مقاله ها, تجربه مشتری

دلایل اهمیت تعامل با مشتری

دلایل اهمیت تعامل با مشتری

دلایل اهمیت تعامل با مشتری

اهمیت تعامل با مشتری

آنچه خواهیم خواند

موضوع تعامل با مشتری از آن جایی برای بیشتر شرکت ها اهمیت پیدا کرد که رقابت بین آن ها زیاد شد. تعامل با مشتری به رابطه بین مصرف کننده یا مشتریان و شرکت ها گفته می شود. این کار از طریق کانال های مختلف امکان پذیر است، از جمله: ایمیل، میزان کلیک، واکنش های آنلاین، بازخورد، خرید مجدد و موارد دیگر. این رابطه برای تشویق وفاداری مشتری، افزایش آگاهی و بررسی رضایت مشتری است که در نتیجه منجر به حفظ مشتری می شود.
کیفیت تعامل با مشتری می تواند بر میزان احتمالی تصمیم گیری های مهم آن ها مانند: تمدید یک سرویس یا توصیه یک محصول به دیگران تأثیر بگذارد. باید در نظر داشت که هزینه بالای جذب مشتری جدید، استراتژی حفظ مشتری را تضمین می کند که این موضوع نه تنها ریزش مشتری را کاهش می دهد، بلکه باعث افزایش درآمد نیز می شود.
بیشتر شرکت هایی که بر پایه فروش محصولات بنا شدند، می بایست با مدیریت ارتباط با مشتری و چگونگی برخورد و تعامل با مشتری و اصول صحیح فروش آشنا باشند. این موضوع به قدری دارای اهمیت است که بسیاری از شرکت ها به دلایل اهمیت تعامل با مشتری پی برده و سعی در بهبود مدیریت ارتباط با مشتری را دارند.

آن چه از پیش روی شما می گذرد در مورد دلایل اهمیت تعامل با مشتری است، ما در شرکت هاوش امیدواریم راهنمای خوبی برای تمام کسب و کارهایی باشیم که، قصد دارند از خدمات مرکز تماس و خدمات مربوط به مشتریان استفاده کنند.

تعامل با مشتری

یکی از دلایل اهمیت تعامل با مشتری، ارتباط مناسب با آن هاست. بسیاری از شرکت ها با مفهوم ارتباط و تعامل آشنا نیستند و گاهی احساس خاصی نسبت به معنای «تعامل» دارند و بیشتر آن ها پس از سال ها ارتباط با مشتری پی به سلیقه و ترجیحات فردی آن ها می برند. ولی پرسش اینجاست که نظر مشتریان چگونه می تواند بر روند پیشرفت شرکت ها تأثیرگذار باشد. برخی از موفق ترین شرکت ها زمان و تلاش قابل توجهی را برای تقویت تعامل با مشتری اختصاص می دهند.
طبق نظر و گفته بسیاری از پژوهشگران این حوزه، شرکت هایی که در تجربه مشتری برتر هستند، احتمالاً با نرخ 4 تا 8% بیشتر از همتایان خود در صنعت، درآمد کسب می کنند. تجربه بهتر مشتری باعث وفاداری آن ها می شود و باعث می شود از حامیان و مروجین برند شوند. این مشتریان وفادار دارای ارزش طول عمر مشتری هستند که 6 تا 14 برابر بیشتر از مشتریان مخالف است.
تجربه مشتری با هویت برند شما شروع می شود و تحت تأثیر هر تعاملی که مشتری با برند شما دارد، از تحقیقات پیش از خرید گرفته تا تعاملات بازاریابی، تجربه خرید و تعامل با نمایندگان خدمات مشتری پس از خرید، تأثیر می پذیرد. هر مشتری ممکن است به سرعت قضاوت کند، ولی می تواند از طریق خرید از برند شما تجربیات مثبت به دست آورده باشد. از آن جایی که مشتریان به دنبال داشتن خدمات شخصی شده تر هستند، یافتن راه های جدید برای تقویت روابط با مشتری از طریق تعامل فعال، حیاتی است.
تعریف تعامل با مشتری
ارائه یک تعریف درست و کامل از تعامل با مشتری یا مدیریت ارتباط با مشتری می تواند چالش برانگیز باشد، زیرا دیدگاه ها و نظریات بسیار زیادی در این باره وجود دارد. بسیاری از متخصصان، این مفهوم را بعنوان «فرایند تعامل با مشتریان از طریق کانال های مختلف و تقویت رابطه شما با آن ها» تعریف می کنند. در اصل تعامل با مشتری و مدیریت ارتباط با مشتری در مورد تعاملات بین شرکت ها و مشتریان و چگونه مدیریت کردن آن هاست. بهبود تعامل با مشتری به معنای یافتن راه هایی برای بهبود کیفیت این تعاملات، صرف نظر از دیگر کانال هاست.
تعریف دیگر این است؛ یافتن راه هایی برای تقویت روابط با مشتری است. باید دانست که یکی از بهترین استراتژی ها برای روابط بهتر با مشتری، بهبود تجربه مشتری و افزودن ارزش جدید و منحصر به فرد است که مشتریان می توانند قدردان آن باشند. از بسیاری جهات، تعامل با مشتری رویکردی است که استراتژی مشتری محوری را در کنار هم نگه می دارد.

چرا تعامل با مشتری مهم است

اگر تعامل قوی با مشتری وجود نداشته باشد، بعید است که استراتژی های جذب مشتری تأثیر زیادی بر فروش و حفظ مشتری داشته باشد. مدیران شرکت ها باید بدانند که می بایست تمرکز اصلیشان بر روی توسعه برنامه های تعامل با مشتری بگذارند، زیرا این بهترین راه برای افزایش ارتباط عاطفی مشتریان با برندها و محصولات است. بهترین مشتریان شما اغلب احساس قوی در مورد چشم انداز و ارزش های شرکت دارند. به همین دلیل، ضروری است که از پیام رسان های قوی برای معرفی برند خود استفاده کنید.
بسیاری از کارشناسان از تعاملات بین مشتری و شرکت بعنوان "نقاط تماس" یاد می کنند. هنگامی که به مدیریت تجربه مشتری و هم چنین مدیریت ارتباط با مشتری فکر می کنید، می بایست بر این تعاملات و فعالیت های فردی نظارت داشته تا اطمینان حاصل شود که مشتریان در هر مرحله از فرایند راضی هستند. با این حال، نگاه کردن به کل رابطه که سفر مشتری نامیده می شود نیز به همان اندازه مهم است. تعامل با مشتری به شدت به نظر مشتریان در مورد یک شرکت و محصولات و خدمات آن بستگی دارد. یافتن راه هایی برای تعامل با مشتریانی که وجود دارند و مشتریان سابق و حتی مشتریانی که قرار است اضافه شوند.

مدیریت ارتباط با مشتری

تعاملات بین تجربه مشتری تمام برخوردهایی که مشتری با برند شما دارد را در نظر می گیرد، چرا که برای تقویت تعامل قوی ضروری هستند. هنگامی که یک مشتری در طول زمان، تجربیات ثابت و مثبتی داشته باشد، می تواند به حامیان وفادار برند تبدیل شود. راه دیگری برای نگاه کردن به این موضوع این است که تعامل آن ها با برند شما باید تقویت شود.
یک هشدار: اهمیت تعامل با مشتری در این قسمت خود را نشان می دهد، چرا که یک تجربه منفی یا مشکل حل نشده می تواند همه چیز را تغییر دهد و حتی بهترین روابط را از بین ببرد. بنابراین داشتن خدمات استثنایی به مشتری برای تبدیل مشکلات مشتری به نتایج مثبت ضروری است.
خوشبختانه، چندین ابزار مفید می تواند به بهبود تجربه مشتری کمک کند و راه های متعددی را برای تعامل با تیم شما به مخاطبان ارائه دهد. ارائه گزینه های سلف سرویس از طریق پورتال مشتری می تواند مشتریان را قادر سازد تا اطلاعات مورد نیاز خود را بیابند و شما را از هر گونه مشکل چالش برانگیز مطلع کند. همچنین مدیران شرکت ها می توانند از صندوق ورودی تیم مشترک برای کمک به تیم پشتیبانی و به منظور متمرکز کردن و مدیریت ارتباطات مشتری خود استفاده کنند. این ابزارها به شرکت ها کمک می کند تا یک پلت فرم تعاملی برای برقراری ارتباطات یکپارچه بهتر با مشتریان داشته باشند، این موضوع باعث می شود که پیگیری پیام های شخصی مشتریان با سرعت بیشتری صورت بگیرد و به یکی از موضوعات مهم مدیریت ارتباط با مشتری تبدیل شود.
حفظ مشتری
یکی از دلایل اهمیت تعامل با مشتری، حفظ مشتری است که در طول زمان انجام می شود و یکی از شاخص های اصلی یک تجارت قوی است. صرف زمان برای اجرای برنامه های وفاداری، تخفیف ها و تبلیغاتی که مشتریان فعال شما را هدف قرار می دهند، می تواند به افزایش تعامل کمک کند. یکی دیگر از معیارهای تعامل با مشتری، نرخ ریزش و نرخ ارجاع است که به شرکت ها این کمک را می کند که تا سطوح تعامل و حفظ خود را درک کنند. تجربیات مثبت مشتری برای حفظ مشتریان بیشتر حیاتی است.
همان طور که گفته شد، تعامل با مشتری یک موضوع گسترده است که می تواند تأثیر قابل توجهی بر تجارت شرکت ها داشته باشد. بهترین استراتژی برای بسیاری از شرکت ها این است که یک دید گسترده از تمام عملکردهای مشتری محور از جمله خدمات، تجربه و پشتیبانی ارائه دهد. این رویکرد کل نگر به برندها این اجازه را می دهد تا بهتر درک کنند که چگونه همه چیز با هم تطابق داشته باشند و چه عواملی برای حفظ مشتریان لازم است.

نتیجه گیری

همان طور که در بالا اشاره شد تعامل و برخورد مناسب با مشتری از آن جایی برای بیشتر شرکت ها اهمیت پیدا کرد که رقابت بین آن ها زیاد شد. بیشتر شرکت ها می بایست چگونگی کار با مشتریان را بلد باشند، چرا که این موضوع باعث بالا رفتن فروش بیشتر آن ها می شود. این کار از طریق کانال های مختلف امکان پذیر است، از جمله: ایمیل، میزان کلیک، واکنش های آنلاین، بازخورد، خرید مجدد و موارد دیگر. این رابطه برای تشویق وفاداری مشتری، افزایش آگاهی و بررسی رضایت مشتری اهمیت دارد که در نتیجه منجر به حفظ و بقای مشتری شده و باعث فروش بیشتر و برند شدن نام تجاری شرکت ها می شود. کیفیت تعامل با مشتری می تواند بر میزان احتمالی تصمیم گیری های مهم آن ها مانند: تمدید یک سرویس یا توصیه یک محصول به دیگران تأثیر بگذارد.
در آخر باید خاطر نشان کرد که بیشتر شرکت هایی که بر پایه فروش محصولات بنا شدند، می بایست با مدیریت ارتباط با مشتری و چگونگی برخورد و تعامل با مشتریان و اصول صحیح فروش محصولات نیز آشنا باشند. این محصولات می تواند در حوزه های مختلف باشد، مانند؛ غذا، دارو، پوشاک، نفت و گاز، مراکز تلفن تحت شبکه و.... بنابراین از دلایل مهم تعامل با مشتری، بهبود مدیریت ارتباط با مشتری است.


منتشر شده در تاریخ : 1402.03.06

جهت دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر از محصولات در زیر دیدن نمایید و با کارشناسان شرکت هاوش از طریق دکمه روبرو در ارتباط باشید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید