![صف مرکز تماس (Call Center Queue) چیست؟ 2 laptop icon - blog](https://havosh.ir/wp-content/themes/woodmart/images/lazy.png)
آنچه خواهیم خواند
صف مرکز تماس (Call Center Queue) چیست؟
صف مرکز تماس
برای بسیاری این پرسش پیش میآید که صف مرکز تماس چیست؟ صف مرکز تماس (Call Center Queue)، جایی است که مشتریان بهطور مجازی منتظر تعامل با یک کارشناس مرکز تماس هستند. مشتریانی که برای پیگیری کار خود با مرکز تماس شرکتی که کار دارند تماس میگیرند، و بعد از تماس با قسمت خدمات مشتری درحالی که منتظر پاسخ از طرف یک کارشناس هستند، برای آنها موسیقی پخش میشود، در صف مرکز تماس هستند. بهطور خلاصه قرار گرفتن در صف مرکز تماس یعنی منتظر بودن و انتظار کشیدن.
آنچه از پیشروی شما میگذرد درمورد صف مرکز تماس (Call Center Queue) است، ما در شرکت هاوش تلاش میکنیم راهنمای خوبی برای تمام کسب و کارهایی باشیم که قصد دارند از خدمات مرکز تماس و امور مربوط به مشتریان استفاده کنند.
معنی صف بندی در مراکز تماس
تعریف دقیق صف مرکز تماس این است، مسیر یا جایی که در آن تماس گیرندگان در یک صف قرار میگیرند، درحالی که منتظر صحبت با یک نماینده هستند. بهعبارت دیگر، صف تماس جایی است که، مشتریان پس از تکمیل هرگونه درخواست پاسخ صوتی تعاملی، و قبل از این که نماینده مرکز تماس با آنها صحبت کند، در آن قرار میگیرند.
صف های مرکز تماس (Call Center Queue)، برای اثربخشی مراکز تماس و خدمات به مشتریان نقش اساسی دارند. مراکز تماس از روشها، ابزارها و شیوههای مختلفی برای کاهش میانگین زمانی که یک تماس گیرنده در صف تماس میگذراند، استفاده میکنند. کمترین میانگین زمان صف تماس، ممکن است منجر به خدمات موثرتر و مشتریان راضیتر شود. بهطور اختصار صف بندی در مرکز تماس، یعنی انتظار کشیدن.
![صف مرکز تماس (Call Center Queue) چیست؟ 3 صف مرکز تماس (Call Center Queue)](https://havosh.ir/wp-content/themes/woodmart/images/lazy.png)
صف مرکز تماس چیست؟
در مراکز تماس، صف جایی است که مشتریان بهطور مجازی منتظر تعامل با یک نماینده هستند. مشتریانی که ضمن تماس با خدمات مشتری یک مرکز تماس، مجبورند دقایقی را پشت خط بمانند و در آن زمان به موسیقی که پخش میشود گوش دهند. صفهای تلفن شناختهشده ترین صفها هستند، ولی مشتریان با روشها و کانالهای تعاملی دیگر مانند: ایمیل، چت آنلاین یا اپلیکیشنهای دیگر، همچنان میتوانند در صف باشند تا زمانی که یک کارشناس برای رسیدگی به آنها در دسترس قرار بگیرد.
مراکز تماس بسیار فعالانه صفهای خود را تماشا میکنند و بر تعداد مشتریان در صفها و مدت زمانی که در آنجا بودهاند تمرکز میکنند. باید از زمانهای زیادی که مشتریان در صف قرار میگیرند، اجتناب کرد، زیرا بر رضایت مشتری تاثیر منفی میگذارد. زمانهای طولانی در صف، همچنین باعث افزایش نرخ رها شدن میشود، زیرا مشتریان از انتظار خسته میشوند و ارتباط خود را با شرکت مربوطه قطع میکنند. برخی از این مشتریان ممکن است تماس مجدد نداشته باشند، که این میتواند بهمعنای از دست دادن درآمد برای کسب و کارها باشد.
باید در نظر داشت که زمانهای صف هرگز صفر نخواهد شد، زیرا این امر مستلزم آن است که بسیاری از نمایندگان بیکار بنشینند و فقط منتظر تماس باشند، که این موضوع یعنی استفاده ناکارآمد از منابع نیروی کار. برای متعادل کردن رضایت مشتری و کارایی، برخی از مراکز تماس یک هدف دنبال میکنند، مانند این که ۸۰٪ از تماسها را در عرض ۲۰ ثانیه پاسخ دهند. این موضوع کمک میکند تا اطمینان حاصل شود که صفها بهطور موثر مدیریت میشوند.
وقتی از صفها یک برآورد میشود، معمولا به این دلیل است که یا حجم بیش از حد پیش بینی نشدهای روبرو هستند و یا عوامل کافی برای مدیریت حجم وجود ندارد. اگر اولی باشد، مدیریت نیروی کار باید علت را بررسی کند و احتمالا پیشبینی کوتاه مدت خود را تعدیل کند یا شیوههای پیش بینی خود را اصلاح کند. درمورد تعداد ناکافی کارشناسان، تغییر آنها از صفهای «آرام» به صفهای شلوغتر، جایگزین مناسبی است. برای این موضوع راه حلهای فنی نیز در نظر گرفته شده است، برخی از سیستمهای تلفنهای گویا به مشتریان و تماس گیرندگانی که در صف هستند، این گزینه را ارائه میدهند که وقتی یک کارشناس در دسترس قرار میگیرد، با آنها تماس بگیرند. بسیاری از مشتریان این گزینه را به انتظار طولانی مدت در صف ترجیح میدهند. باید در نظر داشت که استفاده از تلفن های گویا، راههای بهبود تجربه مشتری است.
صف در مرکز تماس
مجموعهای از برنامههای یکپارچه سازی ابری برای کمک به یک شرکت در اجرای عملیات مرکز تماس طراحی شده است، که شامل موارد زیر است:
• مسیریابی (Omnichannel): مدیریت مسیریابی مرکز تماس همه کاناله و تعاملی به عوامل و نیروها قدرت میدهد تا بهطور مثبت و سازنده با مشتریان در کانالهای دیجیتال و صوتی تعامل داشته باشند. راهحلها شامل: توزیع کننده تماس خودکار (ACD)، پاسخ صوتی تعاملی (IVR)، پشتیبانی از کانالهای تعاملی و شمارهگیر خروجی است.
• بهینه سازی نیروی کار: با الهام بخشیدن به خودسازی کارکنان، برای افزایش تجربه مشتری و کاهش اتلاف نیروی کار، راهحلهایی وجود دارد که این راهحلها شامل: مدیریت نیروی کار (WFM)، مدیریت کیفیت (QM)، مدیریت ضبط و عملکرد (PM) است.
• تجزیه و تحلیل: برای ایجاد پیشرفت و کسب رضایت مشتری میبایست دادهها را تجزیه و تحلیل کرد.
برای این منظور راهحلهایی ارائه شده که شامل: تجزیه و تحلیل تعامل، نظرسنجی مشتریان، گزارشدهی و مدیریت عملکرد میباشد.
همچنین برنامههایی وجود دارند که شامل یکپارچه سازیهای انواع CRM و مدل های مدیریت ارتباط با مشتری از پیش تعریف شده است. این موضوع میتواند تجارب مشتری را برای همه شرکتها در هر اندازه افزایش دهد.
اهمیت میانگین زمان در صف های مرکز تماس
چرا میانگین زمانی که یک تماس گیرنده در صف میگذراند مهم است؟ دلایل متعددی وجود دارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.
• رضایت مشتری
هیچ کس دوست ندارد در حالت تعلیق یا در صف انتظار تلفن قرار بگیرد. وقتی کسی تماس میگیرد، خدمات و پاسخ سریع میخواهد. تماس گیرندگان هرچقدر بیشتر در صف بمانند، قطعا نارضایتی بیشتری خواهند داشت. داشتن میانگین زمان صف تماس ضعیف، سادهترین راه برای کسب امتیاز بسیار پایین در افزایش رضایت مشتری است. مشتریان وقتی زمان انتظارشان زیاد است، نا امید، عصبانی و آزرده میشوند و ممکن است به قطع کامل تماس با شرکت بیانجامد.
• کاهش نرخ ترک تماس
هر چه تماس گیرندگان طولانیتر در صف منتظر بمانند، احتمال قطع تماس آنها بیشتر است. گاهی ممکن است بعدا دوباره تلاش کنند. در مواقع دیگر، آنها ممکن است کسب و کار خود را به یک شرکت رقیب ببرند. با کاهش میانگین زمان صرف شده در صف تماس، مراکز تماس میتوانند نرخ ترک تماس را کاهش دهند و حجم بیشتری از تماسها را مدیریت کنند.
• نرخ های وضوح تماس اول
هدف مراکز تماس حل و فصل هرچه بیشتر شکایات، مسائل و پرسشهای مشتریان در اولین تماس است. این موضوع نه تنها رضایت مشتری را افزایش میدهد، بلکه به مرکز تماس اجازه میدهد تا حجم بیشتری از تماسها را پاسخگو باشد و خدمات برتر ارائه دهد. وقتی مشکلات مشتری فقط در تماس دوم، سوم یا تماس بعدی دیگر حل میشود، نشانهای از ارائه خدمات ضعیف از طرف مراکز است.
مدیریت صف مرکز تماس
روشهایی وجود دارد که مراکز تماس میتوانند برای بهینه سازی خدمات خود و مدیریت موثرتر صف های مرکز تماس (Call Center Queue) از آن استفاده کنند. روشهایی مانند:
• ایجاد یک سیستم تلفن گویا
• تنظیم عملکردهای صف تماس
• توانمندسازی کارشناسان صفهای مرکز تماس
• استفاده از نمایندگان در تماس
• تشخیص نیازهای کارکنان
• پیادهسازی یک راه حل نرم افزاری