اگر بخواهیم بگوییم، مدیریت داده های مشتری(سی دی پی)، مدیریت کل ارتباط با مشتری است. یکی دیگر از کارهای CDP یکپارچه سازی مداوم داده ها برای دید مشتریان است و علاوه بر آن پیام های مشتریان را در کانال، شخصی سازی کرده و کارشناسان را برای تعامل با مشتریان هدایت می کند.

مقاله پیش روی شما در مورد تفاوت بین داده ها و مدیریت مشتری است، هاوش مفتخر است شما را در ادامه مقاله همراهی کند، باشد که مورد قبول شما خوانندگان عزیز واقع گردد.

CDP Gartner چیست؟

CDP یک پلتفرم داده های مشتری تعریف شده است. بسیاری از محققان CDP را این گونه تعریف کرده اند: پلتفرم داده ها و مدیریت مشتریان و فناوری بازاریابی است که داده های مشتری یک شرکت را از بازاریابی و کانال های دیگر یکپارچه می کند تا مدل سازی مشتری و بهینه سازی زمان بندی و هدف گیری پیام ها و پیشنهادها را امکان پذیر کند.
پلتفرم داده  مشتری (CDP) به عنوان یک پلتفرم همه جانبه برای تیم های بازاریابی و به عنوان یک پایگاه داده مشتری، یکپارچه طراحی و فروخته می شوند که برای ابزارها و سیستم های دیگر در سراسر شرکت ها و سازمان ها قابل دسترسی است. باید گفت که طی سال های گذشته محبوبیت CDP افزایش یافته است.

پلتفرم داده ها و مدیریت مشتری

پلتفرم های داده های مشتری (CDP) برای ادغام داده های مشتری در یک پایگاه داده استفاده می شود. این ابزارها بینش های مرتبط مورد نیاز برای اجرای کمپین ها را به تیم های بازاریابی ارائه می دهند. مدیریت داده های مشتری، می تواند اطلاعات را از منابع آنلاین و آفلاین مانند وب سایت ها، برنامه های تلفن همراه و پلتفرم های ایمیل بگیرد تا دید کاملی از مشتری ارائه دهد. پس از بازاریابی این داده ها، یک CDP می تواند به سازمان ها کمک کند تا حرکت بعدی بهینه را با یک مشتری خاص پیش بینی کنند. این موضوع به کسب و کارها اجازه می دهد تا یاد بگیرند که برای حفظ مشتریان خاص چه کاری باید انجام شود. یک CDP هم چنین می تواند توسط تیم های خدمات مشتری برای ارائه پشتیبانی از هر فرد استفاده شود.
CDP به مدیران شرکت ها و سازمان ها این امکان را می دهد تا تمام اطلاعات مربوط به یک شخص-تاریخی، زمینه ای، جمعیت شناسی، رفتاری و... را در اختیار داشته باشند تا ارتباطات و تعامل برند را به صورت شخصی سازی شده تبدیل کنند. تداوم مشخصات فردی مشتری در تمام کانال ها و جلسات، صفات و فرصت های جدیدی را برای شخصی سازی نشان می دهد.
تفاوت بین داده ها و مدیریت مشتری
در ادامه لازم است با پلتفرم داده ها و مدیریت مشتریان و تفاوت بین آنها آشنا شویم. پلتفرم های داده های مشتری (CDP) یک نمای 360 درجه از سفرهای مشتری را ارائه می دهند و تعاملات مشتریان با برندها را به طور دقیق ثبت می کنند تا بتوان از آن ها برای کمپین های بازاریابی آتی استفاده کرد. اساساً، CDP یک پایگاه داده مشتری است که با در دسترس قرار گرفتن داده های جدید از منابع متعدد، عمدتاً داده های شخص اول و گاهی اوقات داده های شخص ثالث، به طور خودکار به روز می شود. سپس CDP ها می توانند این داده های جمع آوری شده را در پروفایل های مشتری متمرکز کنند تا سازمان ها بتوانند مشتریان خود را شناسایی کرده و به راحتی با آن ها درگیر شوند، که می تواند منجر به ارزش طول عمر بالا با آنها شود.

CDP

CDP مرکز تماس ها سیستم مدیریت ارتباط با مشتری CRM یا انبار داده یا پلتفرم های مدیریت داده DMP نیستند. داده مشتری ها برخلاف CRM ها، انواع مختلفی از داده ها را از منابع مختلف جمع آوری می کنند که نیازی به نگهداری دستی ندارند. داده های مشتری بر شناسایی پروفایل های مخاطب تقسیم بندی شده برای بهینه سازی استراتژی های بازاریابی تمرکز دارند.
CRM معمولاً توسط فروشندگان مدیریت می شوند و عمدتاً داده های تراکنش مشتری را در خود جای می دهند که به صورت دستی وارد می شود (تکمیل فرم در یک وب سایت). علاوه بر این، CDP می توانند داده های آنلاین و آفلاین را ضبط کنند، در حالی که مدیریت ارتباط با مشتری فقط می توانند داده های آنلاین را ضبط کنند و در مورد مشتریان شناخته شده یا بالقوه گزارش دهند.


• داده های هویت و نمایه

CDP برای شرکت هایی مناسب است که بازاریابان آن علاوه بر جمع آوری داده های مشتری، به آن ها نیز اجازه می دهند تا پروفایل های مشتری ایجاد کنند تا اطلاعات کاملی از مشتریان را در یک مکان مرکزی قرار دهند. این نوع داده ها شامل داده های اصلی تماس مانند: نام، سن، جنسیت، موقعیت مکانی، نمایه های کانال اجتماعی، اطلاعات حساب و عنوان شغلی است. برخی از این داده ها اغلب در مدیریت ارتباط با مشتری شرکت گنجانده می شود، با این حال CDP ها نیازی به ورود دستی ندارند و با گنجاندن اطلاعات مربوط به سبک زندگی، شخصیت، سرگرمی و اطلاعات خانوادگی مشتری، این داده ها را یک قدم جلوتر می برد.

• داده های رفتاری
این نوع داده ها به بازاریابان شرکت ها کمک می کند تا نحوۀ تعامل مشتریان با شرکت خود را تجزیه و تحلیل کنند. شرکت ها می توانند داده هایی مانند دسته های محصولی که در حال مرور هستند، نرخ کلیک (CTR) روی ایمیل ها، تعداد صفحات وب بازدید شده، محصولات یا راه حل های خریداری شده و تعامل در رسانه های اجتماعی جمع آوری کنند. همه این داده ها به درک ترجیحات مشتری و ارائه بهتر تجربیات شخصی مشتریان کمک می کند. عوامل انگیزشی که می توانند بر تصمیم خرید مشتری تأثیر بگذارند، مانند این که چرا یک محصول را انتخاب کرده اند یا خیر.

نتیجه گیری

تفاوت بین داده ها و مدیریت مشتری یعنی تفاوت بین پلتفرم داده های مشتری یا CDP با مدیریت مشتری است. همان طور که گفته شد، طی سال های گذشته بسیاری از شرکت ها برای ارتقاء و سهولت کار خود از ابزارهای مختلفی استفاده کرده اند که یکی از این ابزارها، پلتفرم داده های مشتری است و بسیاری از سازمان ها و شرکت ها برای ارتباط بهتر و بهینه تر با مشتریان از آن استفاده می کنند. CDP ابزاری است مناسب بازاریابان برای ارتباط با مشتریان. پلتفرم داده ها و مدیریت مشتریان باعث یکپارچه سازی کانال های مختلف به منظور بهینه سازی زمان بندی و هدف گیری پیام ها و پیشنهادات مشتریان در کسب و کارها می شود. بطور اجمالی بخواهیم بگوئیم CDP مدیریت کل ارتباط با مشتری است. یکی دیگر از کارهای داده های مشتری یکپارچه سازی مداوم داده ها برای دید مشتریان است و علاوه بر آن پیام های مشتریان را در کانال شخصی سازی کرده و کارشناسان را برای تعامل با مشتریان هدایت می کند. بنابراین پلتفرم داد های مشتری و مدیریت مشتریان و فناوری بازاریابی است که داده های مشتری یک شرکت را از بازاریابی و کانال های دیگر یکپارچه می کند و با سیستم مدیریت ارتباط با مشتری تفاوت دارد.


منتشر شده در تاریخ : 1402.01.28

جهت دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر از محصولات در زیر دیدن نمایید و با کارشناسان شرکت هاوش از طریق دکمه روبرو در ارتباط باشید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید