مقاله ها, راه حل ها, مرکز تماس

دورکاری

دورکاری

دورکاری

آن چه خواهیم خواند

دورکاری یا (telecommuting) به کارمندانی اطلاق می ‌شود که از خانه ‌های خود یا سایر مکان‌ هایی غیر از محل کار، فعالیت می ‌کنند و از طریق پلتفرم‌ های آنلاین با همکاران خود در ارتباط هستند. در حالی که برخی بصورت تمام وقت از راه دور کار می کنند، برخی دیگر این کار را در روزها یا مناسبت های خاصی انجام می دهند.

آن چه از پیش روی شما می گذرد در مورد دورکاری است، ما در شرکت هاوش تلاش می کنیم راهنمای خوبی برای تمام کسب و کارهایی باشیم که قصد دارند از خدمات مرکز تماس و امور مربوط به مشتریان استفاده کنند.   

 

دورکاری چیست؟

دورکاری در سازمان ها یعنی زمانی که به کارمند اجازه می‌ دهد تا با استفاده از ابزارهای مخابراتی مانند ایمیل، پیام‌ رسان های مختلف، تلفن، چت و برنامه ‌های ویدئویی، وظایف کاری خود را از خارج از محل کار انجام دهد. رشد فراگیر اینترنت، همراه با پیشرفت در ارتباطات یکپارچه، هوش مصنوعی و رباتیک، انجام بسیاری از وظایف مرتبط با کار را در خارج از محل کار عادی آسان تر از همیشه کرده است. کارشناسان و کارمندان با استفاده از دانشی که دارند برای کار از خانه یا سایر مکان های دور مناسب هستند. اما مشاغلی که نیاز به تعامل چهره به چهره با مشتریان دارند – مانند مشاغل مراقبت شخصی یا مشاغلی که نیاز به عملکرد فیزیکی تجهیزات ویژه دارند – برای دورکاری ایده آل نیستند. هنگامی که کارمندان بیشتر از اینکه بطور فیزیکی به دفتر مراجعه کنند به محل کار رفت و آمد می کنند، به آنها کارمندان دورکار گفته می شود. این تمایز می تواند در برخی از کشورها مهم باشد زیرا کلمه remote به این معنی است که کارمند خارج از فاصله ای معقول از کارفرمای خود زندگی می کند و می تواند مشمول الزامات مالیاتی و قانونی متفاوتی باشد.

انواع دورکاری

بسته به نیاز یک شرکت، کارفرمایان به روش های مختلفی به دورکاری می پردازند.

موارد زیر رایج ترین انواع گزینه های دورکاری هستند:

  • دورکاری تمام وقت یا معمولی: این ترتیب به یک کارمندان اجازه می‌ دهد هر روز کاری برنامه ‌ریزی ‌شده را در یک دفتر خانه یا مکان‌ های دورافتاده دیگری مانند کافی‌شاپ کار کند. در حالی که آن ها ممکن است گهگاه به دفتر بیایند، کل کار آن ها از راه دور تکمیل می شود. دورکاری تمام وقت برای کارمندانی که به حداقل نظارت نیاز دارند، اتصال به اینترنت پایدار دارند و از هر مکانی راحت با ابزارهای کار مجازی کار می کنند ایده آل است.
  • دورکاری پاره وقت: کارمندانی که این گزینه ترکیبی را انتخاب می کنند زمان خود را بین کار در خانه و دفتر شرکت تقسیم می کنند. بعنوان مثال، یک کارمند ممکن است سه روز از خانه کار کند و دو روز باقی مانده را به دفتر بیاید.
  • ترتیب موقت یا ویژه دورکاری: این نوع دورکاری مستلزم کار از راه دور برای مدت کوتاهی است، مانند یک دوره طولانی آب و هوا، یک بلای طبیعی یا در حین بهبودی از یک بیماری.
  • دورکاری آزاد: این نوع دورکاری بیشتر توسط فریلنسرها یا پیمانکاران مستقل انجام می شود که کارمند تمام وقت یک شرکت نیستند.

 

مزایای دورکاری

مزایای زیادی برای دورکاری وجود دارد که از جمله ی آن ها می توان به موردهای زیر اشاره کرد:

به کارکنان در ساعات کار و محل کار خود آزادی بیش تری می دهد و همین امر انعطاف پذیری بیش تری را برای کارکنان در حفظ تعادل میان کار و تعهدهای شخصی مانند انتخاب مدرسه یا مراقبت از یک عضو بیمار خانواده می دهد.

بطور کلی کار کردن از خانه بعلت حضور در محیط تحت مسئولیت کارکنان حواس پرتی کمتری را بهمراه دارد.

کاهش زمان رفت و آمد خود عامل مهمی است که البته باید به آن صرفه جویی اقتصادی را هم اضافه کرد.

دورکاری هم چنین مزایای زیادی را هم برای کارفرمایان بهمراه خواهد داشت. بطور کلی اجازه دادن به کارکنان برای دورکاری، آن ها را برای سازمان مفید تر می سازد و این به شرکت سود می رساند. به احتمال خیلی زیاد، کارکنان با دورکاری شاد تر خواهند بود و در نتیجه بیش تر در کنار شرکت می مانند. دورکاری یا Telecommuting باعث صرفه جویی در هزینه های اداره شرکت ها خواهد بود.

  • بهره وری بالاتر: با برنامه ‌ای انعطاف ‌پذیرتر، حواس ‌پرتی ‌های کمتر در محل کار و عدم پرداختن به حمل ‌و نقل، کارگران دورکار می ‌توانند بهره وری کار را بالا ببرند.
  • افزایش وفاداری و استقلال: دورکاری وفاداری کارکنان را افزایش می دهد، زیرا کارمندان احساس می کنند بیشتر مورد اعتماد کارفرمایان خود قرار می گیرند، که منجر به بهبود نرخ حفظ کارمندان می شود. همچنین به کارمندان احساس استقلال می دهد، زیرا به دلیل زمان اضافی که با رفت و آمد نکردن به محل کار صرفه جویی می کنند، بهتر می توانند سایر علایق را در زندگی متعادل کنند.
  • تعادل زندگی کاری: کارمندانی که از راه دور کار می کنند می توانند به تعادل بین کار و زندگی دست یابند، زیرا مجبور نیستند قرار ملاقات ها و سایر رویدادهای مهم زندگی را منحصرا قبل یا بعد از ساعت کاری برنامه ریزی کنند زیرا هیچ رفت و آمدی در کار نیست.
  • تاثیر مثبت بر محیط زیست: دورکاری همچنین به نفع کره زمین است. کارگران کمتری که سفر می کنند به معنای انتشار کمتر دی اکسید کربن است. بر اساس تحقیقات انجام شده در سال 2019، افراد دور کار فقط 50 درصد از مواقع از راه دور کار می‌ کنند و این معادل حذف کل نیروی کار از جاده خواهد بود. به این دلیل است که طبق مرکز راه حل های آب و هوا و انرژی، 29 درصد از انتشار گازهای گلخانه ای در ایالات متحده از بخش های حمل و نقل منشاء می گیرد.
  • صرفه جویی در هزینه: دورکاری همچنین می تواند تاثیر مثبتی بر امور مالی هم برای کارفرمایان و هم برای کارمندان داشته باشد. کارمند مجبور نیست هر هفته برای حمل و نقل و سایر موارد جانبی مانند پارکینگ پول خرج کند. این کارفرما مجبور نیست یک فضای اداری را برای کارگران نگهداری کند یا برای املاک و مستغلات و سایر هزینه های سربار بپردازد. این ماشین حساب دورکاری تخمینی از میزان صرفه جویی یک فرد در هزینه های تعمیر و نگهداری بنزین و وسایل نقلیه با دورکاری ارائه می دهد.
  • تداوم کسب و کار: در صورت وقوع بلایای طبیعی، سازمانی با چارچوب کار از راه دور مشخص می‌ تواند بطور بالقوه با ادامه فعالیت در طول بحران، مزیت رقابتی کسب کند.

 

چالش های مراکز تماس

در حالی که کار از راه دور می تواند مزایای بی شماری را برای مراکز تماس به همراه داشته باشد، چالش هایی نیز به همراه دارد. کارکنان از راه دور ممکن است احساس انزوا و قطع ارتباط با تیم کنند، که می تواند منجر به کاهش روحیه و تعامل شود. علاوه بر این، کار از راه دور می‌تواند چالش‌هایی را از نظر ارتباط و همکاری ایجاد کند، و کسب‌وکارها را ملزم به اتخاذ فناوری‌ها و فرآیندهای جدید برای اطمینان از مدیریت ارتباط با مشتری و هماهنگی مؤثر می‌کند.

چه کسانی می توانند دورکاری می کنند؟

بدون درنگ می توان به این پرسش این گونه پاسخ داد: “همه”

بر اساس گزارش های FlexJobs و Workplace بین سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۷ تعداد افراد دورکار به میزان ۱۵۹% رشد داشته است. در این گزارش ۴٫۷ میلیون نفر در آمریکا که معادل ۳٫۵% نیروی کار هستند را کارکنان دورکار تشکیل می دهند که البته این میزان در سال های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ بشدت افزایش یافته است و دلایل این رشد بسیار آشکار است: برای کارکنان اداری، فن آوری و ستادی، کار کردن از خانه آسان تر است. آن ها با در اختیار داشتن اینترنت مناسب، بطور فعال در یک ارتباط یکپارچه با هم هستند. تعدادی از کارکنان بصورت تمام وقت از راه دور کار می کنند و تعدادی دیگر ممکن است برخی روزها دورکاری کنند و برخی از روزهای دیگر را در محل کار حاضر شوند که البته همه ی این موارد به نوع کار و شرح وظایف آن ها بستگی دارد.

ایرادهای دورکاری

با همه ی مزایا و دستاوردهای دورکاری، ایرادهایی هم وجود دارد که توجه به آن ها بسیار مهم است. نخست آن که کارکنان دورکار باید بشدت با انگیزه باشند و به آسانی دچار حواس پرتی نشوند. هم چنین باید یک مکان امن برای انجام کار خود پیدا کنند مانند یک اتاق کار در منزل یا میزی در یک کافی شاپ. هم چنین برخی از افراد هم ترجیح می دهند تا بیش تر منزوی باشند و بهمین دلیل می خواهند تا از خانه کار کنند و ممکن است این موضوع بر منزوی شدن بیش تر آن ها تاثیر بگذارد.

به هر حال در تعیین استراتژی های دورکاری مهم است تا تمامی این نکته های مثبت و منفی در نظر گرفته شود.


چه کارهایی با دورکاری انجام پذیرند؟

بسیاری از شغل ها از جمله فروش، خدمات مشتری، بازاریابی، روابط عمومی و بسیاری از شغل های مرتبط با فن آوری مانند برنامه نویسی، طراحی و … را می توان از راه دور انجام داد. البته امروزه مشاغل پیچیده تری نیز مانند پزشکی و امور بهداشتی نیز بصورت دورکاری انجام می شود.

اگر می خواهید در مورد انجام دورکاری از کارفرمای خود بپرسید، لازم است تا برای انجام کار بصورت دورکاری یک برنامه استراتژیک داشته باشید و مشخص کنید که می خواهید بصورت تمام وقت دورکاری کنید یا پاره وقت و البته مطمئن شوید که آیا انجام دورکاری می تواند بنفع شرکت باشد؟ آیا این روش موجب صرفه جویی برای شرکت می شود؟ آیا دورکاری می تواند میزان بهره وری را افزایش دهد؟ به هر روی باید تمام این مورد ها را بسنجید و هم چنین نوع و روال ارتباط خود با سایر همکاران را هم مشخص کنید.

به یاد داشته باشید از آن جا که بطور معمول کارکنان درخواست دورکاری دارند ما مسئولیت بررسی و پیش بینی همه ی این مسائل را برعهده ی کارکنان گذاشتیم ولی اگر کارفرمایان قصد ایجاد بستر دورکاری برای کارکنان خود دارند باید پیش بینی های لازم را برای این امر بخوبی در نظر داشته باشند.

 

کاهش هزینه ها

کار از راه دور همچنین می تواند منجر به کاهش هزینه برای مراکز تماس شود. بدون نیاز به دفتر فیزیکی، مراکز تماس می توانند در هزینه های اجاره، آب و برق و سایر هزینه های مربوط به نگهداری دفتر صرفه جویی کنند. علاوه بر این، کارگران از راه دور اغلب از تجهیزات و فناوری خود استفاده می کنند که هزینه های مراکز تماس را بیشتر کاهش می دهد.

 

نتیجه گیری:

همان طور که گفته شد دورکاری یعنی کارمندانی که در محل کار حاضر نمی شوند و از راه دور کار می کنند. در این مواقع کارمندان احساس و رضایت شغلی بالاتری دارند همچنین بهبود تعادل بین کار و زندگی و کاهش استرس دارند. بسیاری از کارشناسان معتقدند دورکاری دارای مزایای مانند: انعطاف پذیری برنامه، عدم رفت و آمد (صرفه جویی در زمان/هزینه)، تمرکز بهبود یافته و احساس توانمندی برخوردار هستند. پس دورکاری علاوه بر چالش ها دارای مزیت هایی است که در مقاله به آن پرداخته شد.


منتشر شده در تاریخ : 1399.01.20

جهت دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر از محصولات در زیر دیدن نمایید و با کارشناسان شرکت هاوش از طریق دکمه روبرو در ارتباط باشید

نوشته های مشابه