
آنچه خواهیم خواند
ارتباطات هوشمند و بانکداری نوین
باید دانست که امروزه ارتباطات هوشمند نقش مهمی در عملکرد بانکداری نوین دارد. چرا که عوامل و کارکردهای قدیمی مانند پردازش معاملات، امنیت، مدیریت ریسک و … جای خود را به بهبود خدمات به مشتریان و افزایش بازدهی عملیاتی داد. این جایگزینی باعث شد، عملکرد نیروهای کار و مدیریتی ضمن انعطافپذیری بیشتر با مشتریان، باعث رضایت آنها شود.
آنچه از پیش روی شما میگذرد در مورد " ارتباطات یکپارچه ارتباطات هوشمند و بانکداری نوین " است، ما در شرکت هاوش تلاش میکنیم راهنمای خوبی برای تمام کسب و کارهایی باشیم که قصد دارند از خدمات مرکز تماس و امور مربوط به مشتریان استفاده کنند.
برای کسب اطلاعات بیشتر و دقیقتر از نحوه کار سیستم هوش مصنوعی مرکز تماس و یا خرید مرکز تماس هوش مصنوعی (AI) و آشنایی با قابلیت های دیگر این مرکز تماس هوشمند، میتوانید از این دکمه استفاده نمایید و بصورت مستقیم اقدام به برقراری تماس با تیم پشتیبانی فنی مرکز تماس شرکت هاوش نموده ابهامات خود را برطرف نمایید.
ارتباطات هوشمند
شرایط محیطی کسب و کار
در طلیعه قرن حاضر، مدل بانکداری سنتی با تغییر نگرش مواجه بوده است. قابلیتها و موقعیتها در حال حاضر مهمتر از رشد صنعت برای حصول موفقیت هستند. در این شرایط سخت، بانکها باید اطمینان حاصل نمایند که آنها قادر به ایجاد رشد درآمد از طریق استحصال نهایت ارزش از هر مشتری هستند. این رشد از طریق فروش خدمات متعدد و با بهبود امر نگهداری مشتری حاصل میگردد بهعلاوه بانکها باید کارمندهای خود را به بهترین سطح بازدهی برسانند و اطمینان حاصل نمایند که آنها برای ارائه خدمات ارزش افزوده به مشتریان، در تمامی اوقات حاضر هستند صرف نظر از اینکه محل کارمند یا موقعیت سازمانی آن چیست. کارآیی بانک در زمان رقابتی حاضر مترادف با بقای آن میباشد و بانکهای پیشرو خود را با شرایط و ملزومات قرن جدید تطبیق میدهند.
کلید این تحول تغییر در نگرش بانک جهت تحصیل سود در دراز مدت میباشد. در حالی که بازده عملیاتی و توانایی افزایش عملیات اموری حیاتی هستند توجه به امر افزایش درآمد بهجای کنترل هزینه تامین کننده موفقیت دراز مدت آنهاست. بسیاری از بانکها از اقدامات صرفهجویی در هزینه که مانع از پاسخگویی به شرایط در حال تغییر میباشند رنج میبرند.
نظیر آنکه کاهش پرسنل شعبه به نقصان در ارائه خدمات به مشتری و کاهش فروش منجر میگردد. متاسفانه امروزه شرایط تحصیل درآمد و رشد در سطوح عالی سختتر گردیده است. با کاهش و یا تحت فشار بودن درآمدهای بهرهای و غیر بهرهای، بانکها باید تمرکز بیشتری برروی نگهداری مشتری و توسعه روابط مشتریان داشته باشند تا در نتیجه با ارائه خدمات بیشتر تحصیل رشد بنمایند.
سه الویت اصلی برای تعیین استراتژی صنعت بانکداری نوین و پیشرو به شرح ذیل میباشد:
- خدمات مشتریان
- موثر بودن در فروش
- کارآیی هزینه
هر چند اهمیت نسبی هر یک از موارد فوق در سالهای اخیر مورد بحث قرار گرفته است، مورد خدمات مشتریان امروزه بهعنوان الویت اول مطرح میباشد. در حالی که بسیاری از بانکها بهجای ارائه خدمات مشتریان فقط خوش زبانی ارائه میدادند، امروزه اهمیت ارائه خدمات را در حصول رضایت مشتریان و نتیجتاً موثر بودن فروش و حفظ و نگهداری مشتریان بهصورت روز افزون درک میکنند. توجه به فروش، زیاده از حد بودن ارائه خدمات کافی به مشتری و نیز انجام صرفهجوییهای بیمورد در هزینهها دو آفت بزرگ امروز در رشد درآمد بانکها هستند و باعث ناپایداری در سیستم درآمدزایی بانک میگردد.
علاوهبر اهمیت موارد فوق، در اغلب کشورها دستگاه نظارتی نیز تکالیفی در این جهت وضع نموده و بانکها را به رعایت مقررات ویژه ملزم میسازند. این مقررات الزامآور شامل مواردی نظیر طرز ارائه خدمات به مشتریان، تعیین استراتژیهای کارآمد در امر فروش و عملیات، الزام در پیادهسازی سیستمهای هماهنگ و قابل بازرسی، مقوله امنیت، رعایت حریم خصوصی مشتریان و طرز پاسخگویی به وی (تکریم ارباب رجوع) میگردند. بانکهای پیشرفته نه تنها با دور اندیشی به توسعه زیر ساختها و فرآیندهای انعطافپذیر برای تطبیق با ضوابط و مقررات در حال تغییر نگاه میکنند بلکه به بهبود راندمان و کارآمد بودن فرآیندهای داخلی نیز توجه مینمایند.
در ادامه، نسبت به موانع و راه کارها ارتباطات هوشمند و بانکداری نوین در موضوعات استراتژیک بهصورت خلاصه پرداخته خواهد شد.
محرک های کسب و کار
لزوم ارائه خدمات و پاسخگویی به مشتریان
- موانع تحول:
وجود کانالهای محدود قدیمی
- راه کارها:
ادغام نمودن کانالهای ارتباطی بهمنظور فراهم نمودن خدمات مناسب به مشتری و برقرار نمودن سرویس تک دکمهای حل مشکلات
- محرکهای کسب و کار:
لزوم ارائه خدمات و فروشهای چندگانه در سطوح مناسب برای مشتریان
- موانع تحول:
عدم توانایی در شناسایی ارزش مشتری
- راه کارها:
بهکارگیری تحلیلهای هوشمند برای شناسایی مشتریان هنگام تماس با بانک
ارتباطات هوشمند
کاهش زمان انتظار و صف برای مشتری
- موانع تحول:
ظرفیت محدود پرسنل در مراکز تماس
- راه کارها:
بهکارگیری سیستم تخصیص منابع منعطف برای توزیع تماسها و بهکارگیری خدمات پاسخگویی خودکار IVR جهت پاسخ به پرسشها
- محرک های کسب و کار:
بهبود کارآیی کارکنان و افزایش بازدهی
- موانع تحول:
صوت و اطلاعات و سایر کانالهای دسترسی از یکدیگر جدا هستند
- راه کارها:
پیادهسازی سیستم پیغامرسانی همگرا و شبکه بدون سیم به نحوی که کارمندان به هر شکل بتوانند به برقراری و مدیریت ارتباط با مشتری بپردازند
- محرکهای کسب و کار:
لزوم ارائه سرویسهای ممتاز و یا مورد تقاضای مشتریان عالی
- موانع تحول:
شبکههای قدیمی تلفن مانع از تشخیص مشتری میشود
- راه کارها:
اختصاص یک شماره تلفن به پرسنل مهم در حال حرکت به نحوی که مشتریان امکان دسترسی به وی را به هر نحو و در هر زمان بدهد

بانکداری هوشمند
تطبیقپذیری با مقررات دستگاه نظارت
- موانع تحول:
کمبود فرآیندهای تطبیقی و هماهنگی
- راه کارها:
پیادهسازی و متمرکز نمودن مدیریت فرآیندها به منظور پیگیری، ضبط و بهبود اطلاعات مورد نیاز
ارتباطات هوشمند و بانکداری نوین
شرایط محیطی
- گرایشها:
توجه در ارائه خدمات مشتریان در حال افزایش است زیرا بانکها تشخیص میدهند که رشد درآمد، تعیین کننده موفقیتهای آتی میباشد.
- برداشتها و راه کارها:
راندمان عملیاتی و توانایی افزایش اهرمهای عملیاتی حائز اهمیت خواهد بود اما در بسیاری از بانکها بخش ارائه خدمات مشتریان از کمبود منابع مالی رنج میبرند.
خدمات به مشتری، نگهداری مشتری و افزایش بهرهوری در فروش در الویت قرار دارند.
- گرایشها
انتظارات روز افزون دستگاه نظارتی موجب افزودن ملزومات برای امنیت و قابلیت بازرسی میگردد.
- برداشتها و راه کارها
انتظارات و مقررات دستگاه نظارتی در رأس برنامهها قرار میگیرد لذا بانکها باید.
زیر ساختهای مشترک و فرآیندهایی را ایجاد نمایند که در برگیرنده در خواستهای دستگاه نظارتی باشند.
راندمان و بهرهوری در فرآیندهای داخلی را افزایش دهند.
پاسخ گویی به شرایط در بانکداری نوین
- گرایش ها:
با توجه به ارائه خدمات مشتریان، بانکها میتوانند رضایت مشتریان را تحصیل نمایند که خود موجب افزایش فروش و کارآیی میگردد.
با افزایش کارآیی کارمندان، بانکها قادر خواهند بود با صرف اوقات بیشتر در خصوص نیازهای مشتری، ارزش بیشتری تولید نمایند.
- برداشتها و راه کارها
موضوعات کلیدی در بخش خدمات مشتریان عبارتند از :
افزایش دسترسی همکاران بانکی برای مشتریان و ارائه تصویر جدید به آنها.
بهبود در امر رفع ایرادات و مشکلات از طریق برقراری سیستم فشار بر یک دکمه و استفاده از روشهای مختلف ارتباطی.
- افزایش کارآیی ارتباطات هوشمند:
تمرکز کارمندان برروی فعالیتهایی با ارزشهای افزوده.
ایجاد تحرک با استاندارد سازی زیر ساختهای ارتباطی.
افزایش قابلیت دسترسی به کارمندان فروش از طریق ایجاد واحد فروش مجازی متمرکز در سرتاسر بانک.
موفقیت در بانکداری نوین
گرایشها:
همچنان که اهمیت ارتباطات هوشمند برای عملیات اجرایی شرکتهای بیمه بیشتر احساس میگردد.
عوامل مهم در ارتقاء زیر ساخت ارتباطات یکپارچه عبارتند از:
برداشتها و راه کارها
- صرفهجویی در هزینه:
با ادغام شبکه مراکز تلفن و اطلاعاتی برروی شبکه واحد - قابلیت توسعه:
پیادهسازی زیر ساخت مشترک برای کلیه عملیات در محلها و حتی شعب در کشورهای مختلف. - تحرک:
ایجاد ارتباطات همراه بهمنظور بهبود کارآیی کارمندان و ایجاد انعطاف در سازمان. - سکویی برای آینده :
سرمایه گذاری در زیر ساختی که برنامههایی کاربردی را پشتیبانی نماید. - امنیت :
حصول اطمینان از یکپارچگی اطلاعات و تطبیق با خواستههای دستگاه نظارت.
پیاده سازی فازی: اولویتدادن به بخشهای کارمندان بر اساس استفاده از ماکزیمم قابلیتها.


راهکارهای مناسب برای شرایط محیطی جدید
برای بانکها چالش افزایش خدمات به مشتریان و بهرهوری کارمندان در سایه کارآیی عملیاتی و تطبیق با شرایط محیطی جدید مستلزم ایجاد یک تحول سراسری در موسسه در خصوص کارمندان، طرز مدیریت، فرآیندهای کاری و زیر ساختها خواهد بود. بانکهای پیشرو این موضوعات را بهصورت موازی مورد توجه قرار میدهند. زیرا آنها دریافتهاند که افزایش بهرهوری کارمندان آنها را قادر خواهد نمود که بیشتر به امر خدمتدهی به مشتریان و جلب رضایت آنها بپردازند که به نوبه خود باعث بهبود در فروش خواهد گردید.
موارد مهم برای ارائه خدمات بهتر به مشتریان به شرح زیر میباشند :
افزایش قابلیت دسترسی برای مشتریان از طریق شعبات بیشتر و در ساعات بیشتر و استفاده از ابزارهای اتوماتیک ۲۴ ساعته نظیر خدمات آنلاین، عابر بانک که ارائه دهنده یک تصویر جدید از بانک به مشتری خواهد بود.
بهبود در حل مشکلات مشتریان با فراهم نمودن امکانات مناسب که فشار دادن یک دکمه به بخش مربوط در بانک هدایت گردد. و اکثر مشکلات آنها در مراحل ابتدایی تراکنش با بانک رفع گردد.
در بخش بازدهی کارمندان و راندمان فروش موضوعات کلیدی برای افزایش کارآیی به شرح ذیل میباشد:
تمرکز کارمندان برروی فعالیتهای با ارزش افزوده.
انتقال از یک محیط فیزیکی بسته به فضای مجازی باز و یکپارچه. یکپارچه سازی ارتباطات و فرآیندها در بخش مرکز تماس و شعبه یا بخش خدمات مشتریان یا مشاورین مالی، بانک را قادر میسازد که یک کارشناس زبده شعبه را در اختیار کل بانک قرار دهد.
ایجاد تحرکپذیری روز افزون با سادهسازی ارتباط بهعنوان مثال با اختصاص دادن یک شماره تماس به کارمندان فروش و هدایت مکالمات آنها از طریق خطوط تلفنی دفتر و تلفن همراه.
افزایش دسترسی برای کارمندان فروش از طریق پیادهسازی فروشهای مجازی.
با یکپارچه سازی ارتباطات بین ایمیل، صندوق صوتی، گوشیهای موبایل و گوشیهای عادی، بانکها میتوانند زمان دسترسی به کارمندان را افزایش دهند و آنها را قادر سازند که با فرصت کافی به نیازهای مشتری پرداخته و به ایجاد ارتباط از طریق کانالهای مختلف بپردازند. چنین تحولی بهسوی ارتباطات یکپارچه، سهولت حفظ رکوردها و ملزومات بازرسی را نیز میسر میسازد و به بانک نیز امکان رعایت ضوابط و مقررات را میدهد.

موفقیت در ارتباطات هوشمند:
در میان کلیه موضوعات اشاره شده فوق، لزوم تحول بانکها از مجموعهای فرآیندها و سیستمها، کانالهای تماس و بخشهای کارمندی مجزا بهسوی یک سازمان منسجم و یکپارچه در کانون توجه قرار دارد. تحقق این امر مستلزم ایجاد تحول و سادهسازی زیر ساختهای اطلاعات و ارتباطات میباشد. در حالی که فنآوری یک عامل موثر در ایجاد این تحول میباشد، چالش بزرگتر مربوط به توسعه فرهنگ ارائه خدمات مشتریان در سرتاسر موسسه و نه تنها نزد یک کارگروه خاص میباشد. به نحوی که همکاری و اتحاد در سایه ارائه خدمات به مشتریان و رشد میزان فروش قرار گیرد. این امر بایستی از بالا به پایین توسط مدیر ارشد، بخصوص برای اعمال موارد کنترلی و الویت بخشی به امر خدمات مشتریان پیادهسازی گردد.
در سطح زیر ساخت بعضی بانکها بهسوی همگرایی در ارتباطات، برنامههای کاربردی و فرآیندهای کاری قدم برداشتهاند. این امر منجر به توسعه ایده ارتباطات هوشمند گردیده است به نحوی که برنامههای ارتباطی در برنامههای کلان کسب و کار ادغام گشته و ارتباطات جزئی از فرآیندهای کسب و کار قلمداد گردیده است.
زیر ساخت متکیبر ارتباطات هوشمند امکان میدهد که جریان تراکنشها با اطلاعات و ارتباطات بهصورت یکپارچه در سرتاسر موسسه جریان یابد. به عنوان مثال کادرهای فروش میتوانند اطلاعات مناسب و هشدارهای خودکار صوتی را درمواقع تغییر نرخها دریافت نمایند و به نوبه خود مراتب را به مشتریان خود حتی هنگامی که بیرون از دفتر هستند منتقل نمایند. این امر باعث سرعت و تحرک در بانک گردیده و باعث بهبود ارائه خدمات به مشتریان خواهد شد در این بازه عملیاتی بهبود پیدا کرده و گلوگاههای کاری نیز حذف گردیدهاند. این گلوگاهها وقتی اتفاق میافتد که فرآیندها باید بین کانالهای ارتباطی مختلف و یا سیستمها و کارگروهها جابهجا شود.
همگرائی بین ارتباطات و برنامههای کاربردی به بانکها امکان میدهد که هوشمندانهتر نسبت به مشتریان خود برخورد نمایند. مثالهای از این دست عبارتند از:
حصول اطمینان از اینکه کارمندان بخش خدمات مشتریان ابزار کافی برای مرور کردن تماسهای قبلی با مشتریان بانک را دارند.
توانمند نمودن ارتباطات برای تماس خودکار با مشتریان در خصوص تراکنشها بهعنوان مثال تماس با مشتری هنگامی که یک حواله بزرگ به حساب آنها واریز گردیده است.
همچنان که ارتباطات هوشمند بهصورت روز افزون موضوعی محوری برای عملیات بانکی میگردند، عوامل زیر خاصیتهای مهم و مورد توجه در امر بهبود زیر ساختهای ارتباطی میباشد.
توجیه داشتن هزینه: (Cost effectiveness)
یکی از مزایای استفاده از ارتباطات هوشمند علاوهبر ارائه خدمات کارآمد به مشتریان صرفهجویی در وقت و هزینه میباشد.
Volks Bank
یکی از بانکهای اروپایی با انتخاب AVAYA قادر گردید با ایجاد یک پلتفرم ارتباطی استاندارد و همگرا برای شبکه واحد تلفن آی پی و شبکه خصوصی اطلاعات (VPN) خود ضامن انجام صرفهجویی و افزایش کارآییها، امکان پاسخگویی بهتر کارمندان به مشتریان را فراهم سازد به علاوه این امکان را بهوجود آورد که فعالیتهای غیر کلیدی بانک را بهصورت برون سپاری به اشخاص ثالث واگذار نماید.
قابلیت توسعه: (Scalability)
بهطور مشخص برای بانکهای بزرگ با فعالیتها و شعب خارج از کشور، قابلیت توسعه حائز اهمیت بسیار میباشد. بانک Santander اسپانیا با بهکارگیری سیستم AVAYA و Vtech توانست با ایجاد ارتباطات همگرا، تعداد ۷۰۰ تلفن آی پی خود را درسراسر جهان از ساختمان مرکزی مادرید مدیریت کند، در نتیجه علاوهبر کاهش موثر در هزینههای خدمات و نگهداری و مخابراتی، انتخاب صحیح سیستم قابل توسعه از عوامل مهم موفقیت میباشد.
تحرک پذیری: (Mobility)
قابلیت تحرکپذیری و استفاده از گوشیهای همراه بهطور روز افزون یکی از تقاضاهای مهم بانکهای پیشرو بهمنظور افزایش کارآیی کارمندان و ایجاد انعطاف در موسسه گردیده است. بانک (ABN AMRO) اقدام به استفاده از سیستم تلفن IP در چهارده کشور جهان نموده که بهوسیله آن کارمندان (ABN AMRO) قادر میباشند که از هر تلفنی در سازمان برای اعلام موقعیت خود استفاده نموده و قادرند گوشی همراه خود را با شماره تلفن خود در اداره مرتبط سازند به نحوی که هنگامی که خارج از دفتر هستند تماسی را از دست ندهند.
قابلیت تطبیقپذیری با سیستم قدیمی:
بهطور کلی بانکها ترجیح میدهند بهبود سیستمهای ارتباطی خود را در چند فاز مجزا اجرا نمایند. به نحوی که افزایش کارآیی به قدر نیاز در سازمان مورد استفاده قرار گیرد. در نتیجه این مهم است که سازندگان تجهیزات انعطافپذیری لازم را در این خصوص داشته باشند به نحوی که سیستم جدید باید قابلیت کارکردن و تطبیقپذیری با سیستم قدیم را داشته باشد. بهعنوان مثال موسسه بیمه Allstate سیستمی را پیادهسازی نمود که در آن گوشی تلفن IP و گوشیهای سنتی هر دو بهعنوان جزئی از یک سیستم واحد مدیریت میشوند.
سکویی برای آینده:
یکی از بانکهای پیشرو آمریکایی در فرآیند ارتقای زیر ساختهای ارتباطی دفاتر ستادی و شعب خود، زیر ساخت مناسبی را برای دراز مدت انتخاب نمود. درحالی که بانک برای متمرکز ساختن زیر ساخت ارتباطی خود و حرکت بهسمت VoIP اقدام مینمود، ابتدا باید مشکلات داخلی خود را در خصوص موارد به شبکه و امنیت مرتفع مینمود. با ارتقاء سیستم ارتباطی در شعب هم زمان با اعمال طراحی جدید در شبکه انتقال دیتا، بانک آمادگی حرکت بهسوی سیستم IP تلفنی را به سرعت و به سهولت تحصیل نمود، بهطور مشابه بانک ABN AMRO در فاز اول زیر ساخت ارتباطات هوشمند را در ۱۴ کشور پیادهسازی نمود و پس از استانداردسازی سیستم ارتباطی خود بستری را برای ایجاد ارتباطات هوشمند برای کلیه شعب خود ایجاد نمودند و این در حالی محقق شد که از کارآیی سیستم ارتباطات هوشمند در کسب و کار خود اطمینان حاصل نموده بودند.
امنیت:
مقوله امنیت برای بانکها چه از نظر انطباق با ضوابط دستگاه نظارتی و چه از نظر اطمینان مشتری حائز اهمیت بسیار میباشد. یک معماری پیوسته و متمرکز امکانات بیشتری برای مدیریت مکالمات، ضبط مکالمات و ایجاد امنیت بیشتر بهدست میدهد. بانک IBC که موضوع امنیت شبکه برای آنها یک الزام اساسی بود، AVAYA آی پی آفیس را برای پیادهسازی کامل شبکههای خود شامل کلیه سیستمها و تجهیزات دسترسی انتخاب نمود. و با این حال آسیبپذیری شبکه خود را مورد آزمایش و ارزیابی قرار داد و نتیجه رضایت بخش بهدست آورد. ۱۵ بانک بزرگ آمریکا راه کارهای AVAYA را بهدلیل رعایت امنیت ذاتی بدون هیچ مشکلی در سیستم خود پیادهسازی نمودند.
بهمنظور مدیریت سرمایهگذاری لازم و کنترل هزینهها بهترین راهحل پیادهسازی سیستم جامع ارتباطات بهصورت فاز به فاز میباشد. ابتدا میتوان کارمندان ارشد در سطوح مدیریتی و کارمندان با تحرک زیاد(بهعنوان مثال مدیران منطقهای) را مورد توجه قرار داد. پس از اینکه بازگشت سرمایهگذاری بهصورت موثر مشاهده گردید میتوان پیادهسازی مرحله بعدی را برای رده مدیران میانی انجام داد و در فاز نهایی کلیه کارمندان را تحت پوشش سیستم جامع ارتباطات قرار داد.
نتیجه گیری
در آخر باید گفت، شرایط موفقیت در کسب و کار آینده بانکها فراتر از رقابتهای سنتی امروز خواهد بود. عوامل مطرح قدیمی نظیر پردازش معاملات، امنیت، مدیریت ریسک و حسابداری تدریجا با عوامل رقابتی دیگری نظیر خدمات به مشتریان، فروش، مولد بودن کارمندان و افزایش بازدهی عملیات جایگزین میگردند. بنابراین بهبود ارتباطات امری حیاتی جهت ایجاد اینگونه رقابتها خواهد بود. پس سیستمهای ارتباطی نوین بهصورت ذاتی ارمغانآور افزایش سادگی و انعطافپذیری، بهینهسازی در نیروی کار و مدیریت متمرکز خواهد بود. در نتیجه سرمایهگذاری در زمینه زیر ساختهای ارتباطات یکپارچه به بانکها اجازه میدهد توان تولید خود را افزایش داده و به امور خدمات مشتریان بهبود بخشیده، هزینهها را کنترل کنند و پاسخگوی نیازهای دستگاههای نظارتی باشند که با شاخصی برجسته بهترین بودن در نوع خود را در قرن حاضر به اثبات رسانند.