
آنچه خواهیم خواند
سیپ ترانک چیست
سیپ ترانک چیست، چه مزایا و فوایدی دارد. سیپ (SIP) راهی است که به شما اجازه میدهد که به تماسهای IP یا همان انتقال صدا در بستر شبکه، دست پیدا کنید. Sip trunk یک فناوری صدا از طریق پروتکل اینترنت و تلفن تحت شبکه (VoIP) و سرویس رسانه جریانی مبتنیبر پروتکل شروع جلسه SIP است که بهوسیله آن ارائه دهندگان خدمات تلفن اینترنتی (ITSP) خدمات تلفنی و ارتباطات یکپارچه را به مشتریان مجهز به SIP ارائه میکنند.
آنچه از پیش روی شما میگذرد در مورد سیپ ترانک چیست است، ما در شرکت هاوش تلاش میکنیم راهنمای خوبی برای تمام کسب و کارهایی باشیم که قصد دارند از خدمات مرکز تماس و امور مربوط به مشتریان استفاده کنند.
SIP Trunk
ملاحظات پیاده سازی هوش مصنوعی در مرکز تماس
اگر بخواهیم سادهترین تعریف را داشته باشیم باید بگوییم SIP Trunk یا ترانک SIP، یک لینک ارتباطی مبتنیبر پروتکل SIP (پروتکل اس آی پی که میان ایرانیها با نام سیپ رایج است) میان دو مرکز تلفن است. این دو مرکز تلفن میتوانند مراکز تلفن خصوصی یک سازمان یا شرکت باشند و یا این که یکی از آنها مرکز تلفن مخابراتی و دیگری مرکز تلفن یک سازمان یا شرکت باشد.
SIP Trunk یا ترانک SIP میتواند انتقال دهندهی صدا، تصویر، کنفرانس صوتی یا تصویری یا حتی برقرار کنندهی ارتباط میان برنامههای کاربردی نیز باشد.
برای برقراری یک SIP Trunk یا سیپ ترانک بایستی مرکز تلفنهای طرفین این ارتباط، قابلیت پشتیبانی از پروتکل SIP را داشته باشند.
بهطور عمومی به مرکز تلفن خصوصی (آنچه صاحبان کسب و کارها در سازمان خود برای توزیع تماسها یا استفادهی اشتراکی از منابع مخابراتی استفاده میکنند) PBX و چنانچه قابلیت پشتیبانی از پروتکلهای مبتنیبر IP را داشته باشد IP-PBX گفته میشود. (بهیاد داشته باشید که مراکز تلفن سانترال نیز همان PBX هستند)
سیپ ترانک
مرکز تلفن عمومی یا ارائه دهندهی خدمات مخابرات نیز PSTN و خدمات تلفن مبتنی بر شبکه یا اینترنت را نیز ITSP مینامند.
با گسترش شبکههای کامپیوتری در کشور و همچنین سهولت در راه اندازی SIP Trunk یا ترانک SIP که البته همواره با هزینههای بسیار پایینتری نسبت به خطوط سنتی مخابراتی همراه میباشند، شرکت مخابرات ایران یا شرکتهای مخابرات استانها اقدام به واگذاری خطوط مخابراتی مبتنیبر SIP Trunk یا سیپ ترانک نمودهاند و در کنار آن ارائه خطوط E1 یا PRI که سالها رایج بوده و البته هزینههای بسیاری را به مخابرات و کاربر تحمیل مینمود، رو به کاهش است. به همین روی شرکت مخابرات ضمن ارائهی خدمات بهتر و سریعتر، خطوط SIP Trunk یا ترانک SIP را به مشتریان تجاری خود پیشنهاد میدهد.
خطوط SIP Trunk یا ترانک SIP مشابه خطوط E1 یا PRI شامل چندین کانال ارتباطی هم زمان میباشند که البته محدودیت E1 که شامل ۳۰ خط هم زمان است را ندارند و میتوانند بیش از این تعداد کانال را نیز دارا باشند.
کاهش هزینههای خرید و راه اندازی، سهولت در مراحل تحویل و البته کاهش تعرفههای مخابراتی باعث شده است که صاحبان مشاغل روی به خرید اشتراک SIP Trunk یا ترانک SIP آورده و ارتباطهای سازمان خود را گسترش و بهبود بخشند.
حال شاید برای برخی از صاحبان کسب و کارها این پرسش پیش آید که برای در اختیار داشتن چنین امکاناتی چه اقدامهایی بایستی انجام دهند؟

سیپ ترانک چیست؟
پاسخ به پرسش بالا دو بخش دارد:
بخش اول مربوط به در اختیار گرفتن اشتراک این خطوط است که باید به سایت رسمی مخابرات مراجعه نموده و نسبت به ثبت درخواست خود اقدام نمایند و یا این که به مرکز مخابراتی منطقه خود مراجعه نمایند.
بخش دوم مربوط به تامین تجهیزات لازم در سازمان ایشان میباشد که باید به شرکتهای ارائه دهندهی مراکز تلفن مبتنی بر IP یا IP-PBX مراجعه نمایند.
در همین راستا به اطلاع میرساند شرکت هاوش با نزدیک به دو دهه پیشینهی حضور در بازار فنآوری اطلاعات و ارتباطات و بهعنوان متولی و معتبرترین ارائه دهندهی راه کارها و محصولات شرکت AVAYA در ایران، افتخار دارد تا از نخستین مرحلهی تصمیمگیری تا راه اندازی مرکز تلفن مبتنی بر IP یا IP-PBX با معتبرترین برند جهانی (AVAYA) که بیش از ۱۰۰ سال سابقه داشته و بالغبر ۶۰% از سهم بازار را در اختیار دارد ارائه دهندهی خدماتی شایسته به مدیران کسب و کارها باشد، ما در این راه با سالها حضور و افتخار ارائهی خدمات به صدها سازمان و شرکت، با در اختیار داشتن کارشناسان زبده و راه کارهای ایده آل و مقرون بهصرفه در خدمت صاحبان مشاغل هستیم.
مزایای سیپ ترانک
باید در نظر داشت که با ادامه رشد برنامههای کاربردی مبتنیبر ابر، سازمانهای بیشتری بهدنبال کارایی هستند. در بالا بهطور اختصار با مفهوم سیپ ترانک آشنا شدیم، در ادامه به مزایای آن میپردازیم.
- مدیریت هزینهها
شرکتها میتوانند بهجای اجرای شبکههای صوتی و دادهای جداگانه، تمام عملیات و هزینهها را در یک شبکه مبتنیبر IP که همه قابلیتهای صدا و داده را مدیریت میکند، ادغام کنند.
- حذف PRI
ترانک SIP نیاز به خرید PRI (واسطهای نرخ اولیه) یا دروازههای محلی PSTN را از بین میبرد که این امر به کاهش هزینههای تلفن کمک میکند. گسترش سیستم از طریق IP بسیار سادهتر و کم هزینهتر است. با توجه به اینکه SIP Trunk مستقیما به ارائه دهنده خدمات تلفن اینترنتی انتخابی متصل میشود، نیازی به پرداخت هزینههای اشتراک نیست.- افزایش تماسهای محلی
همه تماسها بر اساس محلی و بین شهری رتبهبندی میشوند، اما اگر شرکتی از سیستم PBX با ترانک SIP استفاده کند، آنها را میتوان به راحتی بدون نیاز به پرداخت هزینه برای تماسهای بین المللی بهم متصل کرد.
- کاهش شمارههای رایگان
بهجای ارائه شمارههای استاندارد شده رایگان که اغلب با شرکتهای بزرگ فاقد حضور محلی مرتبط هستند، ارائه دهندگان SIP trunk میتوانند شمارهها را با کدهای منطقه تنظیم کنند. هر تماسی که با این شمارههای سفارشی شده برقرار میشود را میتوان بهصورت محلی قطع و از طریق اینترنت به مرکز تماس یا دفتر مرکزی شرکت ارسال کرد.
- ارتباطات یکپارچه
با حذف نیاز به اتصالات صوتی و داده جداگانه، SIP Trunk فرصتی را برای مشاغل ایجاد میکند تا یک سیستم UC مبتنیبر IP ایجاد کنند. این میتواند صدا، داده، پیامرسانی فوری و سایر برنامههای مبتنیبر ابر را گرد هم بیاورد و تضمین کند که ارتباطات غیر واقعی میتواند بهراحتی در یک پلتفرم انجام شود.
- افزایش بهرهوری
SIP ترانک به کارمندان در مکانهای مختلف اجازه میدهد تا بهراحتی با یکدیگر تماس بگیرند. ارتباط یکپارچه بین چندین مرکز باعث میشود، کارمندان از راه دور با هم ارتباط برقرار کرده و اطمینان حاصل کنند که پروژهها در زمان و وقت مناسب انجام میپذیرند. علاوهبر این، سیپ ترانک یک سرویس برون سپاری در مراکز تماس است.
- مقیاس پذیری
همانطور که مشخص کردیم، SIP ترانک به اتصال از طریق اینترنت متکی است. این بدان معنی است که خطوط و خدمات را میتوان بهراحتی اضافه یا تغییر داد. برخلاف خطوط سنتی POTS و PRI، SIP به شرکتها این امکان را میدهد که فقط به خطوط مورد نیاز خود بپردازند، بنابراین نیازی به خرید خطوط اضافی برای آمادهسازی زمانهای اوج مصرف موقت نیست.
- قابلیت اطمینان
در صورت خرابی سیستم یا قطع برق محلی، ارائه دهندگان SIP trunk میتوانند بهطور خودکار خدمات را به مکانهای دیگر، تلفنهای همراه یا هر کجا که مایل هستند تغییر مسیر دهند.
- تجربه کاربری
کارمندان از یک رابط کاربری ساده بهره میبرند که به آنها این امکان را میدهد که بهراحتی تماسها را چه داخلی و چه خارجی دریافت کنند. بهطور مشابه، کسب و کارها میتوانند بدون این که متحمل هزینههای سرمایهای قابل توجهی شوند، افزایش یا کاهش پیدا کنند. این بدان معنی است که صرف نظر از اندازه کسب و کار فعلی،SIP Trunk میتواند راهی آسان برای مدیریت خدمات تلفن باشد.
نتیجه گیری
سیستم سیپ ترانک (SIP Trunk)، بهعنوان یکی از اصلیترین اجزای ارتباطی در شبکههای تلفنی، در حال حاضر بسیار پرکاربرد است و در بسیاری از سازمانها و کسب و کارها بهکار میرود. این سیستم امکان ارتباط بین دستگاههای تلفنی و شبکههای دیگر را فراهم میکند و باعث کاهش هزینههای ارتباطی برای کاربران میشود. همچنین، استفاده از این سیستم، امکان برقراری تماس با دستگاههای تلفنی دیگر، از جمله تلفنهای همراه، را فراهم میکند. در آخر باید اذعان داشت که استفاده از سیستم سیپ ترانک، بهعنوان یکی از بهترین راههای ارتباطی در شبکههای تلفنی، بسیار مفید است.