آنچه خواهیم خواند
سیستم اطلاعات مشتری (CIS) چیست؟
سیستم اطلاعات مشتری
CIS چیست؟ CIS (Customer Information System) یا سیستم اطلاعات مشتری، سیستمی است که توسط یک سازمان برای کمک به کارکنان و بهمنظور بدست آوردن اطلاعات مشتری استفاده میشود. رضایت مشتریان از سیستم، منجر به بهبود بهرهوری عملکرد کارکنان و کارشناسان میشود و به آنها اجازه میدهد تا بهطور کامل از سیستم استفاده کنند.
آنچه از پیش روی شما میگذرد درمورد " CIS چیست؟ " است، ما در شرکت هاوش تلاش میکنیم راهنمای خوبی برای تمام کسب و کارهایی باشیم که قصد دارند از خدمات مرکز تماس و امور مربوط به مشتریان استفاده کنند.
CIS چیست؟
سیستم های اطلاعات مشتری یا CIS، نوع جدیدی از سیستمهای اطلاعاتی است که چندین سال است جایگزین سیستمهای سنتی شدند و خدمات بهتر و متنوعتری را به مشتریان ارائه میدهند. خدمات معمولا شامل مبادله مبنی بر بهبود کیفیت و بهرهوری خدمات است.
مدیریت اطلاعات مشتری
طی سالهای گذشته و با ورود تکنولوژی و فناوری به صنعت، تغییرات عمدهای در این عرصه بوجود آمده است. این تغییرات در همه قسمتها مانند مرکز تماس، فروش و... مشهود است. این موضوع باعث شد تا در بحث فروش و بازاریابی تحولاتی ایجاد شود و عملکرد تیمهای فروش و نوع تعامل آنها مشتریان تغییر کند. باید اذعان داشت که برای پیشرفت و رشد در این قسمت، تیمهای فروش به یک دید کامل از تمام اطلاعات مشتری نیاز دارند تا مدیریت ارتباط با مشتری را بهبود بخشند. فروشندگان برتر کسانی هستند که با دسترسی به تمام دادههای مشتری، از جمله تراکنشها، ارتباطات خارجی و تاریخچه خرید، راههای جدیدی را برای افزایش فروش پیدا میکنند. این بهمعنای فراتر رفتن از سیستمهای سنتی مدیریت ارتباط با مشتری (انواع CRM) است که تنها دادههای ساختار یافته را ارائه میدهد.
آشنایی با سیستم اطلاعات مشتری
یک سیستم اطلاعات مشتری تمام دادهای مربوط به مشتری را ذخیره میکند و امکان دسترسی به آنها را برای کارشناسان فراهم میکند. این سیستم، محتوا و اسناد مربوط به مشتریان را به پایگاه داده مشتریان مانند CRM پیوند میدهد. با دسترسی آسان به اطلاعات مشتری از طریق یک سیستم بصری، سازمانها میتوانند به تیمهای فروش کمک کنند تا هم سریع تر بفروشند و هم به بهرهوری برسند.
پلتفرمهای مدیریت محتوا با ابزارهای مورد استفاده تیمهای فروش ادغام میشوند، این نوع اتصال به انتقال سریع و کارآمد اطلاعات به مشتریان کمک میکند.
مدیریت مشتری
چرا سیستم اطلاعات مشتری مهم است؟
سیستم های اطلاعات مشتری میتواند اطلاعاتی را درمورد مصرف کننده جمعآوری و آنرا در اختیار تیمهای فروش قرار دهد تا هم نیازهای موجود و هم نیازهای آینده مشتریان را بررسی کنند.
چگونه سیستم های اطلاعاتی مدیریت، ارتباط با مشتری را تسهیل میکنند؟
سیستم های اطلاعاتی مدیریت ارتباط با مشتری، دسترسی به دادههای حاوی اطلاعات مشتریان در CRM را از سایر سیستمهای اطلاعاتی مانند: مدیریت محتوا یا ذخیره سازی فایل مشتریان آسان میکند.
مدیریت محتوا یا پلت فرم اطلاعات مشتری با در اختیار قرار دادن اطلاعات مشتری به کارشناسان، میتواند زمان و تلاش تیمهای فروش برای جستجوی اطلاعات بیشتر مشتریان بهمنظور تعامل با آنها را کاهش دهد.
یک دیدگاه تلفیقی و کامل از مشتری، فروش را بالاتر برده و باعث ایجاد بینش و شناخت بیشتری نسبت به آنها میشوند. این موضوع باعث ایجاد روابط بهتر با مشتریان شده و به وفاداری بیشتر مشتری کمک میکند.
چگونگی کشف مشتریان جدید
برای حفظ کامل مشتری، سازمانها و شرکتها باید تمام ارتباطات ورودی و خروجی با مشتری را در نظر بگیرند و سیستمهایی را اعمال کنند تا اطمینان حاصل کنند که کارشناسان میتوانند به آسانی به اطلاعات مشتری دسترسی داشته باشند.
پلتفرمهای اطلاعات مشتری به تیمهای فروش یک دید کامل و قابل اعتماد از مشتری ارائه میدهند، از جمله تعاملات، سابقه خرید و حتی شکایاتی که در گذشته توسط آنان صورت گرفته است. این موضوع باعث بهبود عملکرد و ارتباط مثبت با مشتری میشود.
سازمانها همچنین میتوانند از طریق بهبود خدمات مشتریان با هوش مصنوعی، ورود مشتریان را ضبط کرده و اطمینان حاصل کنند که به خواستههای مشتری به سرعت و بهطور پی در پی گوش داده میشود.
اطلاعات مشتری
عملیات فروش چگونه مدیریت محتوای بهتری را پیادهسازی میکند؟
عملیات فروش نقش کلیدی در ارائه اطلاعات به مشتریان خود دارد. اطلاعات و محتوای مربوط به مشتری اغلب در سیستمها و بخشهای مختلف پراکنده است. عملیات فروش باید راه را برای اتصال این اطلاعات با توجه به سوابق مشتری در داخل CRM، هدایت کند.
سازمانها باید زیر ساخت یکپارچهای را فراهم کنند که بهرهوری را از طریق افراد، محتوا و سیستمهای مرتبطتر هدایت کند و یک دید کامل از مشتری را به تیمهای فروش ارائه دهد. با خودکارسازی وظایف تکراری، تیم های فروش میتوانند ارزش قابل توجهی را به سیستمهای CRM خود از طریق مدیریت محتوای بهبود یافته و بهمنظور بهبود تعامل با مشتری اضافه کنند.
مزایای داشتن مدیریت یکپارچه اطلاعات مشتری چیست؟
متخصصان فروش، تعامل با مشتری را در سیستم های CRM ضبط، مدیریت و پیگیری میکنند و از طریق قراردادها، نامههای پیشنهادی، قیمتها و فاکتورها، زمینه را برای تعامل بهتر با مشتری فراهم میکند. اگر به هر دلیلی تیمهای فروش نتوانند به دادههای مشتریان دسترسی داشته باشند، فرصتهای درآمد جدیدی را از دست میدهند.
پلتفرم مدیریت محتوا با ابزارهای CRM و بهمنظور فروش بیشتر به سازمانها کمک میکند تا:
• با کمک به تیمهای فروش برای پاسخگویی سریع به نیازهای مشتری، رضایت مشتری را افزایش (راهکار های افزایش رضایت مشتری) دهند.
• با دسترسی داشتن به اطلاعات و حساب مشتریان، چرخه فروش کوتاه را افزایش داده و باعث سرعت در معاملهها میشود.
• شرکتها میبایست به تیمهای فروش کمک کنند تا زمان کمتری را برای بهدست آوردن اطلاعات مربوط به حساب مشتریان صرف کنند.
نتیجه گیری
همانطور که در بالا گفته شد، سیستم اطلاعات مشتری یا CIS به سیستمی میگویند که اطلاعات مشتریان را در اختیار تیم فروش قرار میدهد. بنابراین رضایت داشتن مشتریان از چگونگی عملکرد کارمندان و کارشناسان میتواند باعث بهبود عملکرد آنان شود. ولی آنچه که در این سیستم دارای اهمیت است این است که تفاوت عمده آن با سیستم سنتی مدیریت ارتباط با مشتری یا CRM است که در بالا به آن پرداخته شد.