آنچه خواهیم خواند
9 نکته ارائه خدمات به مشتریان
نکات مهم ارائه خدمات به مشتری
۹ نکته ارائه خدمات به مشتریان: همیشه رعایت نکات مهم ارائه خدمات به مشتری و خدمت به آن ها یکی از دغدغه های مدیران و کارشناسان بوده است. بنابراین ارائه به موقع و مناسب خدمات، باعث ایجاد مشتریان وفادار می شود که مایلند کسب و کارهای متوسط و بزرگ را به دوستان و همکاران خود معرفی کنند. باید دانست ارائه انواع خدمات عالی به مشتریان با میل واقعی برای خوشحال کردن مشتریان آغاز می شود. آن چه که مهم است این است که مدیران می بایست برای نگه داشت مشتریان دائمی، فراتر از فروش محصولات یا خدمات با آن ها در تماس باشند. مدیران کسب و کارها باید در نظر داشته باشند که ارائه دادن خدمات به مشتریان چقدر اهمیت دارد و ۹ نکته ارائه خدمات به مشتریان از چه طریق امکان پذیر است و زمانی که یک مشتری از فروشگاه یا وب سایت یا حتی با مراکز تماس آن ها در ارتباط است، چه احساسی دارند. سپس نظرات آن ها را ثبت کرده و بر اساس آن برای بهبود و پیشرفت خود تلاش کنند. مدیران باید اطلاعات کامل تری از مشتریان خود داشته باشند تا الگویی از خدمات عالی و مناسب در کسب و کارهای خود ایجاد کنند.
آن چه از پیش روی شما می گذرد در مورد ۹ نکته ارائه خدمات به مشتریان است، ما در شرکت هاوش تلاش می کنیم راهنمای خوبی برای تمام کسب و کارهایی باشیم که قصد دارند از خدمات مرکز تماس و امور مربوط به مشتریان استفاده کنند.
خدمات مشتری
خدمات مشتری یا customer services کمکی است که توسط یک شرکت به افرادی که محصولات یا خدمات آن را خریداری یا استفاده می کنند ارائه می کند. هر صنعت به سطوح مختلفی از خدمات مشتری نیاز دارد، اما در پایان ایده یک خدمات با عملکرد خوب، افزایش درآمد و پیشی گرفتن از رقباست. درک موفقیت از تعامل خدمات مشتری وابسته به کارکنانی است که می توانند خود را با خواسته مشتری تطبیق دهند. خدمات به مشتری اغلب به گونه ای انجام می شود که منعکس کننده استراتژی ها و ارزش های یک شرکت باشد. ارائه خدمات با کیفیت خوب معمولاً از طریق حفظ و رضایت مشتری سنجیده می شود و برای برخی از شرکت ها بخشی از دارایی های نامشهود شرکت است که می تواند آن را از سایر رقبا در صنعت متمایز کند. یک تجربه خوب از خدمات مشتری می تواند کل تصور مشتری نسبت به سازمان را تغییر دهد و در مقابل اگر خدمات بد به مشتری داده شود خسارت جبران ناپذیری برای کسب و کار مربوطه به بار می آورد.
رازهای خدمات مشتری
همان طور که گفته شد خدمات مشتری یا customer services تعامل مستقیم یک به یک بین مصرف کننده یا مشتری و کارشناسان و نمایندگان یک شرکت است. بیشتر کسب و کارهای کوچک و خرده فروشان این تعامل مستقیم را عاملی حیاتی در تضمین رضایت خریدار و تشویق مجدد تجارت می دانند.
- شناخت محصول
از نکات مهم ارائه خدمات به مشتری، شناخت محصولی است که به مشتری ارائه می شود. مدیران کسب و کارها و شرکت ها باید بدانند که برای ارائه خدمات خوب به مشتریان نیازمند این هستند که بدانند چه چیزی را به آن ها می فروشند. آن ها باید اطمینان حاصل کنند که هم مدیران و کارکنانی که با مشتریان در تماس هستند، از چگونگی عملکرد محصولات و خدمات خود اطلاع کامل دارند. کارشناسان و کارکنان باید به تمام پرسش های مشتریان آگاه باشند تا در صورت هر پرسش غیر منتظره ای بتوانند پاسخ گو باشند. - ارتباط دوستانه
بهتر است کسانی که در تماس و ارتباط با مشتریان هستند همیشه با آن ها رفتاری خوب و دوستانه ای داشته باشند. کارشناسان باید بدانند هنگامی که در موقعیت رودررو هستید یک سلام گرم باید اولین چیزی باشد که مشتریان شما در زمان درخواست کمک می بینند و می شنوند. حتی هنگام رسیدگی به درخواست های خدمات مشتری از طریق تلفن، لبخند در صدای شما باید نمایان باشد و مشتری مطمئن شود که شما آماده رفتار دوستانه هستید. - آموزش نیروها
مدیران کسب و کارها باید بدانند که داشتن نیروهای مجرب چقدر اهمیت دارد. کارشناسان و نیروهای خوب خدمات مشتری customer services، چگونگی صحبت کردنشان، تعامل با مشتری و ارتباطی که با مشتری برقرار می کنند بسیار اهمیت دارد. بنابراین آموزش کارکنان و کارمندان خدمات مشتری یکی از مهم ترین کارهایی است که شرکت ها باید انجام دهند. - قدردانی از مشتری
یکی دیگر از ۹ نکته ارائه خدمات به مشتریان، قدردانی است که کارشناسان می بایست از مشتریان داشته باشند. قدردانی و تشکر به یاد ماندنی است و می تواند به مشتریان یادآوری کند که چرا از شرکت شما خریداری کرده اند یا چرا شما را انتخاب کردند. صرف نظر از نوع کسب و کاری که دارید، تشکر کردن بعد از هر معامله یکی از ساده ترین راه ها برای شروع یک عادت خدمات خوب به مشتریان است. - بازخورد
وقتی از مشتریان بپرسید که درباره تجارت، محصولات و خدمات آن شرکت چه فکری می کنند، ممکن است از پاسخ آن ها شگفت زده شوید. برای این منظور کارشناسان می توانند از طریق نظرسنجی مشتریان، فرم های بازخورد و پرسش نامه ها استفاده کنند و پس از تکمیل آن توسط مشتریان، بازخورد آن ها را متوجه شوند. - داشتن رفتار محترمانه
از ۹ نکته ارائه خدمات به مشتریان داشتن رفتار محترمانه با مشتریان است. بنابراین مهم است که مطمئن شوید که کارشناسان هنگام ارتباط با مشتری، وظایف خود را به خوبی انجام می دهند و همواره رفتاری محترمانه و مودبانه با مشتریان دارند. - گوش دادن مستمر
یکی دیگر از ساده ترین ولی مهم ترین رازهای خدمات مشتری customer services، گوش دادن مستمر به مشتریان است. این به معنای شنیدن آن چه مشتریان شما با صدای بلند می گویند و یا به صورت غیرکلامی ارتباط برقراری می کنند، نیست. کارشناسان باید مراقب نشانه هایی که نشان می دهد که آن ها ناراضی هستند، باشند. - پاسخ گو بودن
در هر کسب و کار و شرکتی که با مشتریان ارتباط مستقیم دارد و همچنین ارتباطات یکپارچه با مشتری برقرار می کند و از نرم افزار هایی از قبیل مدیریت ارتباط با مشتری استفاده می کند، هیچ چیز بدتر از عدم پاسخ گویی به مشتری نیست. مشتری ضمن تماس به دنبال اطلاعات بیشتر است. مهم است که کارشناسان سریع پاسخ پرسش مشتری را بدهند و او را معطل نکنند. حتی اگر در پاسخ مشتری بگویید در حال بررسی موضوع هستید و دوباره در تماس خواهید بود، ولی باید پاسخ گوی آن ها بود. دادن پاسخ کوتاه بهتر از سکوت است. بنابراین مشتری احساس نمی کند که نادیده گرفته شده است. - استفاده بهینه از بازخورد مشتریان
کارشناسان باید با بازخوردهایی که از مشتریان دریافت می کنند، کاری انجام دهند تا در فرآیند خدمات مشتری customer services مفید و بهینه واقع شوند. همچنین آن ها می بایست برای شناسایی زمینه های بهبود و ایجاد تغییرات خاص در کسب و کار وقت بگذارند.
نتیجه گیری
باید در نظر داشت که ارائه خدمات مناسب به مشتریان باعث اطمینان و رضایت آن ها از محصولات و خدماتی است که می فروشند، و این موضوع باعث ارتباط مناسب و بیشتر بین کسب و کارها می شود. همان طور که گفته شد عرضه کردن خدمات مناسب به مشتریان از اصول اصلی شرکت هاست و رعایت و اجرای خدمات مناسب به مشتریان می تواند برای آن ها حیاتی باشد. بنابراین اگر این کار با موفقیت انجام شود می تواند باعث رونق و پیشرفت شرکت های متوسط و بزرگ یا کسب و کارها شود. بنابراین ۹ نکته ارائه خدمات به مشتریان از موارد و موضوعات مهم خدمات مشتریان است که در صورتی که نکات مهمی که در بالا گفته شد به درستی اجرا شود، اتفاقی موثر و عالی در کسب و کارها ایجاد می کند.