تجربه مشتری, مقاله ها

نقش مشتریان در کسب و کار

نقش مشتریان در کسب و کار

نقش مشتریان در کسب و کار

پنج نقش مشتریان در کسب و کار

آنچه خواهیم خواند

نقش مشتریان در کسب و کار بسیار مهم است، چرا که مشتریان ستون بسیار مهم برای بیشتر شرکت ها هستند، که اگر نادیده گرفته شوند خسارات جبران ناپذیری برای آن ها به بار می آورد. ابزار ایده آل برای کسب و کار های کوچک و عوامل بسیار زیادی در حفظ و ارتقاء مشتری در کسب و کارها وجود دارند که بهتر است مدیران به آن توجه داشته باشند. باید در نظر داشت که کسب و کارهایی که رابطۀ نزدیک با مشتریان خود دارند جزو کسب و کارهای موفق هستند. یکی از مواردی که می بایست مدیران کسب و کارها در رابطه با مشتری مداری رعایت کنند موضوع شناخت بازار و نیازهای مشتریان است که در راستای آن هم باعث حفظ و رشد کسب و کار خود شده و هم پاسخ گوی نیازهای مشتری بوده اند. مواردی مانند: بهبود کیفیت محصولات، تبلیغات به واسطه خود مشتریان، برنامه ریزی های صحیح و سودآوری و... بنابراین خواسته یا ناخواسته و به دلایل مختلف مشتریان بعنوان اولین متولیان کسب و کار توانسته اند نقش بسیار مهمی در بین مدیران کسب و کارها ایجاد کنند. همه آنچه در بالا گفته شد نمونه هایی هر چند کوچک از نقش و جایگاه ویژه مشتریان در بازار کسب و کار هستند.

آن چه از پیش روی شما می گذرد در مورد نقش مشتریان در کسب و کار است، ما در مجموعه هاوش امیدواریم راهنمای خوبی برای تمام کسب و کارهایی باشیم که، قصد دارند از خدمات مرکز تماس و خدمات مربوط به مشتریان استفاده کنند.

نقش مشتریان

تعریف مشتری

مشتری شخص یا شرکتی است که محصول یا خدماتی را دریافت، خریداری یا مصرف می کند. باید در نظر داشت که هدف اصلی همه شرکت های تجاری جذب مشتریان و وادار کردن آن ها برای خرید محصولات است. بیشتر کسب و کارها موظف هستند که مشتریان را تشویق به خرید محصولات خود کنند که یکی از اصول اصلی آنها داشتن درک خوب از نیازها و ارزش های مشتری است. شرکت یا سازمان ها موظفند با ارائه محصول با کیفیت به مشتری او را به نوعی تشویق به خرید دیگر محصولات خود کنند.
بنابراین مشتری شخصی است که نیازهای مورد نظر خود که محصول نام دارد را از یک محل به نام کسب و کار، شرکت و یا سازمان تأمین می کند.
تعریف کسب و کار
کسب و کار، سازمان یا نهادی است که کالا یا خدمات یا محصولی را بعنوان معامله و برای کسب سود به فروش می رساند. به عبارت دیگر درآمد یا کسب درآمد از طریق تولید یا خرید و فروش محصول یا محصولات کالا و خدمات شرکت و سازمان ها هستند.
پس بطور خلاصه باید گفت؛ کسب و کار عبارت است از فعالیت هایی در جهت تولید و فروش کالا به منظور کسب سود بیشتر.
مفهوم کسب و کار= مجموعه ای از افراد می باشد که با تخصص های مختلف در یک مجموعه با اهداف مشابه و مشخص تلاش می کنند.
نقش مهم مشتری در کسب و کار
واقعیت نشان داده که کسب و کارهایی که همیشه رابطه نزدیک با مشتریان خود دارند، کسب و کارهای موفقی هستند. ذهنیت مشتری این است که همیشه مشاغلی که خدمات پس از فروش خوبی دارند اولویت بالاتری دارند. علاوه بر آنچه ذکر شد واقعیت نشان داده که مشاغلی که همیشه برای محصولات و کالاهای خود ارزش قائل هستند به راحتی تعداد مشتریان وفادار و بالقوه را از دست خواهند داد چرا که بسیاری از رقبا از فرصتهای ایجاد شده استفاده کرده و قیمت محصولات را کاهش می دهند و مشتری را از دست رقبا می ربایند. بنابراین برای کسب و کارهای کوچک یا کسب و کار های متوسط و بزرگ، مشتریان مهمترین عامل حفظ و رشد آن ها هستند.

مدیران کسب و کارها

در ادامه بیشتر به پنج نقش مشتریان در کسب و کار خواهیم پرداخت:
• بهبود کیفیت محصولات
بهبود کیفیت محصولات یکی از مهم ترین نقش مشتریان در کسب و کار است. بهبود کیفیت محصولات به معنای آن است که مشتریان تا چه حد محصول یا محصولات شما را جستجو می کنند، چرا که موقعیت و کیفیت محصول یا خدماتی که شرکت یا کسب و کار شما ارائه می دهد از موارد اصلی رقابت در بازار هستند. بنابراین بیشتر مدیران کسب و کارها می بایست به چند مورد توجه ویژه داشته باشند مثل؛
• چه محصولی می فروشند؟
• کیفیت خدمات ارائه شده چگونه است؟
• چه مشتریانی از محصولات شما استفاده می کنند؟
• رقبا چه می فروشند؟

 تبلیغ رایگان محصولات
تبلیغ رایگان محصولات یکی از پنج نقش مشتریان در کسب و کار است. بخش فروش بخشی است که اغلب، درآمد مستقیمی را برای کسب و کار به ارمغان می آورد. این بخش در هنگام برخورد با مشتریان جدید یا بالقوه مشکلات زیادی در پیش رو دارد، چرا که هماهنگی تبلیغات زیاد کار بسیار پر هزینه و دشواری است. پس یکی از بهترین گزینه ها استفاده از تبلیغات رایگان و مؤثر است. تبلیغات رایگان با استفاده از چه ابزاری انجام می گیرد؟ بهترین ابزار برای تبلیغات رایگان و مؤثر خود مشتریان هستند. با مدیریت ارتباط با مشتریان با ساده ترین و مؤثرترین روش مشکل را حل می کنند. چگونه؟
توسعه شرکت
اطلاعاتی که مشتریان از محصولات ارائه می دهند، سهم مهمی در موفقیت کسب و کار و شرکت ها دارند. در طول فرآیند تحقیق، تجزیه و تحلیل اطلاعات مسیرهای جدیدی در محیط های بالقوه شناسایی می شوند، طوری که تعداد کمی از کسب و کارها از آن ها برای توسعه خود استفاده کرده اند.
بنابراین مشتریان کسانی هستند که کسب و کار و شرکت ها را به گونه ای جهت دهند که بتوانند در حال و آینده رشد و گسترش دهند.
برنامه ریزی برای آینده
یکی دیگر از پنج نقش مشتریان در کسب و کار، برنامه ریزی برای آینده است. تکیه بر اطلاعات مشتریان تجاری می تواند برنامه هایی برای آینده ایجاد کند. مدیران کسب و کارها و شرکت ها می بایست برای به دست آوردن سود بیشتر، اهداف معقولی را برای خود تعیین کنند. اهدافی که بر اساس آن برای شرکت سودآوری داشته باشد. علاوه بر موضوعات ارائه شده، عوامل دیگری در این مسیر دخیل هستند مانند؛ ریسک در بازار که بر اساس داده های بازار و بازخورد تجربه مشتریان بدست می آیند. باید گفت این عوامل بر اساس نظرسنجی های محصول یا بازخورد خدمات مورد تحلیل قرار گرفته و در نتیجه مدیران شرکت های مربوطه می توانند برنامه های بهتر و مدون تری برای آینده کسب و کار خود داشته باشند.
سود جدید
به دست آوردن سود جدید آخرین مورد نقش مشتریان در کسب و کار محسوب می شود. مدیریت تجربه مشتریان به شرکت ها کمک می کنند تا سود یا سوخت اقتصادی را که برای اداره یک کسب و کار پر رونق نیاز دارند را تولید کنند. با خرید محصولات و خدماتی که شرکت ها می دهند، مشتری برای دریافت آن محصول یا خدمات، هزینه ای را به شرکت پرداخت می کند. باید در نظر بگیرید شما بعنوان یک صاحب کسب و کار، می توانید با مشاهده روند کلی قیمت محصول شرکت و تنظیم آن حرکت اقتصاد را در بازار احساس کنید.

نتیجه گیری

پس همان طور که در بالا به طور مختصر ذکر شد، نقش مشتریان در کسب و کار بسیار مهم است و ستون اصلی بیشتر شرکت ها هستند. باید در نظر داشت که کسب و کارهایی که رابطه نزدیک با مشتریان خود دارند جزو کسب و کارهای موفق هستند. یکی از مواردی که می بایست مدیران کسب و کارها در رابطه با مشتری مداری رعایت کنند موضوع شناخت بازار و نیازهای مشتریان است که در راستای آن هم باعث حفظ و رشد کسب و کار خود شده و هم پاسخ گوی نیازهای مشتری بوده اند. بهبود کیفیت محصولات، برنامه ریزی های صحیح و سودآور و... از مهم ترین عوامل جذب مشتریان می باشند. همه آن چه در بالا گفته شد نمونه هایی هر چند کوچک از نقش و جایگاه ویژه مشتریان در حوزه مهارت های بهبود خدمات مشتریان در بازار کسب و کار هستند. به امید این که همه مدیران کسب و کارها، مشتریان خود را گرامی بدارند و با ارائه محصولات با کیفیت و جدید خدمات مناسبی را برای آن ها ارائه دهند و باعث پایداری کسب و کارهای خود شوند. 


منتشر شده در تاریخ : 1402.02.20

جهت دریافت مشاوره و کسب اطلاعات بیشتر از محصولات در زیر دیدن نمایید و با کارشناسان شرکت هاوش از طریق دکمه روبرو در ارتباط باشید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید