مقاله ها, مرکز تماس

صف مرکز تماس (Call Center Queue) چیست؟

صف مرکز تماس (Call Center Queue)

صف مرکز تماس (Call Center Queue) چیست؟

مرکز تماس

آنچه خواهیم خواند

برای بسیاری این پرسش پیش می آید که صف مرکز تماس چیست؟ صف مرکز تماس (Call Center Queue)، جایی است که مشتریان بطور مجازی منتظر تعامل با یک کارشناس مرکز تماس هستند. مشتریانی که برای پیگیری کار خود با مرکز تماس شرکتی که کار دارند تماس می گیرند، و بعد از تماس با قسمت خدمات مشتری در حالی که منتظر پاسخ از طرف یک کارشناس هستند، برای آن ها موسیقی پخش می شود، در صف مرکز تماس هستند. بطور خلاصه قرار گرفتن در صف مرکز تماس یعنی منتظر بودن و انتظار کشیدن.

آن چه از پیش روی شما می گذرد در مورد صف مرکز تماس (Call Center Queue) است، ما در شرکت هاوش تلاش می کنیم راهنمای خوبی برای تمام کسب و کارهایی باشیم که قصد دارند از خدمات مرکز تماس و امور مربوط به مشتریان استفاده کنند.

صف مرکز تماس چیست؟

معنی "صف بندی" در مراکز تماس
تعریف دقیق صف مرکز تماس این است، مسیر یا جایی که در آن تماس گیرندگان در یک صف قرار می گیرند، در حالی که منتظر صحبت با یک نماینده هستند. بعبارت دیگر، صف تماس جایی است که، مشتریان پس از تکمیل هر گونه درخواست پاسخ صوتی تعاملی، و قبل از این که نماینده مرکز تماس با آن ها صحبت کند، در آن قرار می گیرند.
صف های مرکز تماس (Call Center Queue)، برای اثربخشی مراکز تماس و خدمات به مشتریان نقش اساسی دارند. مراکز تماس از روش‌ ها، ابزارها و شیوه‌ های مختلفی برای کاهش میانگین زمانی که یک تماس‌ گیرنده در صف تماس می ‌گذراند، استفاده می ‌کنند. کمترین میانگین زمان صف تماس، ممکن است منجر به خدمات موثرتر و مشتریان راضی‌ تر ‌شود. بطور اختصار صف بندی در مرکز تماس، یعنی انتظار کشیدن.


صف مرکز تماس چیست؟
در مراکز تماس، صف جایی است که مشتریان بطور مجازی منتظر تعامل با یک نماینده هستند. مشتریانی که ضمن تماس با خدمات مشتری یک مرکز تماس، مجبورند دقایقی را پشت خط بمانند و در آن زمان به موسیقی که پخش می شود گوش دهند. صف ‌های تلفن شناخته‌ شده‌ ترین صف ‌ها هستند، ولی مشتریان با روش ‌ها و کانال‌ های تعاملی دیگر مانند: ایمیل، چت آنلاین یا اپلیکیشن های دیگر، هم چنان می ‌توانند در صف باشند تا زمانی که یک کارشناس برای رسیدگی به آن ها در دسترس قرار بگیرد.
مراکز تماس بسیار فعالانه صف های خود را تماشا می کنند و بر تعداد مشتریان در صف ها و مدت زمانی که در آن جا بوده اند تمرکز می کنند. باید از زمان ‌های زیادی که مشتریان در صف قرار می گیرند، اجتناب کرد، زیرا بر رضایت مشتری تاثیر منفی می‌گذارد. زمان ‌های طولانی در صف، هم چنین باعث افزایش نرخ رها شدن می‌ شود، زیرا مشتریان از انتظار خسته می ‌شوند و ارتباط خود را با شرکت مربوطه قطع می ‌کنند. برخی از این مشتریان ممکن است تماس مجدد نداشته باشند، که این می تواند بمعنای از دست دادن درآمد برای کسب و کارها باشد.
باید در نظر داشت که زمان ‌های صف هرگز صفر نخواهد شد، زیرا این امر مستلزم آن است که بسیاری از نمایندگان بیکار بنشینند و فقط منتظر تماس باشند، که این موضوع یعنی استفاده ناکارآمد ار منابع نیروی کار. برای متعادل کردن رضایت مشتری و کارایی، برخی از مراکز تماس یک هدف دنبال می کنند، مانند این که 80٪ از تماس‌ ها را در عرض 20 ثانیه پاسخ ‌دهند. این موضوع کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که صف ها بطور موثر مدیریت می شوند.

وقتی از صف ‌ها یک برآورد می‌ شود، معمولا به این دلیل است که یا حجم بیش از حد پیش ‌بینی نشده ای روبرو هستند و یا عوامل کافی برای مدیریت حجم وجود ندارد. اگر اولی باشد، مدیریت نیروی کار باید علت را بررسی کند و احتمالا پیش‌ بینی کوتاه‌ مدت خود را تعدیل کند یا شیوه ‌های پیش ‌بینی خود را اصلاح کند. در مورد تعداد ناکافی کارشناسان، تغییر آن ها از صف‌ های «آرام» به صف‌ های شلوغ ‌تر، جایگزین مناسبی است. برای این موضوع راه حل های فنی نیز در نظر گرفته شده است، برخی از سیستم‌ های تلفن های گویا به مشتریان و تماس ‌گیرندگانی که در صف هستند، این گزینه را ارائه می‌ دهند که وقتی یک کارشناس در دسترس قرار می ‌گیرد، با آن ها تماس بگیرند. بسیاری از مشتریان این گزینه را به انتظار طولانی مدت در صف ترجیح می دهند. باید در نظر داشت که استفاده از تلفن های گویا، راه های بهبود تجربه مشتری است.

صف مرکز تماس

مجموعه ای از برنامه های یکپارچه سازی ابری برای کمک به یک شرکت در اجرای عملیات مرکز تماس طراحی شده است، که شامل موارد زیر است:
• مسیریابی (Omnichannel): مدیریت مسیریابی مرکز تماس همه کاناله و تعاملی به عوامل و نیروها قدرت می دهد تا بطور مثبت و سازنده با مشتریان در کانال های دیجیتال و صوتی تعامل داشته باشند. راه حل ها شامل: توزیع کننده تماس خودکار (ACD)، پاسخ صوتی تعاملی (IVR)، پشتیبانی از کانال های تعاملی و شماره گیر خروجی است.
• بهینه سازی نیروی کار: با الهام بخشیدن به خودسازی کارکنان، برای افزایش تجربه مشتری و کاهش اتلاف نیروی کار، راه حل هایی وجود دارد که این راه حل ها شامل: مدیریت نیروی کار (WFM)، مدیریت کیفیت (QM)، مدیریت ضبط و عملکرد (PM) است.
• تجزیه و تحلیل: برای ایجاد پیشرفت و کسب رضایت مشتری می بایست داده ها را تجزیه و تحلیل کرد. برای این منظور راه حل هایی ارائه شده که شامل: تجزیه و تحلیل تعامل، نظرسنجی مشتریان، گزارش دهی و مدیریت عملکرد می باشد.
هم چنین برنامه هایی وجود دارند که شامل یکپارچه ‌سازی‌ های انواع CRM و مدل های مدیریت ارتباط با مشتری از پیش تعریف ‌شده است. این موضوع می ‌تواند تجارب مشتری را برای همه شرکت ‌ها در هر اندازه افزایش دهد.

اهمیت میانگین زمان در صف های مرکز تماس
چرا میانگین زمانی که یک تماس گیرنده در صف می گذراند مهم است؟ دلایل متعددی وجود دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
• رضایت مشتری
هیچ کس دوست ندارد در حالت تعلیق یا در صف انتظار تلفن قرار بگیرد. وقتی کسی تماس می گیرد، خدمات و پاسخ سریع می خواهد. تماس گیرندگان هرچقدر بیشتر در صف بمانند، قطعا نارضایتی بیشتری خواهند داشت. داشتن میانگین زمان صف تماس ضعیف، ساده ترین راه برای کسب امتیاز بسیار پایین در افزایش رضایت مشتری است. مشتریان وقتی زمان انتظارشان زیاد است، ناامید، عصبانی و آزرده می شوند و ممکن است به قطع کامل تماس با شرکت بیانجامد.
• کاهش نرخ ترک تماس
هر چه تماس ‌گیرندگان طولانی ‌تر در صف منتظر بمانند، احتمال قطع تماس آن ها بیشتر است. گاهی ممکن است بعدا دوباره تلاش کنند. در مواقع دیگر، آن ها ممکن است کسب و کار خود را به یک شرکت رقیب ببرند. با کاهش میانگین زمان صرف شده در صف تماس، مراکز تماس می توانند نرخ ترک تماس را کاهش دهند و حجم بیشتری از تماس ها را مدیریت کنند.
• نرخ های وضوح تماس اول
هدف مراکز تماس حل و فصل هرچه بیشتر شکایات، مسائل و پرسش های مشتریان در اولین تماس است. این موضوع نه تنها رضایت مشتری را افزایش می دهد، بلکه به مرکز تماس اجازه می دهد تا حجم بیشتری از تماس ها را پاسخ گو باشد و خدمات برتر ارائه دهد. وقتی مشکلات مشتری فقط در تماس دوم، سوم یا تماس بعدی دیگر حل می ‌شود، نشانه ‌ای از ارائه خدمات ضعیف از طرف مراکز است.

نکات مدیریت صف مرکز تماس
روش‌ هایی وجود دارد که مراکز تماس می ‌توانند برای بهینه‌ سازی خدمات خود و مدیریت موثرتر صف ‌های مرکز تماس (Call Center Queue) از آن استفاده کنند. روش هایی مانند:
• ایجاد یک سیستم تلفن گویا
• تنظیم عملکردهای صف تماس
• توانمندسازی کارشناسان صف های مرکز تماس
• استفاده از نمایندگان در تماس
• تشخیص نیازهای کارکنان
• پیاده سازی یک راه حل نرم افزاری

نتیجه گیری

همان طور که در مقاله هم اشاره شد، صف مرکز تماس (Call Center Queue)، جایی است که مشتریان بطور مجازی منتظر تعامل با یک کارشناس مرکز تماس می شوند. ولی آن چه که اهمیت دارد این است که امروزه بخاطر حجم بالای تماس ها، تماس گیرندگان مدت زمان طولانی تری را در صف قرار می گیرند. کارشناسان و مدیران برای کم کردن صف های طولانی، بهبود و تسریع در پاسخ گویی و جلب و رضایت مشتریان، کانال های تعاملی جدیدی مانند: ایمیل، چت آنلاین و... را به سیستم های تلفن اضافه کردند که این امر تاثیر زیادی در جلب و نظر مشتریان دارد.
 

جهت دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر از محصولات در زیر دیدن نمایید و با کارشناسان شرکت هاوش از طریق دکمه روبرو یا فرم در زیر، در ارتباط باشید

نوشته های مشابه