مقاله ها, تجربه مشتری

تجارت کسب و کار و مصرف کننده

تجارت کسب و کار و مصرف کننده
lazy
lazy

آنچه خواهیم خواند

تجارت کسب و کار و مصرف کننده

تجارت کسب و کار و مصرف کننده و خدمات مشتری

تجارت کسب و کار و مصرف کننده و خدمات مشتری یکی از مهم­ ترین مباحث شرکت­ ها و سازمان­ های بزرگ است که اگر به درستی به آن رسیدگی نشود خسارات بزرگی برای آنها به بار می­ آورد. باید در نظر داشت بسیاری از شرکت­ ها و سازمان­ های بزرگ علاوه بر تعاملات تجاری گسترده و زیادی که با هم دارند (B2B)، گاهی برای ادامه حیات خود با خرده فروشان نیز مبادلات تجاری انجام می­ دهند که به آن تجارت B2C می­ گویند. مدیران این سازمانها و شرکت ها می­ بایست توجه ویژه­ ای به خدمات مشتری خود داشته باشند، چرا که این قسمت یکی از ارکان مهم همه شرکت­ هاست و در صورتی که شرکت­ ها با فروشندگان خود ارتباط مناسب و تنگاتنگی داشته باشند باعث سودآوری و رونق و البته اعتبار آنها در عرصه­ های مختلف می­ شود.

مقاله پیش روی شما در مورد تجارت کسب و کار و مصرف کننده است، هاوش مفتخر است شما را در ادامه مقاله همراهی کند، باشد که مورد قبول شما خوانندگان عزیز واقع گردد.

تجارت کسب و کار و خدمات مشتری

تجارت کسب و کار و مصرف کننده و خدمات مشتری، تجارتی است بین کسب و کار و مصرف کننده که به آن تجارت الکترونیک خرده­ فروشی نیز می­ گویند. این یک مدل کسب و کار است که شامل فروش بین مشاغل آنلاین و مصرف کنندگان می­ شود. تجارت الکترونیک B2C یکی از چهار مدل اصلی تجارت الکترونیک است که سه مدل دیگر شامل: B2B تجارت به تجارت، C2B مصرف کننده به تجارت و C2C مصرف کننده به مصرف کننده می­ شود.

نمونه محبوب تجارت الکترونیک B2C، فروشگاه آمازون است.

فروش تجارت الکترونیک، جدا از فرآیندهای حمل و نقل و تحویل، تقریباً به طور کامل از طریق اینترنت انجام می­ شود. این پلتفرم به فروشندگان و خریداران آزادی انجام معاملات در هر زمان و هر مکانی را مهیا می­ کند. این افزایش سهولت خرید و فروش آنلاین، در مقایسه با فروش سنتی، تجارت الکترونیک B2C را به یکی از سریع­ ترین بخش­ های در حال رشد در اقتصاد جهانی تبدیل کرده است.

آشنایی با تجارت کسب و کار

زمانی که در یک تجارت و معامله محصولی را مستقیماً به مشتری خود می­ فروشید، به عنوان مصرف کننده تجاری B2C شناخته می­ شوید. از سوی دیگر، کسب و کار و تجارت B2B به معنای بیزینس دو شرکت و گروه بزرگ است.

در سال 1979 برای اولین بار مایکل آدریچ از تجارت و کسب و کار بین شرکت­ ها و مصرف کنندگان یا B2C نام برد. کسب و کارهای سنتی که مستقیماً با مشتریان در ارتباط بودند، مدل­ های تجارت (B2C) در نظر ­گرفته می­ شدند. اما اینترنت چشم انداز فعالیت بسیاری از تجارت­ و بیزینس­ ها را تغییر داد. ظهور تجارت الکترونیک به عموم مردم کمک کرد تا با کمک مجازی سازی فروشگاه ها خدمات آنلاین بسازند و مستقیماً آنها را با طیف وسیعی از خریداران مرتبط کند.

تجارت کسب و کار و مصرف کننده

انواع خدمات مشتری B2C

دامنه کسب و کار B2C گسترده است. پنج نوع کسب و کار B2C وجود دارد که به میلیون­ ها مشتری خدمات ارائه می­ دهد. انواع خدمات مشتری B2C به قرار زیر است:

  • فروشندگان مستقیم

اولین مورد از خدمات مشتری B2C، فروشندگان مستقیم است، فروشندگانی که کالایی را بدون واسطه و مستقیماً به خریداران عرضه می­ کنند. فروشندگان مستقیم نوع اولیه B2C هستند. این کسب و کارهای کوچک از فروشگاه ­های آفلاین یا آنلاین برای ارتباط مستقیم با مشتریان استفاده می­ کنند. مثل: فروشگاه های محلی، فروشگاه های Shopify، یا فروشندگان eBay.

  • واسطه­ های آنلاین

در واسطه­ های آنلاین، محصولی رد و بدل نمی­ شود و یا چیزی به طور مستقل فروخته نمی­ شود، اما فروشندگان را به خریداران مرتبط می­ کند و به عنوان واسطه کار می­ کنند.

  • مبتنی بر تبلیغات

این مدل کسب و کار و تجارت یعنی شرکت­ هایی که فعالیتشان مبتنی بر محتواست. بطور مثال کسب و کارها و تجارتی که برای کسب درآمد از تجارت خود، از طریق تبلیغات، گاهی اوقات هم از طریق اشتراک یا به عنوان  واسطه­ های آنلاین برای دیگران استفاده می­ کنند.

  • جامعه محور

شبکه­ های رسانه­ های اجتماعی بیشتر از مدل­ های مبتنی بر جامعه از انواع خدمات مشتری B2C استفاده می­ کنند. در اینجا اکثر شرکت­ ها به کاربران یک پلتفرم رایگان ارائه می­ دهند، چرا که به مشتریان خود ارزش قائل هستند و البته راههایی نیز برای مدیریت ارتباط با مشتریان به کسب و کارها می­ فروشند.

امروزه اکثر کسب و کارهای متوسط و بزرگ از این پلتفرم­ ها برای ارتباط با مشتریان خود، جذب کاربران جدید و تبلیغ برندهای خود در پایگاه مشتریان استفاده می­ کند. مثل: تویتر، فیسبوک، لینکدین و... شرکت­ هایی مبتنی بر B2C هستند.

چگونگی بهبود زندگی مشتریان توسط هوش مصنوعی

آیا هر کاری که در مرکز تماس هوشمند انجام می دهیم نباید به دنبال ارتقای تجربه مشتری باشد؟
نکاتی که در بالا توضیح داده شد، بطور غیر مستقیم باعث بهبود تجربه مشتری می شود. باید دانست که فرایندهای داخلی کارآمدتر و کارشناسان قدرتمندتر و موثرتر منجر به تجربیات یکپارچه ‌تر مشتری می ‌شوند.

lazy

نتیجه گیری

همان طور که پیش از این گفته شد، تجارت کسب و کار و مصرف کننده و خدمات مشتری یکی از مهم­ ترین مباحث و کارکرد شرکت­ ها و سازمان­ های بزرگ هستند که اگر به درستی به آن رسیدگی نشود خسارات بزرگی برای آنها به بار می­ آورد. باید در نظر داشت بسیاری از شرکت­ ها و سازمان های بزرگ علاوه بر تعاملات تجاری گسترده و زیادی که با هم دارند (B2B) گاهی برای ادامه حیات با فروشندگان مبادلات تجاری نیز برقرار می­ کنند که به آن تجارت الکترونیک B2C می­ گویند. مدیران این کسب و کارها می­ بایست توجه ویژه­ ای به خدمات مشتری B2C خود داشته باشند، چرا که این قسمت یکی از ارکان مهم همه شرکت­ هاست و در صورتی که آنها با فروشندگان خود ارتباط مناسب و تنگاتنگی داشته باشند باعث سودآوری و رونق و البته اعتبارشان در عرصه­ های مختلف می­ شود.

بنابراین مدیران و رهبران شرکت­ های وابسته به تجارت کسب و کار و مصرف کننده می­ بایست تمام تلاش خود را به کار بندند تا با مدیریت ارتباط با مشتری مداوم و مستمر با مشتریان، هم بازار فروش خود را تثبیت کنند و هم باعث رشد آنها شوند. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید