مقاله ها, تجربه مشتری

تجارت کسب و کار و مصرف کننده

تجارت کسب و کار و مصرف کننده

تجارت کسب و کار و مصرف کننده

تجارت کسب و کار و مصرف کننده و خدمات مشتری

آنچه خواهیم خواند

تجارت کسب و کار و مصرف کننده و خدمات مشتری یکی از مهم­ ترین مباحث شرکت­ ها و سازمان­ های بزرگ است که اگر به درستی به آن رسیدگی نشود خسارات بزرگی برای آنها به بار می­ آورد. باید در نظر داشت بسیاری از شرکت­ ها و سازمان­ های بزرگ علاوه بر تعاملات تجاری گسترده و زیادی که با هم دارند (B2B)، گاهی برای ادامه حیات خود با خرده فروشان نیز مبادلات تجاری انجام می­ دهند که به آن تجارت B2C می­ گویند. مدیران این سازمانها و شرکت ها می­ بایست توجه ویژه­ ای به خدمات مشتری خود داشته باشند، چرا که این قسمت یکی از ارکان مهم همه شرکت­ هاست و در صورتی که شرکت­ ها با فروشندگان خود ارتباط مناسب و تنگاتنگی داشته باشند باعث سودآوری و رونق و البته اعتبار آنها در عرصه­ های مختلف می­ شود.

مقاله پیش روی شما در مورد تجارت کسب و کار و مصرف کننده است، هاوش مفتخر است شما را در ادامه مقاله همراهی کند، باشد که مورد قبول شما خوانندگان عزیز واقع گردد.

تجارت کسب و کار و مصرف کننده و خدمات مشتری

تجارت کسب و کار و مصرف کننده و خدمات مشتری، تجارتی است بین کسب و کار و مصرف کننده که به آن تجارت الکترونیک خرده­ فروشی نیز می­ گویند. این یک مدل کسب و کار است که شامل فروش بین مشاغل آنلاین و مصرف کنندگان می­ شود. تجارت الکترونیک B2C یکی از چهار مدل اصلی تجارت الکترونیک است که سه مدل دیگر شامل: B2B تجارت به تجارت، C2B مصرف کننده به تجارت و C2C مصرف کننده به مصرف کننده می­ شود.

نمونه محبوب تجارت الکترونیک B2C، فروشگاه آمازون است.

فروش تجارت الکترونیک، جدا از فرآیندهای حمل و نقل و تحویل، تقریباً به طور کامل از طریق اینترنت انجام می­ شود. این پلتفرم به فروشندگان و خریداران آزادی انجام معاملات در هر زمان و هر مکانی را مهیا می­ کند. این افزایش سهولت خرید و فروش آنلاین، در مقایسه با فروش سنتی، تجارت الکترونیک B2C را به یکی از سریع­ ترین بخش­ های در حال رشد در اقتصاد جهانی تبدیل کرده است.

آشنایی با تجارت کسب و کار و مصرف کننده

زمانی که در یک تجارت و معامله محصولی را مستقیماً به مشتری خود می­ فروشید، به عنوان مصرف کننده تجاری B2C شناخته می­ شوید. از سوی دیگر، کسب و کار و تجارت B2B به معنای بیزینس دو شرکت و گروه بزرگ است.

در سال 1979 برای اولین بار مایکل آدریچ از تجارت و کسب و کار بین شرکت­ ها و مصرف کنندگان یا B2C نام برد. کسب و کارهای سنتی که مستقیماً با مشتریان در ارتباط بودند، مدل­ های تجارت (B2C) در نظر ­گرفته می­ شدند. اما اینترنت چشم انداز فعالیت بسیاری از تجارت­ و بیزینس­ ها را تغییر داد. ظهور تجارت الکترونیک به عموم مردم کمک کرد تا با کمک مجازی سازی فروشگاه ها خدمات آنلاین بسازند و مستقیماً آنها را با طیف وسیعی از خریداران مرتبط کند.

انواع خدمات مشتری B2C

دامنه کسب و کار B2C گسترده است. پنج نوع کسب و کار B2C وجود دارد که به میلیون­ ها مشتری خدمات ارائه می­ دهد. انواع خدمات مشتری B2C به قرار زیر است:

  • فروشندگان مستقیم

اولین مورد از خدمات مشتری B2C، فروشندگان مستقیم است، فروشندگانی که کالایی را بدون واسطه و مستقیماً به خریداران عرضه می­ کنند. فروشندگان مستقیم نوع اولیه B2C هستند. این کسب و کارهای کوچک از فروشگاه ­های آفلاین یا آنلاین برای ارتباط مستقیم با مشتریان استفاده می­ کنند. مثل: فروشگاه های محلی، فروشگاه های Shopify، یا فروشندگان eBay.

  • واسطه­ های آنلاین

در واسطه­ های آنلاین، محصولی رد و بدل نمی­ شود و یا چیزی به طور مستقل فروخته نمی­ شود، اما فروشندگان را به خریداران مرتبط می­ کند و به عنوان واسطه کار می­ کنند.

  • مبتنی بر تبلیغات

این مدل کسب و کار و تجارت یعنی شرکت­ هایی که فعالیتشان مبتنی بر محتواست. بطور مثال کسب و کارها و تجارتی که برای کسب درآمد از تجارت خود، از طریق تبلیغات، گاهی اوقات هم از طریق اشتراک یا به عنوان  واسطه­ های آنلاین برای دیگران استفاده می­ کنند.

  • جامعه محور

شبکه­ های رسانه­ های اجتماعی بیشتر از مدل­ های مبتنی بر جامعه از انواع خدمات مشتری B2C استفاده می­ کنند. در اینجا اکثر شرکت­ ها به کاربران یک پلتفرم رایگان ارائه می­ دهند، چرا که به مشتریان خود ارزش قائل هستند و البته راههایی نیز برای مدیریت ارتباط با مشتریان به کسب و کارها می­ فروشند.

امروزه اکثر کسب و کارهای متوسط و بزرگ از این پلتفرم­ ها برای ارتباط با مشتریان خود، جذب کاربران جدید و تبلیغ برندهای خود در پایگاه مشتریان استفاده می­ کند. مثل: تویتر، فیسبوک، لینکدین و... شرکت­ هایی مبتنی بر B2C هستند.

  • بر مبنای کارمزد

آخرین مورد از خدمات مشتری B2C، موضوع بر مبنای کارمزد است. در این مدل کسب و کار، شرکت­ ها برخی از خدمات یا محصولات رایگان را برای استفاده از خدمات ممتاز خود به کاربران ارائه می­ دهند. شرکت­ هایی مثل: Netflix، Disneyو...

نتیجه گیری

همان طور که پیش از این گفته شد، تجارت کسب و کار و مصرف کننده و خدمات مشتری یکی از مهم­ ترین مباحث و کارکرد شرکت­ ها و سازمان­ های بزرگ هستند که اگر به درستی به آن رسیدگی نشود خسارات بزرگی برای آنها به بار می­ آورد. باید در نظر داشت بسیاری از شرکت­ ها و سازمان های بزرگ علاوه بر تعاملات تجاری گسترده و زیادی که با هم دارند (B2B) گاهی برای ادامه حیات با فروشندگان مبادلات تجاری نیز برقرار می­ کنند که به آن تجارت الکترونیک B2C می­ گویند. مدیران این کسب و کارها می­ بایست توجه ویژه­ ای به خدمات مشتری B2C خود داشته باشند، چرا که این قسمت یکی از ارکان مهم همه شرکت­ هاست و در صورتی که آنها با فروشندگان خود ارتباط مناسب و تنگاتنگی داشته باشند باعث سودآوری و رونق و البته اعتبارشان در عرصه­ های مختلف می­ شود.

بنابراین مدیران و رهبران شرکت­ های وابسته به تجارت کسب و کار و مصرف کننده می­ بایست تمام تلاش خود را به کار بندند تا با مدیریت ارتباط با مشتری مداوم و مستمر با مشتریان، هم بازار فروش خود را تثبیت کنند و هم باعث رشد آنها شوند. 

 


منتشر شده در تاریخ : 1401.12.15
نویسنده :‌ سمیرا بهزادی

جهت دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر از محصولات در زیر دیدن نمایید و با کارشناسان شرکت هاوش از طریق دکمه روبرو در ارتباط باشید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید